Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#16341] Etterkommere etter Erik Kristoffer Nielsen, distriktslege i Steigen

Recommended Posts

Gjest Else B. Rustad

Ovennevnte døde visstnok i 1892 og etterlot seg enke og tre barn: Enken Mathilde Bolette f. Olsen, og barna Sverre Horn Nielsen, f. 1877 på Hadeland (Gran?), Birger Nielsen f. 1880 i Steigen, og Sigrid Nielsen, f. 1883 i Steigen. Er det noen der ute som kjenner til om noen av disse barna har etterkommere idag? Moren deres, Mathilde B., var eneste søster til min oldefar. Mvh Else B.

• 3 år senere...
  • 1 år senere...
Gjest Carsten Schanche

Hei ElseIflg. Norges Læger var Erik Kristoffer Nielsen f. i Eidsberg 2-1-1848, cand. med. juni 1873, var komm.lege i Gran 1873-78 og blev 19-11-1877 utnevnt til distriktslege i Steigen. En tiltagende neurasteni, for endel fremkaldt av influensa under hvilket han, skjønt selv lidende, uavbrutt måtte praktisere, tvang ham til å søke avskjed fra embedet fra 31-10-1891 (med vartpenger).Han tok deretter opphold hos doktor W.Holm på Nes; hans melankoli tok dog stadig mere overhånd, og 6-4-1892 døde han; den dag savnedes han ved middagstider, og den 24. nestefter blev hans lik funnet i Mjøsa. - Folket i Steigen satte Nielsen høyt; han nevndes i aviserne endog som distriktets 'populæreste mand'. Han var medlem av DNLF.Hans enke Mathilde Bolette Olsen, døde 28-2-1909. Stortinget bevilget henne 25-6-1892 en pension av statskassen, fordi Nielsens sygdom antoges oppstått under utøvelse av embedsgjerning. Av hans 4 barn døde en sønn som studerte med. 26-2-1897.

Gjest Else B. Rustad

Takk skal du ha, Carsten. Jeg må beklage at jeg ikke nevnte noe om dette innledningsvis. Det hadde jeg allerede funnet i Norges Læger. Spørsmålet er om de gjenlevende barna (som finnes i FT 1900 i Oslo sammen med moren) har noen etterkommere. Jeg får nøste videre!Mvh Else B.

• 1 år senere...
Gjest Else B. Rustad

Takk til Carsten for de nye opplysningene! Det er fint å komme noen steg videre.Nei, det er nok 'feil' Sigrid, selv om fødselsdatoen er lik. Sigrids far skulle være Erik Christoffer Nielsen, men vielsen i (11) viser at denne Sigrids far het Trond Olsen.Så Sigrid må nok vente en stund til. Takk i alle fall, Berit!Mvh Else B.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.