Gå til innhold
Arkivverket

[#17190] Hvor ble det av levningene i Korskirkens kjeller i Bergen ?

Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

I tidligere tider ble noen begravet i kjelleren under kirken.Der var gravkamre. Noen ganger leser vi begravet under stolene-under koret-under predikestolen. Jeg snakket med kirketjeneren i Korskirken.Han sa at alt nede i kjelleren var flyttet bort(mot Mariakirken???)såvidt jeg fikk med meg. Når skjedde dette og hvorfor?mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Dette har du fått svar på før. M.a. vart det vist til ein artikkel skriven av Vigdis Stensby:http://home.online.no/~fndbred/bb1700.htmDer finn du at det i 1805 vart forbod mot gravleggjing inne i kyrkja (under golvet). Dei lika som låg der, var etter kvart flutta ut og gravlagd på kyrkjegarden. Dersom lika frå Krosskyrkja vart flutta nærare Mariakyrkja, vart dei nok flutta til St. Martin-kyrkjegarden (der Christi Krybbe skular/Fløibanestasjonen er no). Den høyrde inn under Krosskyrkja på den tida, men vart seinare nedlagd og sletta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.