Gå til innhold
Arkivverket

[#17174] Sigdal, Eggedal - Tollevsgard, Haugen.

Gjest Stein Eriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein Eriksen

Følgende har jeg funnet på FamilySearch:Ingeborg Cathrine Olsdatter, f. 1845, Christiania, g.m. Carl Andersen, datter av Gulbrand Olsen, f. 1815, Ringerike, og Anne Olsdatter, f. 1814, Sigdal, BU.Anne Olsdatter's foreldre var Ole Olsen og Ragne Helgesdatter, f. 1784, Blekeberg, Sigdal, BU. ( Ole og Ragne g. 1. april 1806 ).Ragne Helgesdatter's foreldre var Helge Gunnarsen Haugen, f. 1735, Of. Sigdal, og Gunhild Ellingsdatter Tollevsgard, f. 1746, Eggedal, BU. ( Helge og Gunhild g. 28. mars 1771, Sigdal ).Helge Gunnarsen Haugen's foreldre var Gunnar Knutsen Soland, f. ca. 1703, Eggedal, og Ragnhild Reidarsdatter, f. ca. 1702, Eggedal BU. ( Gunnar og Ragnhild g. 1731, Eggedal, BU. ).Gunhild Ellingsdatter Tollevsgard's foreldre var Elling Turusen og Mari Bjørnsdatter.Gunnar Knutsen Soland's foreldre var Knut Ellingsen, f. ca. 1660, Sigdal, og Ingebjørg Nilsdatter. ( Knut og Ingebjørg g. ca. 1694 ).Ragnhild Reidarsdatter's foreldre var Reidar Steingrimsen, f. ca. 1665, Haugen, Eggedal, og Olaug Gunbjørnsdatter, f. ca. 1667. ( Reidar og Olaug g. ca. 1696 ).Knut Ellingsen's foreldre var Elling Andersen, f. 1631, Jellum, Eggedal, og Åse Helgesdatter, f. ca. 1640 Hovland, Eggedal, BU. ( Elling og Åse g. 1659, Jellum, Eggedal, BU ).Reidar Steingrimsen's foreldre var Steingrim Eriksen, f. ca. 1629, Haugen, Eggedal, og Joran Reidarsen. Steingrim's foreldre var Erik Eivindsen, f. ca. 1600, Skare, Eggedal, og Inge (?) Steingrimsen. Erik Eivindsen's foreldre var Eivind Eriksen, f. ca. 1575, Haugen, Sigdal og Miss Jonsdatter. ( Eivind og miss Jonsdatter g. ca. 1599, sigdal ). Eivind's far var Erik Haugen.Elling Andersen's far var Anders Knutsen, f. ca. 1601, Jellum, Eggedal og Ingebjørg Steinarsen. Anders Knutsen's foreldre var Knut Jellum og ? ( Anders og Ingebjørg g. ca. 1624 ).Åse Helgesdatter's foreldre var Helge Ellingsen og Aase Nilsdatter.Er det noen som kan bekrefte, eller avkrefte overnevnte opplysninger....eller har noen informasjon om nenvte personer eller steder, er jeg meget takknemlig for all informasjon.MvhStein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei SteinJeg har ikke kirkebøkene her. Det ville vært det tryggeste. Jeg tror definitivt du må til kirkebøkene for å finne sikre kilder for opphavet til Anne Olsdatter f. 1814 i Sigdal. Det kan hende du har rett i det som du har skrevet ovenfor. Men du må være 'brennsikker' før du går videre.DU SIER: 'Ingeborg Cathrine Olsdatter, f. 1845, Christiania, g.m. Carl Andersen, datter av Gulbrand Olsen, f. 1815, Ringerike, og Anne Olsdatter, f. 1814, Sigdal,'- Mitt svar til dette, er at dette meget vel kan være riktig. Men spørsmålet blir jo hvem som da er foreldrene til Anne Olsdatter som du sier er født i Sigdal 1814.Du foreslår her at foreldrene hennes kan være Ole Olsen og Ragne Helgesdatter.Bygdeboka (eller Sigdalsboka om du vil) er ikke enig med deg i ditt forslag. (Uten at det er noe bevis i seg selv).På side 716 sies det at Anne Olsdatter (som er f. 1814 og er datter av Ole Olsen Røysebråten og Ragne Helgesdatter, bodde først i Åsen og siden i Narum) ble gift 1. gang 1837 med Truls Kolbjørnsen Green, og deretter gift 2. gang 1842 med Svend Trulsen Skartum. I samme bok sies det på side 314 at Svend Trulsen Skartum ble gift 1842 i Krødsherad med Anne Olsdatter Green (født i Narum )- Og at de var i Halsteinrud, der kan man videre lese i Sigdalsboka side 830 at de var gifte med hverandre til sine dagers ende. Noe ekteskap mellom denne Anne Olsdatter og en eventell Gulbrand Olsen er ikke nevnt.Men bevares, bygdebøker har inneholdt feil før !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har rota litt mer rundt på Familysearch. Har der sett at det finnes en Anne Olsdatter som den 14. januar 1841 gifter seg i Vestre Aker med en Gulbrand Olsen. Denne Anne Olsdatter er i følge Familysearch 26 år og datter av Ole Knudsen. Mens Gulbrand Olsen er året yngre og sønn av Ole Olsen.Man skal være ytterst forsiktig her. Vi snakker jo ikke om primærkilder. Men dersom du ved nærmere undersøkelser skulle komme til at det her er snakk om 'dine folk' - så kan det kanskje være av interesse å ta en titt i Sigdalsboka side 145.Her står det under plassen Persrud at Ola Knudsen var født i Krødsherad i 1780, og at han var gift 1808 med Kari Pålsdatter f. 1777. De kom fra Ramstadeie. Barna var 1. Ingeborg 1805 døde som liten. 2. Knut 1808. 3. Ingerid 1811. 4. Anne 1813. 5. Ingeborg 1816. 6. Peder 1816. Ola Knutsen var snekker. Det sies at han ' især avgir seg med å bygge rett gode båter i bygdas smak.' Det sies videre at denne familien dro til Skoger i 1822.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Eriksen

Tusen takk for dine svar. Som jeg skrev innledningsvis var dette noe jeg hentet fra FS, så jeg er klar over at her var det store muligheter for feil. Neste uke er det høstferie og da blir det noen dager på arkivet. Jeg skal lese i Sigdalsboka. Jeg starter også med Anne's dåp. Jeg vet jo ikke sikkert fødselsåret, men 1813 er nok riktig. Det enste jeg foreløpig har er:LenkeNr. 9840.Igjen takk for svaret.MvhStein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.