Gå til innhold
Arkivverket

[#16768] Hvem var Jørgen Dass nevnt 1686-87.

Gjest Øystein Lillegaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Lillegaard

Til Terje! Dermed er mysteriet med forbindelsen til fam. Dass løst! Kjempebra! Men får jeg spørre hvorfor du mener denne Jan var gift med Johanna Saxe? Jeg er av den tro at det må være sønnen, kanskje jeg tar feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Jeg kan nevne min begrunnelse for at jeg mener Jan sønn av Hans har vært gift to ganger, først Engelmans og så med (Mar)Grethe Gerdts(datter, ser man på skatten i Bergen i 1683, så finner man 6 barn av Jan Hansen, hustruen er trolig død. I 1689 er Jan hansen gift med (Mar)Grethe Gerts(datter) og er oppført med 3 barn. I følge ringinger for kirkene er det oppført en Jan Seehuusen i 1681, i merknad står det Jan Seehuusen sin hustru. Dette tolker jeg som om det er Engelmans som er død (de var gift i 1670). Det skal være et skifte etter Mar(Grete)Gerds(datter)i Bergen 8/12-1728. Selve skiftet har jeg ikke sett, men det er referert til det i NSHT (2 rekke, 3 bind, s. 255. min ref: Leiv Skjerve)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje: Var det ikke Wibeche Didriksdatter Heltberg (død 1705) som var g. 2.g. (i 1674) med Hans Nielsen Weinwich (død 1711), etter sin 1. mann Jørgen A. Dass' død (ca. 1669), og ikke disses datter Anna (død ca. 1690) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje: Var Jonas H. Ruus sønnesønn av Lektor theolog i Bergen, Thomas Hansen Ruus (død 1613, g. Adelus Trulsd. Krog) ?Sistnevnte par hadde døtrene Karen (g. stiftsskriver, byfogd og rådmann i Bergen, Peder Jenssen) og Edel (g. Christen Christensen, far til hr. Truls Krog til Ørskog).Var de også foreldre til Maren (g. Hans Andersøn, 1603-1670 fra Fuhr, Luster) og denne 'H. Ruus' ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest terje emil skrolsvik

Til Per (28).Du har rett. Det står jo under (3). Skrivefeil. Sorry.Til det neste spørsmålet må jeg sjekke 'fasiten' først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Maersk Hansen

Seehuusen Se Pers Hist Tidsskr (dansk) 1rk bind II, s334-357 ang Morten Hansön Seehuusens födested (Bredsted Slesvig 6 jun 1629) og familiens forbindelse til fam Rue, Daae, Crometie og Munthe, samt Severin seehuusens börn. Desuden Severin Seehuusens kones (Alida Crometie) brev i Klevenfeldts saml (Pers Hist tidsskr 1-I s 133-147, der redegör for hendes börn svigerbörn, börne- og oldebörn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.