Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#17600] Ekteskap i Bergen 1819.

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Den 21.02.1819 giftet Ole Cornelius Tonning seg i Nykirken i Bergen med Inger Maria Abelsdtr.Jeg skulle gjerne ha visst hva som står i kirkeboka vedr. forlovere , evt. fødested og fedrene om de er oppgitt.Jeg har rimelig kontroll på Inger Maria , men er mer usikker på Ole Cornelius(oså skrevet Ole Cortelius) Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/103350-17600-ekteskap-i-bergen-1819/
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for raskt svar.Jeg tror kanskje det er han som er sønn av Hans Nielsen Tonning og Sophie Olsdtr. Widsteen fra Bryggja i Nordfjord.Det er en Ole Widsteen Tonning som er utlært gesell 31.10.1821.Der står det at faren var Hans Tonning Bryggja i Nordfjord. Mvh. Rune T.

Gjest Rune Thorstensen

Takk for svaret Yngve.Da må det enten være to med navn Ole Tonning og nesten samme alder , eller så er det feil ved ekteskapet i 1837.Da må han i så fall være enkemann og ikke ungkar.Det siste barnet jeg har funnet mellom Ole og Inger Marie ble døpt i 1836. Mvh. Rune Thorstensen

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg er ganske overbevist om det var to. Da gesell Ole Hansen 'Windsteen' Tonning døde i 1849 ble det holdt registrering 11. juni, og der opplyste enken Anne Karine at avdøde kun etterlot seg en bror Nils Hansen Tonning, som formodentlig var i England, men de hadde ikke hørt fra ham på 9 år.Kanskje var den andre Ole Cornelius/Cortelius Tonning Ole, sønn av Casper Reinholdsen på Øvre Tonnning?, se 1801: LenkeI hvert fall fikk Casper Reinholdsens sønn Reinholdt en sønn Ole Cornelius i Volda i 1837.

Gjest Rune Thorstensen

Det er nok neppe Casper Reinholdsen som er faren.I følge døpte i Innvik 1750-1815 her på Digitalarkivet ble sønnen kun døpt Ole den 20.10.1791.Morens navn var Gjertrud Andersdtr. og han ble døpt på Tonningsøren i Innvik.Min Ole bruker Ole Cornelius/Cortelius både ved ekteskapet og barnefødslene.Dette ble en aldri så liten nøtt. Mvh. Rune Thorstensen

Gjest Tor Kvien

I ”Tonningboken” er det også nevnt to ved navn Ole Widsteen Tonning. Ole (Henriksen) Widsteen Tonning, var født 1772 i Ulstein, og gift med Anne Marie Ludt. Ole Hansen Widsteen Tonning født 1797 og som allerede nevnt gift med Anne Karine Stamann i 1837.

Gjest Rune Thorstensen

Takk for innlegget Tor.Da 'min' Ole Tonning døde i 1865 er det oppgitt at han var 74år.Det er fastslått at det ikke var ham som ble født i 1797 , og det blir for stort avvik i alder med den andre som var født i 1772.Der er en Ole Cornelius som ble født i Bergen i 1796.Hans far var Niels Hansen , forpagter på Møllendahl.Kanskje det kan være en løsning ? Mvh. Rune Thorstensen

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.