Gå til innhold
Arkivverket

[#16497] Når, hvordan og ble svenske innvandrere norske statsborgere?

Gjest Torunn C Ludvigsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torunn C Ludvigsen

Hei!Etter at jeg i et innlegg i Anbyterforum fikk også med et spørsmål hvor han lurte på når sine aner som utvandret fra Sverige til Norge i 1890-årene ble 'riktige' norske statsborgere?Det fikk meg til å tenke, da jeg også har aner som kom fra Sverige til Norge, men har aldri tenkt på hvordan man ble statsborgere i Norge gjennom tidene. Mine aner innflyttet fra Sverige gjennom hele 1800-tallet, så det er den perioden JEG er mest interessert i. Men det hadde vært kjekt om noen hadde informasjon om andre perioder også?Ble alle innvandrere Statsborgere? Hvordan skjedde det? Jeg synes iallefall det hadde vært moro å vite!Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Dahlstrøm

Hei Torunn!Min farfar som var finlender fra Vørå ved Vasa vart aldri norsk statsborger. Han bosatte seg på Nordvestlandet, Sunnmøre i 1916. Hvor han giftet seg med min 'innfødte' norske farmor. Han døde samesteds i 1941 som finsk statsborger. Selv om hans barn var født i Norge, med norsk mor 'arvet' de farens finske statsborgerskap. Helt til de selv søkte om forandring av statsborgerskapet i vaksen alder.Mvh Kurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Lov om norsk Statsborgerret kom 21. april 1888, og den slo fast (§ 3) at 'Kongen, eller den han bemyndiger' ved bevilling kunne gi statsborgerrett til 'Indvaanere af Landet' som a) har havt fast Bolig her i Landet i tre paa hinanden følgende Aar; b) har vundet Hjemstavnsret i noget norsk Fattigdistrikt eller paa saadan Maade, som efter Omstændighederne findes betryggende, godtgjør eller stiller Sikkerhed for, at han og hans Familie ikke skal falde det offentlige Fattigvæsen til Byrde ..., c) er fuldmyndig, d) ikke befinder sig i noget af de Tilfælde, som efter Grundlovens §§ 52a og 53a medfører Stemmerets Suspension eller Fortabelse.'Den som ønsket seg norsk statsborgerskap måtte søke om å få det, og i søknaden fortelle i hvilket land vedkommende var statsborger, erklære at man dersom man ble norsk statsborger ville gi opp sitt opprinnelige statsborgerskap, og gi opplysninger om forholdene som var nevnt i § 3.Dersom søknaden ble innvilget ville ikke statsborgerretten tre i kraft før søkeren avgav ed til konstitusjonen etter Grunnlovens § 51. Enker eller ugifte kvinner kunne også få norsk statsborgerskap, men skulle ikke avlegge ed. Eden skulle gis til en dommer (f. eks. sorenskriveren).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.