Gå til innhold
Arkivverket

[#16360] Slekten Kruckow

Gjest Øyvind Gjervik
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Hatvik

Vedkomande desse fiskane:Dei gjenspeglar vel ulike fiskeslag, ikkje sant? Sånn at Gedde har ei Gedde, Aabor ein abbor osv..Då må det vera ein smal sak å forstørra opp segl av dei to omstridde fiskane (Barsebek vs. Walkendorff) for å finne ut om dei er like/ liknar. Og dersom fiskane _ikkje_ liknar kvarandre (f.eks at den første er ein laks og den andre makrell, eller at éin er torsk og den annen sild): vel - så er det definitivt ikkje det samme opphavet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Tre svarte vinger rundt ei rød rose. På hjelmen kan det være 5, 7 eller 9 røde og hvite faner. Noen ganger kommer disse opp av en såkalt 'skansekurv'. Det kan også være syv påfuglfjær på hjelmen. Kilde: Sven Tito Achen, Danske adelsvåbener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poul Bagger

Da diskussionen mellem Tore og undertegnede løb fuldstændig af sporet er det nødvendigt at præcisere og udbygge mine argumenter. Jeg vil gerne henvise til ligstenen (indlæg 214),idet jeg udelukkende vil argumentere og konkludere på grundlag af denne. Det spørgsmål,jeg stiller ,er:Hvem er Sidsel Friis' morfar? (hvis våben sees øverst th.) Der er følgende præmis:Det afbildede fiskevåben er med rimelig sikkerhed Barsebek-våbenet.(Hvilket Tore giver mig ret i.(Indlæg 221.)) I så fald er morfaren med sikkerhed at identificere som Hans Kruckow gift m.Anna Barsebek.(jvf.DN 2,nr.775 og DN 16,nr.156.) Følgelig er denne ikke samme person som den norske rigsråd af samme navn (forskellige våben)og følgelig er den norske rigsråd ikke gift med Anna Barsebek. Hvor skal han så placeres? Vi ved om ham,at han førte det våben,som ses øverst th.på ligstenen,at han havde en datter gift med en NN Friis(Egern-Friis)og mor til Sidsel Friis. Nogle mener,at hans våben kunne være en variant ef det fynske Kruckow-våben mens Tore kategorisk afviser dette.Har Tore ret,tvinges man til at konkludere tilstedeværelsen af en tredie Kruckow-slægt (udover den norske og den fynske)og som tilsyneladende ikke har noget at gøre med disse. At han kunne være de fynske Kruckow'ers stamfar kan vel ikke helt afvises.(selve Kruckow-navnet og de af mig nævnte godsforhold)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg kaster på nytt fram den sikkert (fortsatt) helt håpløse teorien om at ei Kruckowslekt i Norge var av den eldgamle norske slekten Krok (Krog - etterkommere av Ketil Krok) - se også innlegg 131 mfl. Våpenet øverst til høyre ser ut til å kunne være en fiskekrok (liggende gammel type). Biskop Peder Krog i Trondheim førte bl.a. en krok i sitt segl. Se også Krog på Wikipedia: http://no.wikipedia.org/wiki/KrogJeg er ingen kjenner av Kruckow - ikke i det hele tatt, men bodde ikke disse på Kroken? Kommer navnet av Krokvin? Er det kanskje gammelt Krok-område?En eldgammel slektning av meg var av slekten Røg, men ble kalt Røgow.Nå blir jeg sikkert slaktet, men om kanskje 10 år er sikkert alt glemt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Hjelmtegnet til våpnet øverst til høyre (innlegg 214) er to armer som holder en ring eller et speil. Det samme hjelmtegn har uradelsslekten Kruckow fra Fyn. Det er litt interessant å merke seg at den andre Kruckowslekten har et rundt håndspeil på hjelmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Se på denne gamle fiskekroken (det finnes mange slike avbildninger på nettet): Lenke fiskekrok bein&start=60&um=1&hl=no&sa=N&rlz=1W1ADBR_no&ndsp=20&tbs=isch:1I et gammelt segl vil to slike kroker stilt mot hverandre bli helt likt med disse 'hummerklørne' til slekten fra Fyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Poul (233), som du ser av innleggene før og etter 233, er det nå dannet seg en oppfatning (men ikke av meg) av at den danske (fynske) adelsslekt Kruckow førte to fiskekroker i våpnet.Vet du om andre danske heraldikere som kan gå god for at dette er konklusjonen ? (Isåfall vil jeg vil gjerne ha deres navn.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poul Bagger

Tore(239)Ærgerligt,at vi kom så skævt ind på hinanden.Jeg ved,at jeg har været hård ved dig i nogle af mine indlæg men det har du vel også i forhold til mig? Jeg finder,det er på tide at vaske tavlen ren,i forbindelse med det,der er mit egentlige ærinde(Første del af (233))vil jeg da gerne have din vurdering. Jeg kan ikke foretille mig,et nogen her i Danmark kan sige god for en sådan konklusion,jeg kan ikke forestlle mig,at nogen her er i tvivl om,at de fynske Kruckow'er førte våbenet med de to hummerklør(som påpeget af dig.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg beklager også tonen min. Du kan kanskje forstå det. For slekten Kruckow førte altså to hummerklær, noe vi kan se både av segl og en lang rekke våpenbilder i danske våpenbøker (i Rigsarkivet og Det kgl bibliotek). Hvis det våpnet på tegningen skulle vise den danske slekt Kruckow, måtte i såfall våpnet enten være svært feilaktig laget på stenen, eller senere så skadet at det ble ugjenkjennelig. Men når hjelmtegnet er intakt, tyder på det på at våpnet er uskadet og tegningen er rett. da ligger feilen hos den danske entusiasten som har laget teksten og som eier internettsiden. Det er derfor jeg skriver i innlegg 216 at vi ikke trenger flere danske websider med udokumentert adelsgenealogi, og i innlegg 219 at denne daneke privatsiden fører oss på villspor. Feilen (slik jeg ser den) er altså den tolkningen som hjemmesidens eier har forsynt bildene med. Jeg har sett litt for mye av slike feiltolkninger på danske sider. Det beste er at det heraldiske kildematerialet (hvorav det danske utgjør størsteparten) blir publisert. Så kan folk ta stilling til heraldikken uten for mye tekstkommentar av tvilsom verdi. Jeg har startet en slik våpenbokpublisering på Norsk slektshistorisk forenings interne hjemmeside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poul Bagger

Meget fint,Tore.Jeg er helt enig med dig i,hvad du skriver.Jeg ser frem til fremtidige diskussioner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Eg trur kanskje det hadde vore ein tanke å reflektere litt meir over det som Arnstein skriv om fiskekroken, - både for Tore og Poul. På nettsida vert det hevda at våpenet skal førestilla ei hummarklo (ikkje to), men det liknar jo mykje meir på ein fiskekrok. Det kan jo tenkast at dei som på 1600-talet har teikna alle desse slektsvåpna frå tidlegare tider har misforstått fiskekrokane som hummarklør? Kvifor skulle forresten ein Kruckow nytta hummarklør i våpenet sitt, når han kunne nytta ein krok? ;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Finn (243) jeg synes spørsmålet ditt er feil stilt. Det riktige spørsmålet er 1) hvilket våpen førte slekten Kruckow i Danmark (fra Fyn), og 2) hvorfor gjorde slekten det.

bilete9456.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Våpnene i 244 er fra Fredrik Rostgaards danske og norske våpenbok ca 1698 i Det kgl bibliotek, Uldalls samling 4o nr 479. Kruckow er nr. 208.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

241: Tore, jeg klarer ikke å finne denne spennende publiseringen. Kan det legges inn ei lenke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

244 (våpen nr 208 Kruko). Vi må vel gå ut fra at 'kunstneren' først har gjort en feil når det gjelder hjelmtegnet, og lagt inn 5 faner(?), for så å rette til to jernkledde armer som holder en ring(?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

247: muligens. Kunstreren er Ole Hermandsen Nysted, og kildene hans fantes i københavnske biblioteker.Jeg vedlegger også det danske og det norske Kruckow-våpnet fra Lisbet Bryskes våpenbok 1654 i Rigsarkivet, Heraldisk-genealogisk Selskab, Generalia, fol. 42.

bilete9457.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

246: klikk på 'Lukket medlsmsområde' nederst på www.genealogi.no så får du forklart at du må melde inn ønske om brukernavn og passord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

249: Takk!248: Bryske ser det ut til å ha satt en enhjørning som hjelmtegn når det gjelder den 'norske' Kruckowslekten.I 'Danske adelsvåbener' (Sven Tito Achen) står når det gjelder hjelmtegn: 'På hjelmen et håndspejl med hvidt skaft og gul ramme, undertiden besat med syv påfuglfjer'.På Wikipedia om Kruckowætten ser vi også andre hjelmtegn benyttet (horn og påfuglfjær).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.