Gå til innhold
Arkivverket

[#16360] Slekten Kruckow

Gjest Øyvind Gjervik
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore H Vigerust

Det er viktig at de ulike våpenbildene får kildehenvisninger, slik at dateringen og grunnlaget kan oppklares. Ellers så finnes det minst 5 ulike norske Kruckow-våpen. Jeg regner med at de alle er korrekte, og at de avspeiler ulike slektsgrener og enkeltpersoners briseringer. Jeg skal få disse våpnene publisert (etterhvert).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Arnfrid, hva er kildereferansen din til våpenboksiden i innlegg 253 ?Og stentavlen i innlegg 254, dreier det seg ikke om en gravsten, i såfall: for hvem ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Våpenboksiden er s 59 hos Lisbet Bryske. http://www.fynhistorie.dk/node/3019'Til højre for indgangen i Svendborg Vor Frue kirkes våbenhus er indmuret en stentavle over ejeren til Årslevgård, Axel Nielsen Kruckow og hustru Anne Eilersdatter Friis.' Fynhistorie.dkAnne E Friis mor skal ha vært en Skinkel, mens Axel N Kruckows mor skal ha vært en Bild. Men disse siste opplysningen har jeg ikke funnet sikker dokumentasjon for.Dette skjoldet med en 'klo', kan det istedet være en halvmåne. Jeg fant nemlig et sted at Månestjerne også hadde et skjold med kun en halvmåne og en stjerne. Noen som vet noe om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

til 253 (256), da dreier det seg om Lisbet Bryskes våbenbog 1651 i Landsarkivet i Odense, Karen Brahes Bibliotek nr. 1636 (med tillegg til 1674).år det gjelder gransveten for bl a Axel Nielsen Kruckow: hvor på stenen er Kruckow-våpnet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Når det gjelder grevstenen over Axel Nielssen Kruckow og frue (bilde i 254): hvor på gravstenen er Kruckow-våpnet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg vet ikke om det medfører riktighet at Axel Nielssen (Kruckow) het Kruckow. Jeg har ikke registrert dette navnet i de kildene jeg har på ham, http://www.vigerust.net/adel/fornavn_fyn.htmlAv denne navnelisten ser vi at Axel har en (yngre) bror, Bildt Nielssen (Kruckow). Da Bildt får det egentlige slektsnavnet Bildt til fornavn, passer det godt inn at hans mor var en av slekten Bildt.Jeg tror ikke navnet Kruckow brukes om denne familien før i neste generasjon, altså barn av Axel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kruckow er oppe til venstre. der skal du kunne se, ganske tydelig, to hummerklør.Når det gjelder bruken av Kruckow-navnet så er jeg helt blank. Jeg hjelper kun til med å finne frem kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg har problemer med å finne Kruckow på gravsteinen. Det kan kanskje være et håndspeil på hjelmen til det som befinner seg øverst til høyre... Men hummerklør klarer jeg ikke å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

hummerklørne er vendt ned mot våpnet under - en vanlig heraldisk skikkellers så ser det ut til at det er faner på hjelmen, ikke henderNår det gjelder våpnet med to hummerklør, så er det nærmeste våpnet jeg kommer på i farten, det som ble ført av den norske slekten på Eiker m m med *tre* hummerklør (Nils Tormondsson og etterslekt). Hans mors slekt er slekten Skak, som antas å ha dansk bakgrunn. En av Nils' sønnesønner het Skak(k) til fornavn. Nils' etterslekt er kalt Skak(k) i litteraturen, men brukte ikke selv noe slektsnavn i levende live. Våpnet med tre hummerklør kunne slekten forsåvid togså ha arvet fra morrssiden (Skak(k)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Stentavlen skal være satt opp i 1598 av Mette Axelsdatter Kruckow. Stentavlen kan kanskje ha vært utganspunktet for Fredrik Rostgaards våpentegning i 243.På s 11 her står Eiler Friis med familie omtalt Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...
Gjest Svein Tislevoll

Nils Jonsson Haard til Gjersvik (1500 - 1562) var gift med Adelus Johansdtr Kruckow (ca.1520 - ca.1601, så langt er alt greit, men hvem var foreldrene til Adelus (var det Johan Hansen Kruckow (nevnt 1518 - 1539) og gift med Gudrun Tordsdtr. Tjerne, eller er dette urett ? Er så mange Johan/Hans Kruckow at jeg blir forvirret av alt, noen som vet sannheten her ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Er det dokumentert at Gudrun Tordsdtr. Tjerne var mor til Adelus Hansdtr. Kruckow og at Jon Olavsen Haard var gift med Elene Aslagsdatter av Lund ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Kanskje litt på sida, men kven veit kva for spor som leier fram....Johann Krukckow (Johann Krvcko) betalte i 1521 tiendpengeskatt til Lasse Skrivar som var fut på Helgeland. Korfor betalte han skatt på Helgeland?Sjå innførsel i linje 12 på bokside 639 (nettside 321) i NRJ II: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Johan Marius Setsaas,fra en privatside uten noen form for kilde oppgitt. Derfor har jeg heller ikke så stor tro på dette. Men om det er dokumentert noe om det, så ville jeg også skrive det opp og eventuelt videre. Jo Rune Ugulen ser jeg på en side, stopper med kun Jon Olavsen (ell. Oluffsen) Haard, uten å ha med noe kone. Han er vel en god gransker og hadde vel funnet det ut om det var noe kone å finne i kildene. Så mulig det ikke finnes, spør bare om noen har hørt om det ?V.h. Sveim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Står videre der at foreldre til Elene Aslaksdtr. (f.1475) er Aslak Thuresson Båt og Ragnfrid Knutsdotter, og videre at Ragnfrid hadde mor som het Bolt til etternavn osv.Dette kan jeg vel se bortfra og stoppe med Jon Olavsen uten noe kone, hva tror dere/vet dere ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Det er vel Manderup Schønnebøls liktale som bringer inn denne Eline Aslaksdatter til 'Lund i Nordlandene'. Denne Eline er der sagt å være gift med en Jon Stigsson Haar. Guttorm Dall til Frang er i talen påstått å være gift med Eline Jonsdatter Haar som altså da skulle være datter av denne Jon Stigsson og Eline Aslaksdatter til Lund.Det meste av dette er uten tvil feil, noe som vel må regnes som typisk for mange av disse prekenene, men ofte var det vel en snev av sannhet i det meste selv om både generasjoner og personer var feilplassert. Når man ikkje visste hvem vedkommende forfader/formoder var, så diktet man opp noen, - akkurat som i dag....;-)).N. Steene (NST B. 3 (1932)) regner forøvrig med at denne Eline Aslaksdatter til Lund skal være identisk med Eline Trondsdatter til Lund, men at erkebiskopens brødre er sammenblandet. Erkebiskop Olav E. hadde som kjent også en bror som het Aslak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Hei Finn Oldervik (274)Takk for litt oppklaring. Tror jeg vil la være å skrive noe navn på kone til Jon Olavson Hård da, siden det i liktalen er såpass uklart. Får stoppe ved det som er brukbart sikkert.V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.