Gå til innhold
Arkivverket

[#16397] Transkribering av skifte etter Niels Muus, noen som vil gjøre det i felleskap?

Gjest Torunn C Ludvigsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Rostrup

Ad innlegg 48: Ja visst Elin, selvsagt står det dlr. Det var en slurvefeil fra min side. Når det gjelder 100 eller 200 (innlegg 50), var der ulike måter å skrive tall på, på samme måte som bokstaver. Her er ett-tallet knyttet sammen med null, alle andre steder i dette skiftet står det alene, (men også da skrevet på to ulike måter). Jeg finner ikke andre eksempler på sammenlenkede tall i akkurat dette skiftet, men på fol. 4b (Anders Heide), 3 linje nedenfra finnes et eksempel på 200 skrevet likedan. På fol. 38a (Maren Christensdtr.), 13. linje, finnes også 100 skrevet på samme måte og her er tolkningen udiskutabel, for det samme beløpet er referert til og skrevet på «den vanlige måten» to linjer ovenfor. På dette grunnlaget holder jeg fast ved at det må være 100 og ikke 200. Jeg er nå ikke 100% sikker lenger (bare 99....) og hører gjerne hva andre mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Torunn C Ludvigsen

Ser at jeg har lovt litt mer enn hva jeg har kunnet holde. Men skal se på det enten lørdag eller søndag. ( Nå skal jeg altså se på det... *rødme*)Så da nærmer vi vel oss også en slags 'ferdigstillelse' av transkribsjonen?Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Ja, nå har jeg prøvd meg på 40a og her er mitt forslag.. Merket at det var en stund siden, så det kan nok være noen feil.. Men håper at dere der ute korrigerer meg! 403. Ellers indstillede sig i Retten en Ungkarl, Ved nafn Jan Fredris, logerende paaLöffvestad i Baadstad – Sogn, med nogle löse sedler paa F??ns Li??sten L??esMeyer ??sk?? nogen fudlmagt, og fordred ??den vigtig Re??i??s for j aars Raastpaa Thomas Nielsösns S: Niels Thomasöns Söns Vegne 8 Rixdlr. men ??on??Retten til oplivs??ning effersaa alting, befandtis fr?? effter ?? SL: mandsbog ?ff??er og ifr ønske at vere confererit, og for resten at bliffe ??ig,saavit Bogen beviiser og arffvingerene ???grif til Sterbböed 7 sl?? 1 ?? og 4 ?? 4. Mantsa M: Peder Holms fordring, som Hr, Niels Pedersen til gi??evilligsatisfaction for sin person fremlagde effter begiæring, protesterede sam??dligeArffvinger særlig Jochum Tönnesön saaledis imod, at som der ?? befandtisnogen rigtig beviis derfor stod fordring at være ??? ræ?? Ellersögt Jos ?? SL: mens Provsten medens ??and Leff?? , saa forventerde sig ifr. Faller at niller eller ?? svare dertil, Sterbböed tilnogen affgang i ringeste maade. 5. Vice: Lingmands Doct: Morten Bentzens fordring paa io ??for Bent Muises Kammers og Seng med information for SL: Co??torenprotesterede samtlige Arffvinger imod at være ??eed rigtig og goood fornöyelse for i SL: Corcetors lefrende , lifve, fvilirt og af ?? SL:Mands Provstens Regnskabs Bog hand erfarids. 6. Karen Lauridtzdaatter tiennendis fi?? Hr. Niels Thomassön paa Rachestadforgaft og i Retten ingen Ligning eller liqvidation at være giortfor hendis Peder???=Arff, som SL: Provsten Hr. Niels Muus til sigsk??lde ??afde omnammet, saa noget endan Sk??paa skiller restene;Men effter ?? SL: Mendes bog befandtissun at saffer bekommetOg oppebaaret brade offvert=for?? for sin arffve=part, saa og modUdriffert til hendis bröllup at være velafflagt og intenteret.Torunn C Ludvigsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Hei!Nå ser det ut for at alle sidene har iallefall fått en prøvning. Jeg skal samle de og legge de inn et nytt emne ( med henvisning til dette). Jeg håper det da vil være flere som vil kome med synspunkter før jeg sender det til Digitalarkivet.Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.