Gå til innhold
Arkivverket

[#15968] Sykehuspasienter i FT 1865

Gjest Svein carstens
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein carstens

Heihar et problem. vedr. FT 1865. Jeg forsker på sykehusutvikling i Trondheim - 1800-tall. Pasientene på sykehuset er talt 'på sykehuset' i 1801, 1875 og 1900, men jeg kan ikke finne dem i 1865. FT 1865 omfatter bare de 18 personene som bor på sykehuset i kraft av å være ansatt der på tellingsdato. I de andere sosialinst som sinsykeasylet, fattighuset etc er 'pasientene' talt på institusjonen'. Leser jeg instruksen for telliga forstår jeg denne slik at sykehuspasientene skulle ha vært talt 'på sykehuset' - noe de altså ikke er. Jeg har også sjekket Statsarkivets i Trondheims lister, men også her er pasientene fraværende i 1865 tellingen, og ingen kan forklare hvorfor.Finnes det noen som vet noe om dette?Med venlig hilsen Svein Carstens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg gjøre et lite forsøk på å forstå fenomenet som er beskrevet i spørsmålet, og sakser fra beskrivelsen av 1865-tellingen:'Kgl. res. 11. oktober 1865 bestemte at det natten mellom 31. desember 1865 og 1. januar 1866 skulle holdes 'almindelig Folketælling' i Norge. Personer som på tellingstidspunktet var midlertidig fraværende (på reise, til sjøs osv.), skulle telles med på sitt hjemsted, og personer som ved tellingen var midlertidig til stede (på besøk), skulle tilsvarende utelates. Denne tellingen gir følgelig en oversikt over hjemmehørende befolkning.'Det skulle etter instruksen legges vekt på hvor en person var hjemmehørende, ikke hvor han mer eller mindre tilfeldig befant seg natten mellom 31. desember og 1. januar.Det synes å stemme med det vi ser i Telemark: LenkeDe eneste som føres som pasienter er de tre som ikke hadde noe fast tilholdssted. Men det igjen betyr at man i 1865 synes å ha oppfattet de sinnsyke, og de innlagte spedalske, som personer med fast tilhold i institusjon, mens de som var på sykehus synes å være oppfattet som midlertidig tilstedeværende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein carstens

Takk for svar YngveDen forklaringen du fremfører synes umiddelbart plausibel. Problemet er bare de at hvis jeg undersøker forholdene ved Byens sygehus i Christiania - en institusjon som er direkte sammenlignbar med Trondhjem Comunale Sytgehus som jeg er opptatt av - så kan jeg ikke forstå enet en at pasentene her må være 'på' sykehuset.Svein Carstens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.