Gå til innhold
Arkivverket

[#17286] Stark og Sarah Ann Anderson


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Jeg har valgt å legge inn eit nytt tema innenfor et tema som allerede har vert debatert en tid. Grunnen til at jeg legger inn et nytt tema er at personen det gjelder forandret både for og etternavn.Størk Zakariasen forandret navn til Stark Anderson (faren het Zacharias Endreson, så veien fra Endreson til til Anderson var kanskje ikke så lang). Stark ble gift med Sarah Ann Johnston f. 1. okt. 1854 døde ca 1889?. Dette paret fikk følgende barn:Julia Anderson f. 1876Dorinde Anderson f. 1878Emma Vida f. 1881 - 17/1-1919 ( Anderson gift Fetterley) (Montana?)Julia f. 1883 Anderson gift Larson (Minnesota)Nora f. Anderson 28/12-1884 gift Coffman (døde i Montana)Hattie f. Anderson 1885 gift Parker (bodde i staten New York i 1946).Doricide Anderson f. 1885 Prescott, Pierce, Wisconsin? (tvill?) eller fikk de to barn samme år?Marvin Anderson f. 1887 Prescott, Pierce, WisconsinJeg vet allerede en del om Emma Vida sine etterkommere og likedan Nora LenkeJeg har nå fått info om at Sarah Ann døde ca 1889, men vet ikke dette med sikkerhet. Det jeg lurer litt på nå er om det er mulig å få info om de andre barna til Stark og Sarah og om hvor og når Stark og Sarah Ann Anderson døde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Terje Aarland

Jeg har noen flere opplysninger.Jeg har fått oppgitt at Nora ble gift i 1903 og det skal ha blitt opplyst den gangen at faren Stark Anderson var bosatt i staten Washington. Hvor går det an å sjekke disse opplysningene. Jeg har også fått oppgitt at Stark flyttet til Washington da kona Sara Ann døde ca 1889 og at barna flyttet til besteforeldrene. Voks alle barna opp? Flyttet noen av dem med faren da han drog vestover eller ble alle overlatt til besteforeldrene? Finnes det opplysninger om Stark i Washington - ble han gift på nytt der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg hadde tatt med denne henvisingen, men kanskje ikke vist til den på en oversiktelig måte. I første omgang er jeg på 'jakt' etter hvor det ble av Stark Anderson? og om det er rett at det finnes bevis (i forbindelse med Nora's giftarmål) at han drog til staten Washington

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg er klar over at jeg la lenken på et dårlig sted, men håper at alle er med nå. Så får vi håpe at 'jakten' på Stark kan ta til. Jeg vet ikke om han kan ha endret mer på navnet. En av mine slektninger har fortalt at Stark skrev hjem med jevne mellomrom, men så tok brevene pluteslig slutt uten at man visste hva som var skjedd. Den samme personen har fortalt at han bosatte seg i Iowa og tok navnet Andrewson. Hvorvidt han noen gang bodde i Iowa vet jeg ikke, men det kan nok være en forveksling av håndskriften som gjorde at man 'trodde' han het Andrewson eller var det kanskje det navnet han brukte etter 1890?Konen Sara Ann f. Johnston 1. oct 1854 var fra Ohio og det var også der de giftet seg den 3. juli 1875. Moren til Sara Ann het Dorenda Johnston.Stark het opprinnelig Størk og faren het Sakarias Endresen Husevig og de var fra garden Brekke i tidligere Fitjar. Så det er mange muligheter når det gjelder kombinasjon av for og etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.