Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#15787] Skifte i Bergen 1813

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Jeg lurer på om Ole (d. 1813) er identisk med bordarbeideren Ole Wilhelmsen, bosatt i Bergen med sin kone Sara Olina Olsdatter og 7 felles barn i 1801 (post 10546-10554). I FT 1815 for Bergen finner jeg 3 barn fremdeles på samme adressen (16-73) mens hans kone (enke?) og to døtre var insatte på Bergens Tugt- og Manufakturhus. Sara døde i 1820 som enke S. Willumsen (post 10746), men jeg greier å finne Ole W. verken i FT 1815 eller i databaser for Døde / Begravde i Bergen. Når døde han?Jeg vet ikke om det er mulig å finne et skifte etter en slik fattig mann. Mvh. B. Lose

Gjest Bjørn Davidsen

Rode 16 var inne i sentrum av Bergen, mellom Torgalmenningen og Brannstasjonen. Mykje av dette området vart råka av brann på 1850-talet. Då det på ny vart reist hus her, var nok dei større enn dei gamle. Dermed forsvann mange av husnumra. I 1916 vart dette området på nytt råka av brann. Eg vil tru 16-73 låg omlag der 'Posthuset' og 'Telegrafbygningen' ligg no.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.