Gå til innhold
Arkivverket

[#17304] johan nilsen f 1853. Sylling, Lier

Gjest mette gjertsen
 Del

Recommended Posts

Gjest mette gjertsen

Jeg søker en Johan Nilsen som skal ha blitt født i 1853.Han fikk barn med Karen Gundersdatter i 1882. Karen Gundersdatter (f 1857) er datter av Gunder Hansen og Anne Mari Christiansdatter. Barnet het Gunelius. Som faddere da Gunelius ble døpt sto disse oppført: 1) Halvdan Pedersen : Har funnet ut at han er født i 1829, og at Karen Gundersdatter var i tjeneste på gården hans i 1900.(Konsrudeie). Så han er muligens fadder fordi Maren var hans Tjenestejente??2)Halvor Larsen Volstad: f 1858. Fra gården Valstad (Suterud) Var Johan i tjeneste her da barnet ble unnfanget??3) Siri/Sigrid Larsen: f 1853. Eldre søster av fadderen ovenfor.4) Lina Gudersdatter/guneriusdatter: Må være søsteren til Barnets mor. f 18605) Siri Larsdatter Thveten: Vet ikke noe tilknytning6) Maren Knudsdatter Thveten: Vet ikke noe tilknytning Det virker ikke som om Moren, Karen Gudersdatter eller Faren Johan Nilsen ble gift. Barnet står oppført som uekte. Karen var dessuten ugift i 1900. Muligens var begge i tjeneste på hver sin gård, evt. den samme da barnet ble født. Sønnen Gunelius ble senere Skomaker, og er min tippoldefar. Gunelius ble gift med Anna Charlotta (Braathen)...f 26/8-1884- muligens svensk.Litt av ett puslespill.Kanskje har en eller annen noe flere 'biter'Mvh Mette Gjertsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det befinner seg i 1865 tre personer Johan Nilsen i passende alder i Lier, men ingen av dem er tilsynelatende født i 1853. Jeg ville imidlertid ha sjekket kirkeboka nærmere. Disse personene er følgende:1) Johan Nilsen 10 år på Gifstadbakken, mor: enken Karen Svendsdtr. 42 år. Her er flere søsken, alle f. i Lier.2) Johan Nilsen 15 år på Buttedal, far: enkemann og forpakter Nils Eriksen 42 år. Flere søsken, alle f. i Lier.3) Johan Nilius Nilsen 7 år på Renskoug søndre, foreldre Nils Larsen 56 og ingeborg Nilsdtr. 46.Ellers vil jeg bemerke at det var meget sjelden at farens familie var faddere dersom barnet var født utenfor ekteskap. Det er i hvert fall ikke min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Gjertsen

Takk for hjelpen Jeg får få sjekket den kirkeboka litt ja. Hadde håpet på at den av fadderene var i slekt med Johan. Men nå vet jeg at det er lite sannsynlig.Jeg får fortesette å lete....Mvh Mette Gjertsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.