Gå til innhold
Arkivverket

[#17795] Elsebe Hansdtr. Tveiten fra Os prestegjeld , Hord., 1700-tallet


Gjest Kenneth Bratland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kenneth Bratland

Er det noen som vet noe om Elsebe Hansdatter Tveiten fra Os prestegjeld. Hun fikk sønnen Ole utenfor ekteskap i 1753 med Ole fra Hardanger som var tjenende i Bergen. Ole ble døpt i Haus prestegjeld 13 desember 1753. Er det noen som vet hvor Elsebe er ifra i Os, eller kjenner fødselsåret hennes.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Eg har sjekka ut garden Tveit i Os kommune (Os sokn av gamle Ous prestegjeld), og Elsebe kjem ikkje derfrå. Men det kan godt hende at ho er dotter av ein Hans på ein av dei andre Tveit-gardane i prestegjeldet; dvs. Tveit i soknene Fusa, Strandvik eller Hålandsdalen.Du skriv at Elsebe Hansdtr. f. 1753, var frå 'Tveiten' i Os. Då tenkjer eg helst på garden 'Tveita' i Hålandsdalen. Men det treng sjølvsagt ikkje vera rett.Dersom du ser gjennom databasen 'Vigde i Os 1669 - 1808' så vil du finna fleire Hans Tveit som kan vera far hennar. Eg tilrår difor oppslag i bygdebøkene for Fusa, Strandvik og Hålandsdalen.Mvh., Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Ja jeg har prøvd å sett i dem uten noe resultat. Forøvrig er det og Tveit i Samnanger som og hørte til Os prestegjeld. Men det kan jo være at noen sitter med opplysninger om dåpen til en Elsebe Hansdatter. Hun kan jo bare ha tjent på Tveiten. Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Eg ser at eg diverre misforstod Kenneth Bratland. For det var vel ikkje Elsebe som var fødd 1753, men sonen hennar; Ole. Elsebe er truleg fødd ein gong mellom ca. 1708 - om lag 1738. (Men eg finn henne framleis ikkje på Tveit i Os).Og då er det mange alternativ til kven som kan vera foreldra: Det er vel til dømes slett ikkje sikkert at faren Hans kon frå ein aellera annan Tveit-gard - han kan like gjerne ha gift seg til garden. Eller kanskje han var ein av dei mange gardlause husmennene i Os prestegjeld på den tida??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.