Gå til innhold
Arkivverket

[#16051] Alida Andersdtr. f. ca. 1747 gift i Fana 1771

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Takk til Terje for et svært interessant innlegg, som kan være vel verdt å se nærmere på.Kanskje det kan finnes noen skifter enten fra Granvin eller Fana/Krokeide som kan avklare noe av dette.Skikken med navneoppkalling ble ikke fulgt slavisk.Vi har jo således ikke funnet noe barn som ble oppkalt etter farmora Marte Crispinusdtr. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Foreldrene til Anders Hansen Såkvitne var Hans Andersen Augnaland i Ulvik (Udneland)og Anna Joensdtr, Såkvitne f.1715.I Granvinboka var der ikke nevnt noe om at sønnen Anders flyttet til Fana eller Os , men derimot sto det at Hans solgte gården i 1761.Han hadde året før kjøpt en gård i Haus(jeg vet ikke vilken). Jeg finner imidlertid en Hans Andersen som dør på gården Fane 03.12.1776 og en Anne Joensdtr. søm dør samme sted 21.06.1783.Kanskje det kan være foreldrene til Anders ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå nærmer vi oss, kanskje? Hvis vi ser på fadderne til Anders Hansens barn, som Rune har gravd frem, så har vi vel disse som KAN være barn av Hans Andersen og Anna Joensdtr.: Hans Hansen, Hougs (!!); Jon Hansen, Fane; Anna Hansdtr. Henne; Ingebor Hansdtr. Fana; Michel Hansson, Klongervolden; Ingebor Hansdtr. Klongervolden og Marthe Hansdtr. Fanøe.Sier Granvinboka noe om andre barn enn Anders?Jeg finner to Joen Hansen med ovennevnte foreldre døpt 07.05.1752 og 27.1.1758 i Granvin. Ingebor Hansdtr. døpt 18.5.1755, to Lisbeth døpt 22.9.1746 og 16.10.1747. I tillegg til 'vår' Anders Hansen døpt 4.1.1750 i Granvin.Dette er vel da søsteren Ingeborg gift i Fana: Lenke Anders Monsen Fana dukker opp som fadder for sønnen Peder like etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Heidi.Det er vel rimelig sannsynlig at vi er på rett spor når det gjelder Anders.Ingeborg Hansdtr. er i 1801 på Lieland i Fana , og hun er 46 år (f. 1755)vilket stemmer med Hans og Annes datter, Ingeborg født i Granvin 1755.Men det er ikke noe skifte etter Hans eller Anne i Fana , og jeg har ikke funnet de nevnt i Fanaboken.Så vi mangler forløpig den endelige bekreftelsen.Når det gjelder Alet , så fant jeg skiftet etter Malene (kona til Anders Mattison), men hun var ikke nevnt der. Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Dersom vi igjen ser på navnebruken , og antar at vi har funnet de rette foreldrene til Anders Hansen , da får vi denne oppstillingen. Barn nr. 1 Hans oppkalt etter farfarBarn nr. 2 Ingeborg oppkalt etter mormor?Barn nr. 3 Anders oppkalt etter morfarBarn nr. 4 Anna oppkalt etter farmor Dersom denne antagelsen er korrekt , skulle foreldrene til Aleth være Anders og Ingeborg.Jeg minner imidlertid om at Anders Tollevsens andre hustru(på Landås)nettopp het Ingeborg.Det gjør kanskje Aleth fra Landås til den sterkeste kandidaten i øyeblikket. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Berre et lite tips vedkomande Alet/Alhed:Vi er vel einige om at ho var tenestejente- eller taus på prestegarden i Fana, men òg om at det slett ikkje er sikkert at ho vart fødd eller er oppvaksen i Fana? For det er sjølvsagt mykje som talar for at kom frå Fana - og omtrent like mykje som talar imot dette.Eg har ikkje tilgang på bygdebøkene for Fana, men det har truleg Heidi eller Rune. Og i Fana-bøkene kan det vera ein mogleg tråd: Difor, finn ut kven som var sokneprest i Fana kring 1750 og vidare utetter i 1760-åra.Dette av di A) dei færraste prestane- og prestefruene var 'heimeavla' i bygda - dei var mao. tilreisande; og B) dei hadde gjerne med seg tenestefolk som dei kjende frå den eigentlege, respektive heimstadane sine. Det er difor fullt mogleg at ein må leita etter opphavet til Alet langt frå Fana prestegard.Eg understrekar at dette berre er lause spekulasjonar frå mi side, men likevel kanskje verdt å undersøkja?Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Terje for din hjelpsomhet og interesse.Selv om det bare er løse spekulasjoner , så er det likefullt svært interessant.Jeg har ikke Fana-bøkene , men det burde være enkelt å finne ut hvem som var sogneprest i Fana på den tiden , og hvor han kom fra. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, godt tips det! Jeg ferierer såvidt, og må avvente litt. Men dette skal vi få sjekket ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Rune Thorstensen

Jeg har fått sjekket hvem som var sogneprest i Fana da Aleth giftetseg.Og kopierer svaret jeg fikk fra Yngve Nedrebø: 'Yngve Nedrebø, SAB / DA, 22.09.2003 10:21 (2) Jørgen Meldal (født i Tynset 1706) var sokneprest i Innvik fra 1748 til han ble sokneprest i Fana 16. november 1764. Han ble der til han døde 5. juni 1773. Han ble etterfulgt som sokneprest i Fana av Peder Brandal (1745-1788), som satt i kallet til sin død'Nå starter de døpte i Innvik 1750 , og der er ingen Aleth døpt.Jeg sjekker nå alternativer i Eid gjennom skiftet i håp om å finne en ledetråd. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, Rune! Ser det nøstes på arkivforum. Skulle gjerne satt meg på SA og gjort et skikkelig dykk. Men det begrenser seg dessverre til ett og annet nettdykk og dykk i egne papirer her for tiden. Takker for din innsats så lenge, jeg! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Heidi. Ja, man skulle nok hatt bedre tid , men det gjelder vel det meste i livet.Jeg trøster meg med at de døde holder seg stort sett i ro , og nye kilder dukker stadig opp.Da bekymrer det mer at man også har for liten tid til de som fortsatt lever.Man kan lett bli så oppslukt av sin egen interesse for slekt og slektsgranskning , at man ikke ser den berømte skogen for bare trær.En dag finner vi nok ut hvor denne Aleth Andersdatter kommer fra.Så langt er nok Aleth fra Store Landås det heteste sporet vil jeg tro.Jeg har i alle fall fått utelukket to Alet Andersdtr. fra Eid født 1747 og 1751. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Rune Thorstensen

Jeg bringer denne debatten fram igjen i håp om at noen kanskje har noe nytt å berette med hensyn til hvem denne Alida/Aleth Andersdatter var datter av.Jeg har sporadisk forsøkt å finne ny informasjon , uten særlig hell.Aleth på Landås i innlegg nr.8 ser fortsatt ut som den beste kandidaten.Men det var dette med å få det bekreftet. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Og da tror jeg vi kan utelate Alida/Aleth Andersdtr. fra Landås fra dette puslespillet.Det er nok hun som gifter seg her i 1775. Lenke Og på det tidspunktet var ' vår ' Aleth allerede gift med Anders Hansen og var bosatt på Os.Så da er det bare å lete videre. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 måneder senere...
Gjest Rune Thorstensen

Hallo Heidi.Jeg har dessverre ikke kommet noe lengre i jakten på opphavet til Aleth/Alida.Vi har jo etter hvert sjekket ut de fleste kandidatene vi har funnet, kanskje med unntak av datteren til Anders Olsen og Mette Sivertsdtr.Jeg har altfor lite tid til å kunne grave meg skikkelig ned i gamle støvete papirbunker.Hvordan går det forresten med den siste kvisten på familietreet ditt? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rune!Det var da veldig så vanskelig denne Alet/Alida skulle være? Et artig apropos til ditt innlegg (7), kanskje - at vår nye heter Conrad? :-) En ganske høylytt, sådan... Smilte litt da jeg så at sist dette var oppe, så var vår førstefødte nettopp kommet...Men når det gjelder denne damen, så må vi kanskje begynne på begynnelsen igjen? Sjekket vi noengang vitner ved vigselen og om noe gardsnavn var nevnt der i 1771?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei igjen Heidi.Godt å høre at alt står bra til med dere.Nå begynner det å bli lenge siden jeg først var borti denne delen av slekta, eller kanskje det bare er alderen som svekker hukommelsen.Jeg kan imidlertid ikke huske om jeg noen gang har sjekket ekteskapet i kirkeboka.Jeg har trolig bare sett det som står under vigde i Fana her på Digitalarkivet. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Ja, for all del, - sjekk opp vitna ved Alet og Anders sitt giftarmål den 31. mars 1771. Av erfaring veit eg at fedrene til brureparet ofte vart nytta som vitne/forlovarar.Men dersom faren var død eller på anna vis var indisponert, så var vitnet gjerne ein eldre bror eller ein onkel; eller i alle høve helst ein høgt akta mann i slekta (altså ein med status i samfunnet og med godt renommé - mao. 'ein vyrd mann' som det ofte står i bygdebøkene).Sjølv om gardsnamnet/bustaden til vitnet ikkje er oppført i kyrkjeboka så vil nok patronymikonet (farsnamnet) hans vera det - og det vil vel vera til hjelp å få klarlagt om far til Alida er ein Anders Hansen, Anders Olsen, Anders Pedersen etc.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for de opplysningene Heidi, men det ringer ikke umiddelbart noen klokker hos meg.Hvordan kan Knud Eliæs. og Ole Nielss. knyttes til Alida og Anders? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Vitnet Ole Nielss. Henne kan moglegvis knytast til den Anne Hansd. Henne som er nemnd i første avsnittet i innlegg 28 i denne tråden. Eg føreset då sjølvsagt at Henne er garden Henne i Fana.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygdeboka har Ole Nilsen Ø. Titlestad som ektemann til Anna Hansdtr. (Stend?) - de flyttet fra Henne til Bergen i 1783. Var selv gift 1769, og hadde barna Nils, Hans, Anna, Peder og Anders.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For da å ta opphavet til Ole Nils. Henne:Faren var Nils Peders. Ø. Titlestad, sønn av Peder Nils. Ø. Titlestad og Synneva Nilsdtr. henne. Synneva Nilsdtr. var datter av Nils Anders. Holo f. ca. 1663 i Haus, d. 1706 på Henne, som hadde bodd nokre år på Haukeland i Haus før dei kom til Henne i 1692. Nils Andersen var gift med Anna Jensdtr. Haukeland, ho budde seinare på Ø. Titlestad, 2ggm ca. 1710 Albrigt Nilsen, fødestad uviss (ca. 1660-1736).Nils Peders. Henne Ø. Titlestad var altså dotterson til Anna Jensdtr. og bygsla bruket til Albrigt i 1735. Nils var gift med Anna Olsdtr. Fjelltveit og barna står som OLA, paktar på Haukeland i Arna (flyttet altså kanskje ikke til Bergen i 1783, men til Arna?), Anna, Albrigt og Kari i Bergen, Peder heime, Synneva på N. Titlestad, Nils på Vestre Titlestad.Innlegg 28 har Hans Hans. Hougs - kanskje vi finner ham i nærheten av Haukeland - at det kan være en kobling her?Knut Elias. Milde er sønn av Elias Knutsen (ca 1690-1770) og Anna Larsdtr. (ca 1693-1765) på Litlemilde. Bygdeboka er usikker på kvar dei var ifrå. Knut Elias. var gift med Anna Olsdtr. Søre Hjellestad (1730-1754, dotter av Ole Magnes. Søre Hjellestad og Eli Hansdtr. Hjellestad) og Ingeborg Eriksdtr. (ca 1731-1791)(fødestad uviss).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Ikkje for å vera uforskamma, men i jakta på opphavet til Alida Andersdtr. f. ca. 1747 har de (Heidi/Rune) vel sjølvsagt sjekka alle dei mange 'Andersane' som vart gift i Fana i tida frå og med 1735 til og med 1750 (+/-)?Dersom de då fann éin eller fleire høvelege kandidatar, så blei vel desse kontrollerte opp mot bygdebøkene eller annan relevant litteratur?? Og ettersom det er eitt og anna som peikar både i retning Haus og mot Os, så hadde kanskje ikkje vore så dumt å gjort det samme for gifte Andersar der òg???Beklagar om eg her påpeikar det opplagte og/eller ting som for lengst er utført og sjekka opp i, men det er gjort i beste meining frå mi side -.Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Rune Thorstensen

Etter å ha vært borte fra denne slekten siden i fjor, henter jeg debatten frem igjen i lyset.Jeg kom ikke videre i jakten på opphavet til Aleth/Alida Andersdtr. Men det faktum at der ikke var noen blant fadderne som åpenbart kunne forbindes med Aleth, får meg til å tro at hun ikke var fra området rundt Fana.Da er det igjen nærliggende å tro at hun kan ha kommet til prestegården som tjenestejente fra et område hvor presten hadde hatt sitt virke tidligere.Er der andre som har funnet noe mer om hvor Aleth kom fra? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.