Gå til innhold
Arkivverket

[#16142] Oldeforeldre Pauline Ingebrigtsdatter og Martin Severin Svendsen

Gjest Ingeborg Kr. Støwer
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Hei igjen! Marie Tvede Hay Monradsdatter ble født 25.3 og døpt 2.7.1888 i Målselv. Faren het Elias Monrad Tvede Hay. Iflg. 'Døpte i Målselv 1884-1900' som du finner her i Digitalarkivet (let under Type-Kirkebøker-Døpte-Troms) var Marie 'egte', men det må definitivt være feil ettersom Elias Monrad Tvede Hay giftet seg året etter (10.10.1889) med Maja Erika Olsen fra Fredrikshald. Iflg. FT1900 for Målselv var Ingeborg Ingebretsdatter også ugift.Problemet med den transkriberte dåpslisten for Målselv som er lagt ut er at den ikke inneholder navn på fadderne. (Jeg hadde håpet en eller annen med tilgang til kopier av kirkeboka kunne hjelpe her).Elias Monrad Hay + kone og barn finner du forresten på Nygaard i Lenvika i 1900.På en måte er jo alle innleggene om Ingeborg Ingebretsdatter litt på siden ettersom det opprinnelige spørsmålet dreidde seg om søsteren Pauline og hennes gjøren og laden. Min erfaring er imidlertid at omveier via nære slektninger ofte kan føre fram når den direkte metoden ikke gir noe.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Johanna Ingebrigtsdtr. Bjerkeng f.17.12.1861 konf. 06.10.1878. Berit Ingebrigtsdtr. f.26.04.1864 konf. 27.06.1880.Oleanna Ingebrigtsdtr. f.14.02.1871 konf. 27.06.1886, alle konfirmert i Øvrebygd.Jeg finner ikke Ingeborg Anna blant de konfirmerte , men den listen som ligger her på DA starter 1871 og Ingeborg Anna var født 09.06.1854.Nå kan jo søskene ha emigrert hver for seg , men Oleanna kan ikke ha reist før 1886.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk! Ja, jeg er enig med deg Kjell om at det nå er endel på sidelija.. Pauline er jo den jeg i utgangspunktet vil finne! Lite hjelp å få fra Statsarkivet i Tr.heim.. Fikk ikke svar på det jeg spurte etter der..Min mor fortalte at mormor snakket om da hun var mellom 5 og 10 år, så kom det forespørrsel fra Pauline i Amerika.. Hun ville da ha datteren over dit, men pleieforeldrene Albrigt og Olava Hegstad, mente Ingeborg(Svendsen), ikke skulle dra fordi hun ikke kjente andre foreldre enn dem.. Pauline ga seg..Hun hadde da giftet seg, men mere vet jeg ikke. Da min mor f 1920, var ca 5 år, fikk de besøk fra Amerika.. 2 tanter av min mormor.. Ingeborg og Oleanna.Det var storveis, og mine besteforeldre fikk nytt salongbord i gave!Johanna og Kirstine har jeg funnet på FT 1900.Begge gift. Spørsmålet er da Pauline, Ingeborg, Berit/Beret og Oleanna... Mvh. Ingeborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Egentlig burde man ikke være så redd for 'skovturer'. Det kan være vel så nyttig å følge spor etter søsken eller andre slektninger når den strake vei ikke fører fram. Det skjer jo ikke alltid at slektninger drysser ut av databasene. Da MÅ man bare bli kreativ. Deri inngår 'skovturer'.Har du forresten noen ide om når de nevnte Ingebretsdøtrene emigrerte? Jeg har forsøkt å vri og vrenge på de ulike emigrantdatabasene som er tilgjengelige i Digitalarkivet, men det har ikke gitt noe.Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Kjell! Nei, ingen annen formening om at Pauline dro på høstparten 1893 etter fødselen..Eller på vårparten(?) 1894. I Kikebok for Bakke sto hun forresten oppført bosatt i Bergen(?).. Min mormor Ingeborg skulle ha vært født for tidlig, hun ble hjemmedøpt med mor og jordmor tilstede.. Du skriver Ingebretsdatter, men jeg ser at de brukte Ingebrikt.. IGI Individual Record står det Ingebretsen, Pauline, Christening 18.august 1867. Dette stemmer. OM det er 'min' Ingeborg som utvandret fra Målselv, så gjør hun vel det 17.09.1874? Veldig takknemlig for hjelpa du gir meg! Ingeborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Hvordan kan jeg finne ut mere på IGI Individial Record, Pauline Ingebretsen døpt 18.08.1867? Vet dette er 'min' Pauline...Hva må til for å finne ut mere, hvordan må jeg søke? Mvh. Ingeborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Du finner sjelden mere info direkte fra IGI siden, selv om det er lagt ut en del lenker. For å finne fadre må du til kirkeboken. Du kan jo søke på vielse/gravlagt, men pga manglende fødselsdato på disse vil du ha problem med å finne den rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tor! Okei, takk. Kirkeboka for Målselv som ligger på nettet har vel ikke med fadderne? Det er vel Øverbygd kirke..Pauline Ingebrigtsdatter ble født 22.april 1857, har også sett 1856..Men hun ble døpt 18.august 1857, så da er vel det den første.. Konfirmert 1.juli 1883. Men gift/gravlagt vet jeg jo ikke, da jeg ikke vet noe etter 30.august 1893, da min mormor ble født i Trondheim..Mvh. Ingeborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!!! For å få i faddere, må jeg da ha kirkeboka, eller ligger dette på nettet? Personen jeg søker faddere etc. på: Pauline Ingebrigtsdatter f 22.04.1867, døpt 18.08.1867, Konfirmert 01.07.1883 i Øvrebygd kirke, Målselv. Skulle veldig gjerne hatt mere info. om henne.. Vielse/gravlagt. Hun utvandret trolig høsten 1893, vårparten 1894, til USA. Kanskje seinere.. Men hvor? Skrev 1857/56 i mitt forrige innlegg, helt feil!!! SKAL være 1867!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Christiansen

Hei Ingeborg! (Takk for koselig mail, håper det går fint med deg!)Dette er litt av en høystakk du har fått deg!! Hmm.1. Jeg tror ikke den Ingeborg Ingebr.datter som reiser i 1874 er 'din', da hun jo var hjemme i 1875 hos familien. Siden folketellingen er fylt ut såpass 'nøyaktig' at søsteren Johanne står oppført som 'datter og tilreisende', tror jeg ikke at Ingeborg ville ha blitt telt med dersom hun hadde emigrert. Hva er din kilde for emigrasjonen til Ingeborg i 1874?2. Har du sett i kirkeboka ved din bestemors dåp i 1893 hvem som var faddere der? (Dette for å se om noen av Paulines søsken fremdeles var i Norge, at de altså var satt som faddere. Det er faddere på 'nyere' barn som er interessante, for å se om søstrene var faddere for hverandre...3. Har du sett i kirkeboka ved din bestemors konfirmasjon? Det kan jo stå noe der ang. moren!4. Har du sett skifte etter foreldrene til Pauline? Der kan det stå interessanten ting, vet du!5. Har du sett i kirkebøkene for MÅlselv eller hvor de bodde, jeg er ikke kjent der nord, etter utflytting for noen av søstrene?Masse masse masse... :)Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Laila! Takk for svar.. Her ble det mye arbeid.. Bra!1. Den Ingeborg jeg hele tiden har trodd var 'min' er nok fordi hun som 19-åring utvandret, den eneste Ingebrigtsdatter som passet.. Har funnet 2 Ingebrigtsdatter i Målselv 1900, den ene født 1857(min i 1855), den andre er Ingebrigts datter fra 2. ekteskap..2. Kirkebokene må jeg på Statsarkivet for å finne fadderne.3. Når Ingeborg ble født i 1893, så er hun konfirmert ca 1908? 4. Hvor finner jeg skifte? Paulines mor døde i 1881, og faren giftet seg på ny i 1886. Han døde 1904, mens kone nr. 2 døde 1910.Før sitt 1. ekteskap hadde Ingebrigt en sønn, Lars f 1850. Så fikk han 6 døtre (8 om de som døde skal regnes med).Født mellom 1852 og 1871. I 2. ekteskap en sønn f 1886, og datter 1888. En driftig kar.. 5. Den eldste f 1852 bosatte seg i Sørreisa med mannen Rønning Hanssen, 2 barn. Johanna f 1861 slo seg også ned i Sørreisa med mannen Andreas Bersvendsen, og 3 barn. (Begge fikk ei datter som de kalte Ingeborg!)Berit, Ingeborg, Oleanna og Pauline tror jeg dro til Amerika.. Da vet jeg ikke mere :-) Mvh. Ingeborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest IngeborgKr. Støwer

Nå har jeg skrevet til Statsarkivet i Tromsø, hvor jeg har gitt med de opplysninger jeg har. tatt kontakt med Utvandrings museet, og div. andre. -I DAG er det 110 år siden min mormor Ingeborg Svendsen, senere Reitan ble født i Trondheim. Jeg husker henne så godt.. Lita,153 på sokkelesten, blid, trygg og utrolig snill. Da hun døde 18. desember 1983, var det min søster Berit og jeg som våket ved hennes dødsleie. Trist, men samtidig veldig godt! De siste årene hadde hun vært ganske glemsk, og desorientert, men da hun lå der ved livest ende, så viste hun hvem vi var, og hun spurte også hvorfor mamma`n ikke ville ha henne? Vi kunne ikke svare... Jeg har nå tenkt å finne ut hva som hendte med mamma`n hennes. Men dere må hjelpe meg... Min mor f 1920, skulle gjerne fått vite hva som skjedde før hun også er borte.. De snakket mye om dette hjemme. Og da min mor var enebarn, ja så er det ikke mange som forsker på denne greina.. Mvh. Ingeborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Hei igjen... Som nevnt i mitt siste innlegg har jeg skrevet til Utvandremusset, men ikke fått svar..enda.. Statsarkivet i Troms fikk jeg svar fra 10.september.Takk. Da Paulines far døde i 1904, ble ingen av barns fra 1. ekteskap nevnt.. Ingen offentlig skriftebehandling av boet etter noen av Paulines foreldre er heller med .. Hvordan går jeg fram videre? Bak på arkene jeg fikk sendt står oppført kildehenvisning; Ingeborg Olsdatter d 1881, Senja sorenskriverembete eske med arkivløpenr. 188, på Ingebrigt Johnsen d 1904, Tromsø sorensk.em. eske 491, og Grete Andersdatter d 1910 Tromsø sorensk.em. eske 492. Hvordan går jeg fram? Mvh. Ingeborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten så er det ingen som vil, men mest sannsynlig er det ingen som kan hjelpe meg....Denne saken begynner snart å gå meg på nervene! Hvor ble det av Pauline??????? Har ikke noen spor å gå etter, men det må da finnes noen?! Hennes yrke skulle være Dampskipspike, de hadde vel ingen fast bobel, men noen holdepunkter måtte det nå være, eller? Hvor tok hun veien etter datterens fødsel 30.august 1893? Som sagt vet jeg at hun dro til USA, men ikke når, og hvor..Vet bare at hun ca 1900 tok kontakt med Ingeborgs fosterforeldre, om å sende henne til USA. Kan noen være så snill, prøv å hjelpe meg?! Mvh. Ingeborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Men, du Ingeborg... hvis Pauline var 'dampskipspike', så.. da var hun sjø-'dame' da? Ikke rart hun ikke er å finne i emigrantlistene..Jeg har ikke noe greie på sjøfolk... men det vet jeg det er andre her som har! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Laila! Mulig jeg misforstår det du mener nå, men, men.. Sjø-dame? Hva mener du???? Jeg har jo sett de papirene hvor hun er i Amerika som Pauline Ingebretsen, med dåpsdato og foreldre som stemmer...? Du nevner også at det er andre på Brukerforum som vet noe om dette med sjøfolk..Kan noen være så snill å hjelpe meg? Finnes det noen oversikt på folk som jobbet i 'sjøbransjen'? Var det noen dampbåt som drev restaurant i Oslofjorden f.eks? Mvh. Ingeborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mariann! Fort gjort.. Det jeg mente, siden Laila nevnte dette med at hun ( Pauline) ikke var å finne i emigrasjonspapirene, er hun da registrert på noe skip, som 'mannskap'? Vet jo ikke hvor hun reiste...Hvilken type båt etc.:-) Ingeborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo! Er nok litt utålmodig jeg nå...! Kan noen fortelle meg om det finnes noen registere på sjøfolk? Om det er innen- eller utenriksfart vet jeg ikke, men må jo starte en plass...Pauline Ingebrigtsdatter f 22.april 1867, Målselv, Troms. Står i Kirkebok for Bakke menighet, Trondheim 30.august 1893,oppført som mor til Ingeborg Svendsen f samme dato.Der står det Dampskibspige bak, bosatt Bergen(?). Men hun er ikke å finne på noen tellinger for Bergen. Sikkert pga yrket.. Ingeborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen! Forsøker noe annet når det gjelder Pauline..Hun ble som nevnt født 22.april 1867 på Lillevand, Målselv, Troms. Foreldrene var Ingebrigt Johnsen f 1827, og Ingeborg Olsdatter f 1828 begge på Tynset. De fikk mange barn, fra 1852 til 1871. I tillegg fikk Ingebrigt 3 barn; i 1850, Lars, og i 1886 Edvard, og 1888 Ingeborg (Marie). Hans første kone døde 1881, han selv 1904, og hans andre kone 1910. Jeg har fjernlånt bygdebøker fra Målselv; Målselv Bygdehistorie fram til 1920, Hva sa de om Målselv, og Målselvdalen. Har ikke funnet noe her... Har noen der nord tilgang på historie i og rundt Lillevand og om Ingebrigt Johnsen? Kan det være det står noe om de døtrene som utvandret? Mvh. Ingeborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

God formiddag! Har fulgt med på saken din. Det jeg tenker på er om Pauline kan ha et mellomnavn.Jeg søkte etter min oldemor i over to år. Jeg vokste opp med navnet Anna, men egentlig het hun Gunhild Anna. Min bestemor het egentlig Olgine Pauline. Som ungdom brukte hun Pauline, som min bestemor var det Olga. Ikke lett for etterslekten å finne tilbake, når ingenting blir fortaltKanskje noe å prøve, har dessverre ikke noe mer å bidra med. Lykke tilMvh. Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God aften! Til Allis-Elin; Har kikket litt på dåpspapirene hennes, men det står 'bare' Pauline der..Er det da sannsynlig at hun hadde enda et navn? Ja, det er jammen ikke enkelt for etterslekta å finne dem!! Takker så mye for at du svarte, og det kan kanskje være til hjelp om noen har tilgang på kirkeboka for døpte i Øverbygd 1867...Hun ble foresten døpt 18. august 1867. Mvh. Ingeborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hei igjen! Har ei lita nøtt jeg håper noen kan 'knekke' for meg..Ingeborg Svendsen f 30.08.1893 i Trondheim, hjemmedøpt 6.september og døpt i Bakke kirke 31.12.1893. Da jeg i dag var på Statsarkivet slo jeg opp i Klokkarbok for Bakklandet. Her finner jeg hennes faddere; Fabrikkarb. Odin Olsen, Peter Pedersen ugift, Karen Pedersen gift, og Jomfru Inger Hegstad. Sist nevnte er Ingeborgs pleie/fostersøster. Ellers ukjent. Vidre sto det Pauline Ingebretsen, ugift Dampskipspike på 'Capella'. Jeg lurer da på; Er det noen som kan hjelpe meg med dette? Sto også at båten var hjemmehørende i Kristiania. I 1900 er det 3 båter med Capella som navn, men bare en Dampbåt.....Hvorsdan finner jeg hele mannskapet, også jentene..Mvh. Ingeborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.