Gå til innhold
Arkivverket

[#16811] Et felles anetre online


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf B. Holte

Kort fortalt om DIStreff: A) Du sender inn data, 'Vi' sjekker disse mot alle andre medlemmers innsendte data. Du får i retur en liste over hvilke andre som holder på med de samme personene som degB) Du kan søke etter slektninger samt klatre i anetrær hos andre medlemmer på Internett. Dersom du synes disse personene er interresante så tar man kontakt med medlemmet som 'eier' dataenePS: Forkjellen på å være medlemm eller ikke og eller deltatt med data selv se: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Rolf.Det du sier er ikke korrekt. Min er faring ar at til tross for innsendt materiale så får jeg som medlem IKKE tilgang til andres anetrær.Mitt råd: vær en smule skeptisk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg er mer skeptisk til deg enn til DIStreff, knut!Tror Rolf vet mer om DIStreff enn de fleste som prater om dette her.. :) (Det er han som er ansvarlig for DIStreff hos DISnorge)Jeg har levert inn mine data, og kan klatre i andres data.... (til og med mine egne data som andre har sendt inn :)Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Knut Fjogstad: Hvem skal 'sjekke' kvaliteten, Knut? Du? Jeg? Det kan ikke være sånn at DIStreff-ansvarlig skal gå gjennom alle databasene og dobbeltsjekke mot kilder at det som ligger der er riktig? Vi må jo håpe at når du sender inn data til DIStreff, har du gjort det du kan for at det du sender inn er riktig. Men, det kan jo selvsagt inneholde feil.SÅ, oppdager man det, kan man jo kontakte den som har sendt inn 'feil' data, og innsenderen korrigerer sin database, og sender inn ny! Da har man jo oppnådd det egentlige formålet med DIStreff, man har funnet en som har info om samme person/slekt!Dette er som tidligere nevnt ikke en 'KILDE' men et verktøy for å se om andre jobber med samme personer, samt at du får tilbakemelding om kvaliteten på det du har tastet inn (ikke i forhold til hva som står i kirkebøkene, men i forhold til skrivemåter, hvilke data som mangler kildehenvisninger, masse massemasse.Har du sendt inn, og vært misfornøyd, Fjogstad? knut fasting, Hvis du har sendt inn data, og du ikke har fått noe tilbake, bør du purre på den du har sendt det til, ikke sikkert han/hun er her på DA, dette er ikke noe DIS-forum vet du.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Mitt innlegg gikk kun ut på det jeg har oppfattet (kanskje feil?)av DIStreff ved at det bla. er krav om sted, ev. fylke og lignende. Selv som DIS medlem har jeg ikke funnet det for min part relevant å anvende dette tilbudet.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. CHristiansen

knut (33) jeg kan forsikre deg om at jeg ikke orker å se på de laaaange diskusjonene dere har ang. om man har eller ikke har, bløff eller ikke bløff... Olav den Hellige eller ikke, så om den fryden var berettiget eller ikke, se det aner jeg ikke noe om :)Ha en fortreffelig ettermiddag! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Jan Frode Johansen

Et anetre der brukerne yter vil alltid måttet bli sjekket med orginalkilder og dokumenteres at de er korrekte.Hvordan dette kan gjøres vet jeg ikke men her finnes sikkert store muligheter for å få en mer detaljert oversikt over slektene . Kom med innspill! mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Hei Laila, jeg er nå DIS-medlem, men lurer da på finnes det andre måter enn å brenne en CD og sende i posten for å få publisert sin database?.Kan jeg sende det over internett(e-post?).tilbudet virker veldig bra, men synes det å måtte brenne CD og så sende det i posten til en kontaktperson hørtes litt tungvint ut!.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.