Gå til innhold
Arkivverket

[#16877] Ragna Faanes(s)en / Nåla i høystakken?

Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Davidsen

Sandvig S = Sandviken sokn. Og Olaf Bernhard Olsen og Ragna Sofie Lovise Andersen held seg der med dei fyrste borna. Dei bur i Skuteviksvegen 50 og Sverresborggrenda (rett nordom Sverresborg), med unnatak når dei døyper siste barnet. Det (Axel Johan) er fødd 1307 1904 og vert heimedøypt av sokneprest Meyer 20.10. (det må òg vere i 1904), for stadfestinga (i kyrkja) er notert til 04.03.06! - i Nykjerka!. Då skreiv ho seg berre Ragna Andersen og han Olaf Olsen (løsarb.). Men elles er han sjømann og matros (men i 1900-teljinga var han melarb. og budde der dei fekk fleire born på den tida - eit av dei døde).Difor veit eg framleis ikkje om dette er dei same folka som vigdes 1899.Eit anna problem: Ragna Nikoline Marie vart fødd 1878, dpt. 1879 som dotter av Mons Andersen og Line Thomasdtr. Foreldra finn vi i 1891 i Banevegen på Nøstet, men ikkje denne dottera. Ho har eg ikkje klart å finne i Bergen i det heile i 1891. På det tidspunkt ville ho vere om lag 13 år - og kan sjølvsagt ha vore uti post. Men eg finn ingen Ragna som høver.Litt av eit skrømt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg prøvd alle varianter på landsomfattende basis på Registreringssentral for historiske data, det er kun et par jeg finner og det er det Jan kom opp med i FT 1900 i Bergen.Jeg kan ikke tro noe annet enn at det må være dem, spesielt etter som Bjørn ikke finner disse andre i kirkeboka.Har du muligheter til å sette opp navna her, Bjørn? Det kunne vært artig å se hva disse barna het for å sammenlikne dem med andre navn i familien der.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg tek atterhald om at dette er alle. Men i alle høve, her er namna (om du vert klokare av det?):(SK=Sandvikskyrkja, NK=Nykjerka.)1900 (SK): Oliva Torvalda: Sjømann Olaf Bernhard Olsen/Ragna Sofie Lovise Andersen, Skutevigsveien 50 (same adr. og folk som i ft1900)1901 (SK): Udøbt gut: Matros Olaf Olsen/Ragna Sofie Lovise Andersen, Sverresborggrend 121902 (SK): Ragnar Olaf: Sjømann Olaf Bernhard Olsen/Ragna Sofie Andersen1904-06 (NK): Axel Johan: Løsarb. Olaf Olsen/Ragna Andersen, Tvedtegaard 1 (sikkert Nordnes)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Denne Olaf Bernhard Olsen (f. 1878) er son av Olaf (døypt Oluf) Bernhard Olsen og Berte Magrete Nilsen. Olaf (Olaus) B. Olsen (f. 1852) er son av Torger Olsen og Oline Ber(e)ntine Andreasdtr. Flo(o)r.Dei held seg i same området kring Sverresborggrend/Skutevigsveien/Skutevigens Tverrgate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Bjørn, men klokere ble jeg ikke.Hvorfor i all verden skulle hun skifte fornavn dersom det er samme personen.Jeg får se mer på dette i kveld.Mvh kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Til Kjellaug.Slik jeg oppfatter dette geografisk, så er nok navnet sansynligvis Fonnes. Fonnes ligger på nordenden av Radøy, og sokner vel sansynligvis til Bø sogn. (Manger ) Ser en på hjemmedøperen, Andreas Monsen Kaarbø så finnes denne garden nokså langt nord på Holsenøya, i dagens Meland sogn, tidligere Herdla. Fonnes lyder meir kjent i de trakter en Faanes. Noe som gjør meg betenkt, hvorfor står hennes mor oppført f.t. Tistedalen? og det skulle vel være i Sunhordaland. Og hvorfor døpes hun til Herdla? Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

En beklagelig feil, Fonnes er ikke på Radøy, men i Lindås. Selv om Lindås er noe lenger borte en Radøy, så kan et spor være, hadde hun tilknytting til Anders Monsen Kaarbø. Om jeg ikke tar mye feil, så tror jeg Anders M. Kaarbø var direktør for Sildesalslaget i Bergen, til dagligdags gikk han under tittelen Sildedirektør. Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vi har funnet ut hittil er at hun er datter av Anders Monsson Fundenæs/Fonnes/Faanessen fra Fonnes i Lindås, dåpsattest viser dette.Jeg visste ikke at det var en som kalte seg for Kaarbø i denne sammenheng, kan du forklare nærmere om dette? Det er jo mye mulig at han ble adoptert da av noen i familien.Tistedalen i Sunnhordland? Jeg må bare si at jeg ikke vet hvor det er. I Sigurd Øistens dåpsattest står det Tistedalen i Hardanger, men det finnes visst ikke noe sted i Hardanger heller ved det navnet.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Nei det er ikke alltid så enkelt å være kjent i vårt land, men Sigurd har vært døpt av Andreas Monsen Kaarbø. En eller annen forbindelse er det nok til Kårbø. Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne familien var bønder, det vet jeg. Det er derfor jeg ikke skjønner sammenhengen med sildedirektør.Jeg er oppvokst delvis i Hardanger og delvis i Sunnhordland og kjenner ikke til et sted ved navn Tistedalen, vet du noe om det?Jeg er interessert i å høre mer om denne sildedirektøren om du vet noe mer. Det har nemlig vært snakk om sildefabrikk i familien.Jeg har ellers prøvd å spore opp Ragna og hennes mann Olaf Bernhard i kommunevalget i 1904, der finnes de ikke.Mvh kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dette er hennes mann i stortingsvalget 1906 LenkeAxel Johan ble nemlig døpt/født i Tvedtegaar 1 på Nordnes.Merkelig med denne namen som skifter navn.mvh kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Til Kjellaug.Her er nok endel små misforståelser ute å går. Jeg er født og vandret mine første 25 år i Nordhordaland. Du nevner Faanes, som jeg prøver å vri over til Fonnes på Lindåshalvøen. Du skriver at denne Sigurd fødd 13.aug 1907, hjemmedøpt 28.jan.1908, av Anders Monsen Kaarbø. Anders Monsen Kårbø var en betydelig person i sin hjemkomune.(daverende Herdla) Det jeg grubler på Kjellaug, hvorfor ble dette barnet døpt til Herdla, eller rettere sagt, hvorfor var Anders Monsen Kårbø hjemmedøper for dette barnet?Anders Monsen Kårbø ble ansatt som sjef for Sildesalgslaget i Bergen, men de var nok etter denne dåpen. Hadde dette barnet noen tilknyttning til Kårbøslekten? Tistedalen mener jeg bestemt er et sted i Sunnhordaland. Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva vi har sett ble navnet skrevet på forskjellig vis, Fonnes, Fundenæs, og av Mons Andersen også Faanesen - at det er på Lindås viser jo fødselen til Mons Andersen.Sigurds sønn - min x-svoger - vet ikke om det er noe slektsskap mellom sin adoptiv farfar og sin far. Det er mye her som virker meget mystisk.Etter som hans far ble adoptert, har de navnet Kaarbø. Vi vet ikke mer enn det som stod i dåpsattesten hans.Jeg har lett etter Tistedalen i BTs kartbok fra Vestlandet, men finner ikke dette navnet.Ikke en enkel sak med andre ord.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

HalloTistedalen er et stedsnavn i Østfold og gir mange treff der ved 1900 tellingen.Gardsnavnet Tistel forekommer i 1900 tellingen i kommunene Vik og Askvold i S&F. I tillegg er det andre varianter av navnet i S&F ogsåMvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I innlegg 1 vil du se at det står Hardanger, så det må vel være en feil et sted her.Kan ikke tenke meg at presten skrev Hardanger feil, det må vel helst være Tistedalen som er feil.Jeg har kikket på alle variasjoner av Tistedalen i kartboka over Vestlandet og finner ikke noe.I allefall takk for hjelp-:)mvh kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Der fanst ein Anders Monsen på Kaursbø i 1900-teljinga for Herdla. Han var fødd på Husebø. Sjølv om der samstundes var ein gard Kaarbø i Herdla, meiner eg Kaursbø er ei anna skrivemåte for same namnet. Dermed er heimedøyparbonden truleg plassert.At ei barselkvende vart send ut på landet for å føde, er ikkje noko nytt. Det er heller ikkje nytt om denne kvenda har fødd inne i byen, at barnet sidan vart sendt til oppfostring nord om byen. Eg finn difor ikkje noko rart i at denne ungen er hamna på Kårbø, heimedøypt der og sidan døypt i Herdla kyrkje. Og det er truleg ingen samanhang mellom det og at morfar åt barnet var fødd på Fonnes i noverandre Austrheim.At barnemora p.t. var i Tistedalen i Hardanger, er nok heller ikkje vanskelegare å skjøna enn at ho hadde reist dit for kan hende å søkje arbeid på ei ny industristad som presten ikkje heilt visste korleis han skulle bokstavere - og så har skrive Tistedal i staden for Tyssedal.Det som er meir komplisert med denne sake er om barnemora er den same som får fleire born med Olaf Bernhard Olsen frå 1900-04 - under eit anna namn. Om så er, har dei kan hende skild lag offentleg på eit tidspunkt. At han er suspendert frå å kunne delta i stortingsvalet 1906 kan tyde på at han anten har tatt mot fattighjelp eller vore borti noko brotsverk, mest truleg det fyrste.Det finst nok fleire kjelder som fortel meir om desse folka, men dei er truleg ikkje digitaliserte og krev følgjeleg djupare gransking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innlegg igjen, dette synest jeg høres veldig plausibelt ut. Min x-svoger sier at hans adoptiv farfar var bonde, så det var nok ikke denne sildedirektøren. Jeg ser nå at det er mange i FT 1900 som skriver Kaursbø, det viser jo tydelig at vi ikke bare må gå ut fra navna slik de er skrevet i dag.Jeg får prøve å finne ut om det er noe om henne i bygdebok fra Tyssedalsområdet, men det er vel heller tvilsomt.Synd at FT 1910 fra Bergen ikke er tilgjengelige på nettet.Det blir ikke lett å finne ut hva som skjedde med Ragna etter at hun fikk denne sønnen. Hennes mann var jo sjømann/matros en tid og det er vel kanskje slik hun har kommet i kontakt med barnefaren som og var sjømann. Han blir visst en enda værre nøtt å knekke!mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant 30 stykker som skrev Koursbøe i 1801 FT fra Manger, Herløe sogn - er ikke det det samme som Meland i dag?I FT 1865 er det blitt til Kaursbø og likeledes i FT 1900.Jeg går ut i fra at det er det samme som Kårbø vi finner på Meland i dag.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Så vidt eg kan sjå, skreiv dei både Kårbø og Kaursbø i 1900-teljinga. Eg går ut frå det er Kårbø-gardane i dårverandre Herdla, no Meland, det er snakk om. Eg finn i alle høve ikkje noko anna som kan høve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fant jeg og. Det kan ikke være noe annet sted, hvorfor skulle dåpen til Sigurd ellers ha blitt stadfestet i Herdla?? Dette ekteparet var ikke akkurat så unge, men slikt hendte og før i tiden. Personlig tror jeg ikke det var noen som helst link imellom Anders Monsen Kårbø og mor til Sigurd.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg trur heller ikkje det var noko slektssamband. At barselkvende reiste ut på landet for å føde born utanfor ekteskap, har vi mange døme på både på 1700- og 1800-talet. Eg har funne slike både i Askøy, Fana og Åsane. Og dei som har arbeidd med sokna nordom der, veit eg òg har funne mange. Dessutan sende fattigstyret i Bergen nyfødde ut på landet. Så dette er ikkje det minste merkeleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå sjekket Anders Monsen Kaursbø f. 11/7-1847 sine aner 4 generasjoner bakover (her og på FS) og finner absolutt ingen forbindelse til familien i Lindås, så jeg tror nok det at du har helt rett Bjørn.Nok en gang syter jeg over at vi ikke har tilgang til FT 1910/12 fra Bergen. Det skulle ha vært artig å sjekke om hun fremdeles bodde sammen med sin mann eller om de ble skilt. mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.