Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#17390] Skifte i Nordfjord

Recommended Posts

Gjest Tor Kvien

Hjertelig takk!Kan du sjekke skiftet etter sønnen, Ole Salomonsen Gjørven også? Post 5070 prot. 17, s. 436, 1781-1785.Jeg ble litt nysgjerig siden skiftet etter foreldrene er foretatt mens de er i live, og jeg ikke finner dem igjen som døde i kirkebøkene. Kan de ha flyttet i så pass høy alder? Etter mine beregninger måtte de ha vært i midten av 60-årene, og sønnen Ole fikk skjøte i 1763.

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet etter Ole Salomonsen Gjørven er datert 26. mai 1784. Enkens navn var Brithe Rasmusdatter, og som arvinger nevnes sønnen Sallamon på 21 1/4, og datteren Brithe, 23 år gammel.Man kan tenke seg at kårfolkene kom på hospital, og eventuelt døde i Bergen. Men det virker unektelig vel så rimelig at de er døde i Nordfjord, kanskje hos en av de andre barna, og kanskje aller mest sannsynlig så har presten uteglemt dem i kirkeboken. Jacob Aaland sier i bygdeboken om Salomon K. 'd. ett. 1772', så han har heller ikke funnet noe.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.