Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#16133] Karen Paulsdatter, Gausvik, Trondenes, Troms. Tidlig 1800-tall. Samisk opphav?

Recommended Posts

Gjest Torkel Fagerli

Ungkar Joh(a)n Klinge Olsen (1804-1869) ble 29. juli 1832 far til datteren Maren Johanne i Trondenes. Barnets mor var piken Karen Paulsdatter Gausvik. En av fadderne het Inger Paulsdatter.Jeg er interessert i nærmere opplysninger om Karen Paulsdatter og hennes opphav.Datteren Maren Johanne ble gift med Mikal Johan Olsen og ble bosatt i Oldra, Trondenes. Ved follketellingen for 1875 tolker jeg opplysningene om etnisitet slik at hun hadde samisk bakgrunn.

Gjest Bjørn Davidsen

Eg har sjekka litt i 'Folk og slekt i gamle Trondenes' (Bjørkenes/Jensen, 1997). Dei har ikkje sett opp foreldre til Karen Paulsdtr. Men eg har funne noko som kan, men berre kan, vere eit spor.Der er to systre i Sørvikmarka som er gift med kvar sin Paul (Pedersen og Olsen). Den eine av desse har ei dotter Inger som lever forbi 1832. Den andre har ei Karen Bergitte (1803-1855) som døyr i Skjeftelia. Ut over det står det ikkje noko om henne.Dei to familiane har hhv. nr. 1951 og 1956 i familiebandet.

Gjest Jan Peter Wiborg

Kan dette være henne? [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/VR/individual_record.asp?recid=28490433&lds=4®ion=12®ionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeKaren Bergita PAULSDATTER Christening: 10 Jul 1803 Place: Trondenes, Troms, Norway Parents: Father: Paul OLESEN Mother: Ane LARSDRI så fall er dette foreldrene i FT-1801: LenkeEllers så finns også denne muligheten: LenkeKaren Marie Paulsen Birth: 18 AUG 1804 Bestebostad, Trondenes, Troms, Norway Death: FEB 1849 Burial: 13 MAY 1849 Parents: Father: Paul Hansen Mother: Gertru Margrethe Pedersen Karen Marie ble gift med Carolus Stephensen 30 SEP 1831 i Trondenes, Troms, NorwayHer er hennes foreldre i FT-1801:

Gjest Bjørn Davidsen

Alle Karen Paulsdotter i Trondenes f. kring 1800 kan vere aktuelle - og dei finst det opp til fleire av i den nemnde boka. Problemet er å finne ei sikker kopling til ho som bar fram Maren Johanne i 1832. Til det trengs det nok i beste fall ei djupare gransking i Trondenes-bøkene - det vere seg kyrkjebøker eller anna materiale, t.d. skifteprotokollar.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.