Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#16737] Anheim på Stjørdalshalsen

Recommended Posts

Gjest Olav Henriksen

Min oldemor Anne Marta Olsdatter Beitstad (Beitstadgjerdet) fikk som enke bygd et hus på Stjørdalshalsen i 1895 - Der bodde også bl.a. hennes datter Beret Oline Henriksdatter og sønn Henrik Henriksen. Lenke til ft. 1900: LenkeKjenner noen til om Henrik giftet seg og om han har etterkommere ?

• 7 måneder senere...
Gjest Thor Erik Johansen

sakset fra Stjørdalsboka under BEITSTADGJERDET(Laupenr 159) s.430:Henrik Nilssen Beitstadgjerdet, f. 18/12 1835, t 19/2 1893. Arbeidde på Bye brenneri. Døydde som fylgje av at han i rus vart liggande ute ei natt og frøyste seg på hender og føter. * 14/6 1867 Anne Marta Olsdtr., f. 1836, f 31/1 1900. Dotter til Ola Andersen Sætnan, Lånke. Eit par år etter at mannen var død, flytta Anne Marta til Stjørdalshalsen, der ho bygde nye hus på Anheim (gr.nr. 105 37). B o r n : Gjertrud, f. 10/9 1867. * Kristian Johansen Grostad. Nils, f. 9/1 1869. Johanna, f. 2/12 1871. * Bernhard J. Ringen (Meråker, gr.nr. 23 3). Ola, f. 23/5 1874, t 27/9 same år. Beret Oline, f. 3/12 1876. * målar John Olsen Eidem frå Selbu. Reiste til Amerika. Olaf, f. 13/3 1879. Mista livet i Lebesby, Finnmark. Henrik, f. 22/10 1880. Ved folketeljinga 1865 var buskapen 2 kyr, 6 sauer, og utsædet 1/4 tn. bygg, 2 tnr. havre, 4 tnr. poteter. Ved folketeljinga 1875 var buskapen 3 kyr, 6 sauer, 5 geiter, 1 svin, og utsædet 1/ tn. bygg, 2 tnr. havre, 31/2 tn. poteter. Plassen inndregen. Øyde.mvhThor Erik Johansen

Gjest Olav Henriksen

Takk for interessen. Jeg har nok lest dette og det meste av Stjørdalsbøkene nå.Men var spesielt interessert i hvordan det gikk med Henrik (bror av min farfar Olaf).Jeg har funnet følgende så langt: Henrik reiste fra Norge 14.mars 1906 med DS Tasso. Oppgitt mål Fergus Falls, Minnesota. Tasso gikk bare til Hull i England. Hvordan han reiste videre vites ikke, men det var vanlig å reise med tog til Liverpool der atlanterhavsbåtene gikk over dammen. Har ikke funnet data om hans ankomst til USA ennå.....I 1920 tar han imot sitt onkelbarn Netta (Fosse/Johansen) pluss hennes 3 barn Gunvor, Erna og Nelly. Netta er datter av Henriks søster Gjertrud.Henrik bor da fortsatt i Fergus Falls.Jeg må nok få tilgang til 1930 US Cencus for å finne ut hva som skjedde videre med han.Hilsen Olav Henriksen

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.