Gå til innhold
Arkivverket

[#16051] Alida Andersdtr. f. ca. 1747 gift i Fana 1771


Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Alida Andersdtr. er oppført med gårdsnavn Fanøe når hun gifter seg med Anders Hansen Stend/Fanekrogen 31.3.1771: LenkeAlida dør 10.12.1834, hos sønnen Anders på Håvardstun.Kjenner noen opphavet til denne damen? Jeg har ikke funnet henne døpt i Fana.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Kan dette være de i FT-1801? Lenke Alida må i så fall være Aleth...Han kaller seg Hansen Krogen, og de bor på Fanøe Præstegaard, ut av det kan man vel få 'Fanekrogen'...Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Ja, det stemmer. Utfra FT 1801 er hun født ca. 1750, utfra dødsfallet i 1834 er hun født ca. 1747. Alida, Alit, Aleth, Alithe er brukt om hverandre på denne tiden, tror jeg. Men jeg kan ikke se at hun er døpt med noen av disse variantene i Fana.Dødsfallet hennes: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Ja, det har du jaggu rett i!Anders Tollevsen er interessant som far fordi han var pakter på Landås - i retning Fana ihvertfall. Han var gift 1741 med Ahlit Nilsdtr. finner jeg, og i 1758 med Ingeborg Larsdtr. Anders død: Anders Tollefsen m 89 fra Landaas, Nov 10 1792 SJAnders Olsen er ingen ueffen kandidat han heller, selv om Skuteviken er i 'feil' retning. Alidas svigermor Marthe Chrispinusdatter dør i Skuteviken i 1777. Men ingen av Alidas barn får navnet Mette etter denne kandidatens mor. Barna er: Anders på Håvardstun, Ingeborg i Nordåstræet, Anna på Hop (?), Guri, Kristiana, Konrad på Konradsplasset.Jeg fant også en kandidat i 1747: Ahles, døpt 28.5.1747 Domkirken. Foreldre: Anders Povelsen dixlemand og Christiance Povelsdtr. i Kieldersmue. Men dette kan være hennes død: Ahlid Andersdatter k 30 af manufacturet 108 1776 SJ.Jeg står litt fast igrunnen...! Vet noen om kirkebok for Fana ville inneholde farsnavn ved giftemålet i 1771?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Da er utelukkelsen så smått begynt. Ifølge Statsarkivar Nedrebø brukte flere av barna til Anders Tollevsen og Ahlet Nilsdtr. Store Landås slektsnavnet Busch, og da kan vi nok utelukke deres datter, som sannsynligvis gifter seg her: LenkeDet gjenstår fortsatt et par damer - setter stor pris på hjelp eller en pekepinn i riktig retning her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Heidi. Alida er min 3xtip-oldemor gjennom sønnen Konrad.Jeg har heller ikke funnet sikre spor etter hennes foreldre.Men det blir gravlagt en Anders Olsen fra 'Fanøehammeren' 28.06.1772 , 67år gammel.Det kan jo være en kandidat.Vet ikke om det er noe skifte etter ham. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei, Rune! Dette MÅ vi finne ut av sammen! :-) Jeg jobber med aner til Conrads datter Rachel.Jeg har fått hjelp fra Nedrebø i dag, og min siste melding over korrigeres således:Skiftet etter Aalet Nielsdatter Landaas store ble holdt 3. mai 1758. Enkemannen Anders Tollefsen var forpakter, og sammen hadde de barna Niels Andersen, 16, Tollef, 4, Marthe, 14, Abbelone, 10, Aalet og Elen, begge 8 år. Alderen hennes stemmer følgelig svært bra med konen på Fana prestegard i 1801. Nedrebø tror forøvrig IKKE Alida Abelone Busch er identisk med Aalet Andersdtr. Landaas, så hun er fortsatt aktuell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Sønnen Hans Konradsen var min tip-oldefar.Finnes der noe skifte etter Anders Tollefsen, når dør han? Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Anders var gift andre gang i 1758 med enken Ingeborg Larsdtr. i St. Jørgen. Hans død: Anders Tollefsen m 89 fra Landaas, 3 død fra 4de Novbr til 5te ... Nov 10 1792 SJHar ikke funnet noe skifte.Nedrebø forteller at Aalet Nilsdatter var fra Slåtten i Jølster, og giftet seg med enkemannen Anders Tollefsen, også fra Jølster. De fikk blant andre datteren Alida/Alit. Flere i denne familien tok etternavnet Busch, bl.a. stesønnen til Aalet, kjøpmann Andreas Busch i Bergen, og helsøstrene hennes Elen og Marthe.Forøvrig dør Alida Abelone Busch, gift Mohn, 48 år gammel i 1793, altså født ca. 1745, og som du ser, sannsynligvis for gammel til å være identisk med Aalet Andersdtr. Landaas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Har du sjekket fadderne på barna til Aleth/Alida og Anders?Det er lenge siden jeg gjorde noen forsøk på å finne ut hvem hun var.Kanskje barnedåpene kan fortelle oss om søskene til Aleth på Landås var blant fadderne.De fikk vel åtte barn. Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Har ikke hatt anledning til å sjekke fadrene på barna. Du har rett i at det bør være neste skritt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg skal se om jeg rekker å ta en titt på fadrene ved neste tur innom Statsarkivet.Du må ha lykke til med nedkomsten. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Takk! Det hadde vært supert, Rune. Så skal du se vi nærmer oss en løsning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo igjen Heidi. Jeg bare lurte på hva du har av opplysninger om elkemannen Anders Hansen.Han var døpt 15.01.1749 i Fana og døde på Håvardstun 23.08.1830.Han var sønn av Hans Tostensen Schage(Gaular) og Marthe Crispinusdatter fra Floge i Jølster.Hans ble gravlagt 27.10.1762 StM i Bergen og Marthe samme sted 27.06.1777.De ble gift i Hamre 27.05.1738 og fikk barn på Askøy før de havnet i Fana. Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei igjen,Vi var nettopp innom disse i tema 16030. Jeg har ikke allverden...Jeg har opphavet til Hans som usikkert. Han er en mulig bror av Anders Tostensen Skage som er nevnt i Egil Øvrebøs bok om soldatane i Store Nordiske krig. Anders er eneste navngitte sønn til Tosten Halstensen på Skage(n) i Sande sokn i Holmedal (nå Gaular). I bygdeboka for Gaular står det at Tosten H. på Skage(n) i Holmedal hadde fleire born, men at berre namnet på to var kjende; Anders f. før 1700 og ein Ole f. omlag 1713. Her kan det altså ha vore ein Hans i mellom, men noko sikkert om det er det ikkje råd å finne så langt.Hans og Marthe har eit barn, Karen, til dåpen i Korskirken 1.7.1738, dei budde då i Eidsvåg, sidan har dei Tosten til dåpen i Domkirken fra Kleppestø, 10.9.1741, og ein Tosten til dåpen i Askøy frå Strømsnes 22.11.1742. På prestegarden i Fana da sønnen Anders ble født i 1749, hadde flytta til Skipaneset da sønnen Krispinus ble født 1750, så på Stend i 1754. Sidan døyr Hans i Bergen i 1762, Marthe i Skuteviken 1777, begge gravlagt StM, som du vet.Marthe C. Fluge har jeg som datter av Chrispinus Johannes. Myklebust (f. 1681 Myklebust, død 1758 Støfring) og Kari Hansdtr. Ålhus (1680 Ålhus, død 1732 Fluge). Chrispinus gifter seg andre gang 14.06.1733 med Borni Olsdatter Støfring og tredje gang 25.03.1743 med Maren Pedersdatter Hegrenes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Rune Thorstensen

Hallo Heidi! Håper alt står bra til med deg og den nyfødte.Jeg har ikke rukket å ta en tur innom Statsarkivet for å sjekke fadrene ennå, men håper å få det til neste uke.Da har jeg fri.Men jeg oppdaget idag på FamilySearch at Anders og Aleth fikk fire barn i Os mellom 1771 og 1778,ref batch nr. C300013.Hans døpt 15.09.1771 , Ingeborg døpt 05.06.1774 , Anders døpt 25.10.1776 og Anna døpt 02.08.1778.Jeg vet ikke hvor i Os de oppholdt seg, og det behøver selvsagt ikke ha noen betydning med hensyn til hvor Aleth kom fra. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei Rune,Takk for hyggelig hilsen! I dag er Anna åtte dager gammel - veldig snill! Vi koser oss, og mor prøver å snike seg til litt slektsjobbing innimellom, blir ikke fullt så ofte i begynnelsen selvfølgelig! :-)Interessant at du fant barna i Os! Ser at bygdebok for Fana ikke nevner Hans, noe som kan tyde på at han døde ung. Kanskje finner vi dem igjen kildene for i Os?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo igjen Heidi. Det var hyggelig å høre at alt står bra til.Jeg selv ble bestefar for fjerde gang 22.05. til en liten jente , og storkoser meg med det.Jeg har sett litt på navnebruken når det gjelder barna til Anders og Aleth.Den første sønnen ble døpt Hans , etter farfaren.Den andre sønnen ble døpt Anders etter morfaren.Når det gjelder jentene , er der ingen som ble døpt Marthe(dersom der ikke er flere barn enn dem vi vet om)og heller ingen som ble døpt Aleth.Første datteren ble døpt Ingeborg i 1774 og en ny Ingeborg ble døpt i 1781.Jente nummer to var Anna , og så fulgte Guri , Kristina og Eli.Dersom Aleth Nilsdatter var moren , så er det underlig at ingen av barna ble oppkalt etter henne.Jeg skulle tro det var ganske uvanlig på den tiden at man ikke kalte døtrene opp , verken etter farmor eller mormor.Men jeg ser jo at der var plass til flere barn f.eks. mellom 1771 (Hans) og 1774 (Ingeborg).Jeg tar meg en tur innom arkivet på mandag.Kanskje jeg kan finne noe der som kan hjelpe oss å fastslå hvor Aleth Andersdatter kom fra og hvem som var hennes foreldre. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg ser nå at Anders Tollevsen var gift andre gang med Ingeborg Larsdatter.Det kan forklare hvorfor den første datterer (som vi kjenner til) ble døpt Ingeborg. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Heidi! Jeg har idag vært noen timer på Statsarkivet i Bergen for å prøve å finne svar på hvem Alida Andersdatter var barn av.Jeg kan dessverre ike se å ha funnet noe svar.Fra 1770 til 1778 var Anders og Alida på gården Molda i Os(Moldegård).Anders festet bruk nr. 4 i 1771.Jeg siterer hva som sto om dem i Osboka på side 630: 'Anders Hansson og kona Alhed(Alet) Andersdtr. vart brukarar etter Kari i 1770 og festa bruket året etter.Kvar dei var frå , veit me ikkje.Dei fekk 4 born medan dei var busette her.Hans , Ingeborg , Anders og Anna.Anders og kona kom i kvass strid med eigaren av bruket , Johan Pritzier i 1776.Alet hadde kome med ukvemsord og brugt skidden mund mot fru Pritzier , og då Anders var soldat i Pritziers kompani , måtte han gjeva upp striden.Tvo år etter tok gardstyrar Fredrik Rå på Lysekloster Anders for retten til sin kones æres forsvar , so det ser ut til at Anders og Alet hev vore noko lause i munnen.Anders måtte straks etter flutja frå bruket og me veit ikkje kvar det vart av ham.' Jeg har navnet på alle fadrene foruten ved Annas dåp , fordi det manglet noen sider i den orginale kirkeboken for 1778.Dersom du skulle være interessert i navnene og bostedene kan du kontakte med pr. e-post til rthors@broadpark.noDet er kun en person med etternavn på Anders......Det er en Zander Andersson fra Fanahammeren , men han kan vi utelukke som slekt.Han kom fra Krokeide.Der er også noen personer med etternavn på Hans.... som kan være slekt av Anders.vh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Ja, dette høres ut som et godt stykke arbeid, Rune! Takk for hjelpen! Det må jo være en og annen ledetråd hvis vi graver dypt nok - tror du ikke?Jeg sender deg en mail - navn på fadderne vil jeg gjerne bryne meg på!Forøvrig var vel mor til Sander Andersen Hanerven/Krokeide/Fanahammaren Anna Olsdtr. Nordstrønen f.1705 i Os, mens faren Anders Johannesen Krokeide f. 1712 hadde foreldrene Johannes Andersen Sperrevik f. 1680 i Os, død 1760 på Fanahammaren og mor Agathe Jonsdtr. Helland fra Fusa. Så noen linjer til Os var det jo - men heller ikke jeg ser noen åpenbare slektsmuligheter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Til Heidi og Rune:Det avsnittet Rune sitérer o Anders og Alet frå band III i Os-soga er sikkert rett attgjeve,men det er likevel ikkje heilt rett. Det kjem truleg av at Rune held seg til 1.utgåva av desse bygdebøkene. I seinare utgåver er teksten ymse stader litt annleis, og dét er relevant her, i dykkar tilfelle. For Anders Hansson var nemleg fødd i øvre Granvin i Hardanger -.Forklaring står i 'fyreord til 2. utgåva: I fyrste utgåva er det i slutten av band III ein del rettingar og tillegg. Dette er slikt som Nils Tveit (altså forfattaren) fann etter at bøkene var trykte. Desse tillegg og rettingar er no sette inn i bøkene der dei høyrer heime.'I mi utgåve vert den omtala teksten på s.630 i band III då slik (Molda bruk 4): 'Anders Hansson Stend, f.p. Såkvitne i Granvin i 1749, g.1771 Alhed (Alet) Andersdtr., vart brukar etter Kari i 1770 og festa bruket året etter. Alet var taus på prestegarden i Fana då ho vart gift. Dei fekk 4 born medan dei var busette her: Hans, Ingeborg, Anders og Anna. Anders og kona kom i ein kvass strid med eigaren av bruket, Johan Pritzier; i 1776. Alet hadde kome med 'ukvemsord og brukt skidden mund' mot fru Pritzier, og då Anders vare soldat i Pritzier sitt kompani måtte han gjeva upp i striden.Tvo år seinare tok gardsstyrar Fredrik Rå på Lysekloster Anders for retten 'til sin kones forsvar', so det ser ut til at Anders og Alet hev vore noko lause i munnen. Anders måtte straks etter flytja frå bruket og vart buande i Fana, sjå F.B. 648. Born f. i Fana: Peder, Kristina, Konrad, Eli.'Eg trur ikkje det var smart å legge seg ut med eigaren av Molda/Moldegård (Johan Ferdinand August Pritzier 1713-1786), som i tillegg til å vera offiser var kjent som ein prinsippfast herre. Forvaltaren på Lysekloster, Fredrik Rå; var visstnok ein notorisk kranglefant, sjå Os soga II s. 183. Han forsvann frå Lysekloster då det vart eigarskifte i Formann-slekta i 1783.Vi ser òg at Nils Tveit har fått med fleire av Anders og Alet sine born i Fana - Guri manglar, men Peder er med. Men i 1781 då Guri er fødd bur Alet og Anders på 'Vollen' (Fanavollen?), seinare bur dei på Fanasjøen, Fanahammaren, Hammersjøen etc., som truleg er samme staden. Peder er elles fødd 30/4 1783. Fødselsdata på dei andre har du.Eg er samd i at besteforeldra som oftast vart oppattkalte før onklar/tanter og oldeforeldre. Men det fanst unntak, som til dømes nyss døde søsken eller fosterforeldre før biologiske foreldre.Sjølv om Anders Hansson sitt opphav no kan lokaliserast i Granvin, er det framleis uvisst kvar Alet Andersdtr. kjem frå. Eg tillét meg å presentera to kandidater, begge med opphav i Os:Først vil eg berre visa at søre,ytre deler av Fana har tette band til Os. Bonden på Krokeide Fabian Johannesson, f. 1680, var son av Johannes Fabianson frå Kuven i Os, f.ikr. 1645. Johannes Fabianson d.y. gifter seg i 1725 med ei Brita Johannesdtr. Sperrevik frå Os. Brita dør og Johannes gifter seg igjen den 20. mai 1735 med Agnethe Pedersdtr. frå Åsen i Os. Ho blei enkje og gifte seg oppatt med Anders Mattisson frå Askvik i Os 24. juni 1739, som gifte seg med endå ei jente frå Os i 1747; - Malene Andersdtr. Skeie.Nemnde Brita J. Sperrevik er søster til Anders Johannesson Sperrevik-Krokeide (1712-14/6 1761), som den 09.okt 1735 vert gift med Anna Olsdtr. Strønen (1705-176?). Anders er son av Johannes Andersson Sperrevik (1680-1760) og Agathe Jansdtr. Helland, d. 1737. Mora til Johannes Andersson heitte Eli. Anna var dotter av Ola Eirikson Nordstrønen, f. Forstrønen (1660-1709) og Anna Hansdtr. indre Drange (1663-1706).Som vi ser vart Anna tidleg foreldrelaus og vart fostra opp hos andre. Det er truleg at ho blei fostra opp hos morbroren sin i Åsen, Peder Hansson (1666-1740), far til Agnethe som vart gift med Johannes Fabianson. Dét ville i så fall forklara kvifor både Anna og kusina vert gifte til Krokeide i 1735, og også kvifor 'Peder' eit namn som går igjen seinare. Guri og Konrad kan vera namn frå farsida, altså frå Granvin?Anders Johannesson Krokeide og Anna Olsdtr. får desse borna i Fana: Ole, 06/1 1736. Sander, 21/3 1739. Sjur, 23/8 1742. Anna, 26/10 1745.I tillegg får Anders Johannesson dottera Agathe, 22/3 1744, med ei Herborg Jonsdtr. Lønningen. Og det er sjølvsagt mogleg at dei kan ha fått born i andre sokn, som kanhende ei Alet i Os ca. 1747 ??Det andre paret som eg vil lansere er dei allereie omtala Anders Mattisson Krokeide, f. Askvik (1712-29/12 1769) og Malene Andersdtr. Skeie (1713- 25/6 1769). Anders var son av Mattis Jonson. Askvik f. ytre Drange i 1672, og Kristi Larsdtr. Askvik f.ca. 1660.Malene var dotter av Anders Olson Skeie (1682-1741) og Kari Andersdtr. Særvoll (1678-1733). Anders Skeie vart gift oppatt med Eli Larsdtr. Frøland (1702-1782) frå Samnanger. Kan yngstejenta til Alet Andersdtr., Eli; være oppattkalt etter stemormor si?? Føremonen med dette paret er at namna Kristi(ana) og Eli er lette å forklara. Ulempen er at ingen av jentene er oppkalt etter mormora, Malene -.Anders Mattisson Krokeide og Malene Andersdtr. får desse borna som eg veit om:Agnetta, 14/7 1748. Jacob, 13/1 1750. Ole, 23/9 1752. Karen, 20/5 1755. Fabian, 02/7 1758. (og moglegvis også ei Alet...)Elles finn de sjølvsagt meir om dei her ovanfor nemnde personane frå Os under dei respektiv gardane i band II og III av bygdesoga for Os. Ja, då har ikkje eg noko meir å koma med.Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Eg bør vel kanskje nemna at de finn meir om folket fra Sperrevik i Os Soga band II s.223-24, Åsen i band II s.259-60, indre Drange i II s.279, Nordstrønen i II s.354, Askvik i II s.322 og Skeie i band III s.38. Om offisersslekta Pritzier, sjå band III. s.619-20 & s.634-35.Mvh., :-§)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei Terje, takk for nyttige innspill!Jeg ser bygdebøkene slår hverandre ihjel:OS: 'Anders Hansson Stend, f.p. Såkvitne i Granvin i 1749'FANA IV, s. 621, Nore Kråa, bruk 35: Anders Hansen, f. 1749 på prestegarden.Det er da også en passende Anders Hansson døpt i Fana:15/1 1749 Anders, far: Hans Tostensen Fanoe, mor: Marthe Crispinisd - LenkeMen det er klart at Hans Tostensen og Marthe Chrisipnusdatter kan ha vært innom Såkvitne på vei til Fana... De var gift i Hamre 1738, og har bodd halve Hordaland rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.