Gå til innhold
Arkivverket

[#17250] Anne Amundsdtr Nedreberg / Stryn, S&F, vied 1763, - foreldre?

Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Jeg finner følgende søsken (?) fra Nedreberg / Nedstryn i databasen for Vigde i Innvik 1750-1815:Agnethe Amundsdtr, v. 1759, ..... Hans Amundsen, v. 1760 og 1769, ..... min 5. tipp-oldemor Anne Amundsdtr, v. 1763 (til Liaastad = Jonstad), ..... Ole Amundsen, v. 1766.Deres far er sannsynligvis Amund Hanssen (sønn av Hans Jacobsen Nedreberg og Ane Aamundsdatter fra Hogrenning (skifte 1733))Er det noen som kan bekrefte antagelsen min og kan fortelle meg hvem som var Amund Hansens kone respektive Anne Amundsdatters mor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol. Høydalsvik Ulvestad

Hei Barbara! Eg har lest etterlysinga di, har leitt fram oppl., men har ikkje hatt tid til å sende dei. I 'Bygdesoga for Innvik og Stryn, bind 1' side 453 finn eg under br. 2 'Åmundbr' Åmund Hanss. Nedreberg, brukar 1738. Kona er Brite Olsd. Nedreberg, død etter 1782. Ho har gifta seg oppatt med Rasmus Anderss., som fekk skøyte 1741. Åmund Hanss. er truleg død før 1741. Neste brukar er Hans Åmundson, han er fødd ca. 1730, så han er nok bror til di Anne Åmundsdtr. Han overtok bruket i 1765. --- Brite Olsdtr. Nedreberg kan vere dotter til Oluf på br. 1. Han død i 1705, ca 79 år gamal. Brukar før 1661 --------- Hans Jacobson br. 1700 Jacob Jonss. br. 1674 g.m. Kristi Hansd. Jon Botolvs. br. 1647, d. 1705 80 år gamal. (Son; Ingebrigt busett Langeset) Botolv Olss. br. 1602 g.m. Ragnhild ------------- Ane Åmundsdt. Hogrenning Åmund Håvards. f. ca. 1614 - br. 1653 Håvard Eriks.br. 1625 g.m. Bergitte Erich på Hugrendinge n. 1563 --------------------Treng du meir oppl., så berre ta kontakt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Hei, Sol!Mange hjertelig takk for alle disse interessante informasjonene. Jeg liker den grenen fra Hogrenning, fordi jeg synes at naturen ved Lovatnet er spesielt herlig.Hvis du har nok tid til å sjekke noe, var jeg takknemlig for opplysninger om forfedre til min 6. tipp-oldefar Salve Jacobsen på Sande i Loen, , gift med en Ane Olsdtr; begge to døde i 1756. Salve er nevnt i skiftet etter Amund Amundsen Sande (tema 17148 i Arkivforumet). Slik jeg oppfatter det, er han sønn av Anne Ellingsdatter (fra ??) fra hennes forrige ekteskap. Forteller bygdeboka noe om hvilken Jacob Anne E. hadde vært gift med?Mvh. Barbara L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.