Gå til innhold
Arkivverket

[#17427] Rugelsjøen og Røros

Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Jeg har endelig kjøpt et slektsprogram (TMG) og startet arbeidet med å legge inn data samlet gjennom mer enn 30 år.Jeg har en masse aner fra Rugelsjøområdet, bl.a. Mons Olsen Rugelsjøen (1739-1806) gift 1765 med sin tremenning Anne Andersdtr Saks Ryen (1741 - ?).Jeg mangler datoer. Kirkebøker for Røros for aktuell periode ligger på nett, men jeg finner ingen av disse der når det gjelder døpte. Var ikke Rugelsjøen en del av Røros?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Arnstein!Rugelsjøen og Saksryen er og var så absolutt en del av Røros! (men i utkanten)Kirkebøkene på RHD er greie å bruke om man kjenner farens navn. Farsnavnet til Anders Lødensen skrives på så mange måter - Løedensen/Leydensen/Løidensen. Hvis du skriver inn Anders i fornavnsfeltet og L i etternavnfeltet, så skulle alle hans barn komme opp - såvidt jeg husker. Det samme skulle skje om du skriver inn navnet på faren til Mons Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Arnstein! Jeg ser at du har mange aner fra Rugeldalen, og det minner meg om en liten 'nøtt' jeg har liggende. En bergverksarbeider som oppgir å være født på Røros ca. 1675 kaller seg 'Peder Knutsen Rull'. Hans barn og barnebarn brukes også dette etternavnet skjønt utover på 1700-tallet er formen 'Rullen' også brukt.Jeg vet at det bodde mange bergverksfolk i Rugeldalen og har tenkt som én mulig forklaring på navnet at det opprinnelig var 'Rugel' eller 'Rugl', men at det gradvis er slepet ned til 'Rull'. Spørsmålet mitt er derfor om du har støtt på lignende navnebruk. Har du støtt på en Peder Knutsen blant Rugeldalsfolket hadde det jo også vært spennende.Til slutt nevner jeg at i 1701-manntallet for Røros så finner vi en Peder Knutsen av passende alder som tjenestekar hos overkunststiger Christopher Møller. Han er ført som 'fød i Romsdahl'. Men jeg vet jo ikke sikkert om dette er samme mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Navnet kommer vel av det vi i Trøndelag kaller 'ruglåt', dvs noe som ikke er jevnt.Rygh skriver følgende om Ruglsjøen: 'Har Navn efter et lidet Vand, hvoraf Rugla (udt. med enst. Beton.), Bielv til Gula, gaar ud. Det samme Elvenavn har man utvivlsomt i Gaard-navnet Rauestad i S. Odalen (i Rughlastadhom RB.), hvor man har den samme Lydovergang i Nutidsformen (Bd. III S. 184). Jfr. GN. 10. Navnet kan vel sættes i Forbindelse med Folkespr. Rugl n., Vaklen, og det af Ross fra Romsdalen anførte rugla, gaa mageligt og vuggende, vugge afsted. Elven har i sit øvre Løb lidet Fald og gaar i mange Bugter.'Ettersom navnet alltid blir tydelig skrevet på midten av 1700-tallet (Rugeldal, Rugeldalen, Rugelsven, Rugelsøen), så er det kanskje ikke så sannsynlig at navnet var avslepet til Rull e.l. allerede i 1675?Jeg har ikke vært borti navnet, men det er nok andre som vet mer om området - Astrid f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har ingen kjennskap til mannen Knut spør etter - heller ikke til etternavnet Rull / Rullen. Men at det kunne henge sammen med 'Rueldal' (skrivemåten avspeilen nok uttalen), er vel ikke usannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.