Gå til innhold
Arkivverket

[#15733] En fråga om odel, ägare av nera Nese

Gjest K Williamsson
 Del

Recommended Posts

Gjest K Williamsson

Jag har en fråga om odel för denna del av Bömlo som kallas Nes, nera Nes.Om denna del sägs i Bömlo bygdebok 1 ” Den gamle landskylda på garden har truleg vore 3 laupar smør som har vorte betalt med 1 1/2 laup smør, 1 1/2 hud.”Vidare i samma bygdebok sägs: ”I 1624 eig ekkja etter Samson Lauritsson Kjærland i Kvinnherad og Laurits son hennar I laup smør, 1 hud med bygsel og overbygsel til resten av garden nera Nese. Godset hadde dei som pantegods frå Hans Jørgenson på Onarheim i Tysnes, og som truleg var hans odelsgods.” Tysnes Gards- og ættesoge 4 nämner att då Bodil dog 1622 och Hans Onarheim senare blev godset splittrat på släkten bl.a. ” Nes på Bremnes 1 l. 1 h.,” Då ser vi att från Hans Onarheim till Samson Kjerland har gått odelsjord på Nes till 1 laup smör 1 hud som var från Hans Onarheims mors odel. Modern Anna Larsdotter blev benämnd ”hustru” det sägs att hon kan ha varit en dotter till Lauritz (Lars) Ivarsson Slede på Sandvik men hur det stämmer vet jag inte.Resterande ½ laup smör ½ hud hittar vi nämnd i Bömlo Bb 1: ” Den siste 1/2 laup smør, 1/2 hud åtte Torstein Olson Børøyno. I 1606 vart halde skifte etter han, og det er då sagt at jordegodset hans var odelsgods.” Torstein Olsson hade en hustru som hette NN Lauritzdotter (Larsdotter, var det hennes odel?) som vi inte vet något om mer än efternamn samt att hon hade en ”äkta syster” vid namn Dorette.Anna Larsdotter 1 laup smör 1 hud. Torstein Olsson ½ laup smör ½ hudEftersom jag inte är kunnig i frågor om odel så blir min fråga om det är möjligt att nera Nes hade kunnat var uppdelat som ovan utan några släktband mellan de två ägarna? Om det var möjligt var det vanligt att dela på sådant sätt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.