Gå til innhold
Arkivverket

[#18019] Omstreifere: Kari 'med kjeften' og Peder 'Hesteskjærer'

Gjest Terje Rølvåg
 Del

Recommended Posts

Heia Inger.Dette høres jo kjempespennende ut.Vi gleder oss til å få høre noe av det du finner ut. Er det noe nytt på de slektene vi har tatt opp nå her inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Hei Nina og H.K. HanssenDet var ikke så mye jeg noterte ned for da hadde jeg nok ikke sittet her nå, men jeg kan jo legge ut noe av det jeg skrev opp:18741. Fredrik Fredriksen g.m. Johanne Palm2. Fredrik Fredriksen er sønn av Fredrik Carlsen og gift med Vilhelmine Fredriksdatter3. Elias Palm g.m. Anniken4. Gulbrand Carlsen g.m. Kari Fredriksdatter5. Vilhelm Palm g.m. Magdalene FredriksdatterLISTER OG MANDAL AMT 6/11-1873Pk.4. Følgende følger er registrert i Pr.gj. de siste 2 år:1. Fredrik Vendlund m. kone Else og barn2. Johan Fredrik, Flintianfolkene, med kone og barn3. Andreas Lindbom m. k. og b.4. Jørgen Lindbom m. k.5. Rasmus Lindbom6. Pettersen (Bager) reiste sammen med et fruetimmer, Gunvor Lena7. Feieren fra ?? m. k.8. Ambrosius (k. og b.) reiser m. baad9. Peder Johannesen m. kone GunnelPk. 5 For flere år siden meldte Jens Johansen og kone Maria tj. på gården Stokkeland, men efter en tid forhold fantegikk de, og har siden ikke vært i distriktet. Videre til opplysning kan for tiden ikke meddeles.Men som jeg skrev i mitt innlegg 24 så bestilte jeg kopi av veldig mye,(kunne ta 4-5 uker før jeg fikk) og dette vil jeg da prøve å flette inn i de debattene som er på DA. Mvh. Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei!Jeg har blitt bedt om få ”oppklart dette rotet” (innlegg 13), men vet ikke hvor mye jeg har å bidra med etter at flere har skrevet om disse folkene. Karis andre barn med Karl Fredrik Hartmann, Kristian Fredrik, skal være f 1807. Kari og Per gifter seg 23.april 1811 i Fron med ”Farke-Per”, som han også ble kalt. Barna til Per og Kari har jeg slik: 1. Anne Marie Pedersdatter, f.1809 (nevnt 30-35 år i 1845 og f 1810 i ft 1865), skal være dpt.24-4-1809 i Vang (på Hedemarken eller i Valdres?). 2. Johannes Pedersen, f.1811, nok død som spedbarn. 3. Johannes Pedersen -”Fark-Johannes”, f.2-8-1816, skal være døpt i Fron. Og det er selvsagt han som er gift med Katrine Jakobsdatter. 4. Anders Pedersen Holan -”Velt-Anders” / ”Litle-Anders”, f.1-5-1817, skal være døpt 4-5-1817 i Jevnaker. 5. Peder Pedersen, f.7-2-1820, skal være døpt i Elverum. 6. Magnus Pedersen, f.13-10-1822, skal være døpt i Kvikne. 7. Aleksander Pedersen, f.1825. Hvis noen kan sjekke kirkebokinnførslene og skrive ned ALT som står der, ville dette vært supert!Og det store stridstemaet her har jo vært om Anders Pedersen f 1817 er sønn av Peder Nystuen eller Peder Dalvang… Hvis Anders er innført i Elverum kirkebok skulle vel dette være greit å finne ut av?Så til innlegg (8), der det ble litt kluss med barna: 1. Karen Karoline Peternille f 1849 (og altså ikke ca 1853). 2. Anne Fredrikke f 1851. 3. Juliane f 1854. 4. Aleksander f 1856. 5. Gustava Vilhelmine f 1860. 6. Karl Petter f 1866.Når det gjelder barna til Johannes og Katrine i Øksnes, så merk at barn nr 3 er Karoline f 1838, og det er HUN som blir gift med Karl Støland, IKKE Karoline Petrine f 1849.Til Inger i innlegg (11) er det å si at bortsett fra at Vilhelmine er født 1868 (ikke ca 1868), så er alt riktig.Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I innlegg 12 Har Terje at Fredrik Andersen på Alvdal er i lag med Magdalena Katrine Karlsdtr. Stav.Stav,er det de som kalles Staven i FF 1845 tro?. Hans Andreas Staven 41 år. Hesteskj.f. i Lesja.Har i 20 år vanket i Helgeland og Senjen. Kone Karen Olsdtr. Lien 28 år.F.i Nærøen pr.gj. 2 barn.Andreas Olaus 4 år.F. Ibestad.og Karl Martinus 1 år f. i Børsen.Fra Mormon: Hans Andreassen f,ca.1815 Gift 1840 med Karen Olsdtr.F.ca.1820?Barn: Andreas Henrik Olaus f. 29/11 1841 Ibestad. Andreas gift med Johanne Marie Andreasdtr. f.ca. 1850. Hennes for: Anders Pedersen(Holan?)og Johanne Olsdtr.(søster av Karen?begge kalles Lien)Det er ei Johanne Marie f.21/8 1843 brønnøy.Samme navn på foreldre.Er det hu som gifter seg med Andreas tro?Merk.Hans Andreass. Staven Lesja kommer fra samme område som Nystu. Flytter også opp til Nordområdet og han og Anders Nystu blir i lag med 2 søstre Lien.(Er Staven i nær slekt med Nystu?Hans Staven får en sønn Karl. Kan han være far til Magdalene Katrine GM: Fredrik?(se over)Tellig 1865 Kolvereid prestegard. Karl Hansen Tater f.1846. Slått seg til ro for at lære å lese.Telling 1900. Frosta.,,Karl Stav Blikk.sl. f.1835 Børsaskog. Fredrikke Moe kone. f. 1821 Tr.heim.Hører alle disse ihop tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Hei NinaFor å få riktig svar på dine spørsmål i innlegg 31 må vi nok se mer på kildene ved ektevielse og dåp av barna for å være helt sikker. Det holder nok ikke med de ulike tellingene, men en pekepinn på hvilken kirkebok vi skal lete i er jo IGI (mormon).Men det er vel ikke en usannsynlig konklusjon du har kommet med, men som sagt tror jeg kirkebøkene kan hjelpe til å oppklare dette.Mvh. Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei åter Inger.Jeg var nok litt uklar.Det er fra mormonarkivet jeg har mine opplysninger.det ligger også en ancestrial fil på de der inne. Søk øverst på Hans Andreassen og Karen Olsdtr.De er jo sikre som foreldre. Det eneste som ikke er 100% er om nevnte foreldre på Johanne Marie, Anders Pedersen og Johanne Olsdtr.Er Anders Holan med make.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vidre om Staven, HolanJohanne Olsdtr. Lian (fark Johanne)49 år i 1863. 2 døtre. Andreas Henrik Nikolaus Hansen Gift med Johanne Marie Andersdtr.(fark Johannes dtr.)Dette fra FF. 1863. Her ser det ut til at det er Anders Holan og Johanne Olsdtr. Lian sin datter som blir gift med Stavens sønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders Pederss.Nystu Holan.Og Johanne Olsdtr.Lian. Deres dtr.Johanne Marie GM. Andreas Henrik Olaus Hanss.(av Staven)I 1900 Vikna på Hestøen.Finner vi Andreas Blikk.sl. og Johanne Kvaksalverske,med egen gård. Der bor også deres døtre;Alfryda Henriette Lovise 1883, Karen Anna 1874, Alvilde Amanda Lykke 1867, med sine ektemenn og barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Gjest Terje Rølvåg

Hei !Har fått noen til å undersøke giftemålet til Anders Pedersen og Nikoline Larsdatters hos Sorenskriveren i Nordmøre (statsarkivet i Trondheim) 20 juni 1893.Foreldrene er oppgitt å være; Anders; Peder Johannessen og Kari Andersdatter.Nikoline; Lars Bertelsen og Anne Kathrine Karlsdatter Rosenberg.Da skulle 'Vetle-Anders' være sønn av 'Per-Hesteskjærer' og 'Kari med kjeften' !Med vennlig hilsen Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest H.K. Hanssen

Hei Terje Rølvåg,Takk skal du ha for opplysningene! Nå slipper vi å stå helt på 'bar bache' når det gjelder denne slekta :) God helg!Med vennlig hilsen,H.K. HanssenÅlesund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rølvåg

Hei H.K. Hanssen !'Bar bache', du har vel tilgang på H. blad antar jeg ??Med vennlig hilsen Terje Rølvåg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger M. Hanssen

Skal skrive det jeg veit om Nystu, i tilfelle det er noen som er interessert i det. I 1832 er det denne inflyttinga til Namdalseid (gamle Beitstaden):Peder Johannesen,44 år og Karen (Kari) Andersdatter,51 år. Barn med hit: Magnus 10 år Peder, 10 år Johannes, 4 år Alexander, 7 år. Peder og Kari bosatte seg på Nystuen en husannsplass på Aargård. Ved senere eierskiftet måtte de vekk og tok stua med seg og satte den opp på Buvarp, den vart senere flytta til Holstad, i grensa til Vengstad og Holten. Den kan muligens ha stått på Staven ei stund også. Opplysningene om stua har jeg fra en gammel nabo. Så har Nina Berg et spørsmål 1875 tellinga Singsås, den Karl Martin Hansen er fra Sverige og Fredrikke Fredriksdatter er enka etter Alexander Pedersen Nystu. Håper dette er til litt nytte. Vennlig hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest H.K. Hanssen

Hei igjen,Ja, man må jo holde seg litt orientert om det som skjer i 'gammeldistriktet'. Synes forøvrig dere hadde valgt et knakende godt navn! Lykke til i videre konkurranser!Med vennlig hilsen, H.K. Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Nina Berg

HeiHer er det kommet flere nye innlegg som jeg ikke har sett.Fint Terje at du hadde retta opp feilen. Det var kjempeflax at foreldre var oppført ved giftemålet. Nå slipper vi å gruble på det.Og Inger takk for svar på mitt spørsmål og utfyllende info om boplassen.Der kom jo også Staven inn i bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe G.A.O

Har jeg forstått dette riktig?: At det kun er snakk om en Anders, og at Anders og nikoline hadde 11 barn tilsammen??!!??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Ja,det var Anders sønn av peder og Kari Nystu på Namdalseid som var gift med Nikoline(Rosenbergslekt) Grete. Vi tok feil av han og hans søskenbar Anders på Tynset.Så Inger Alexander Pedersen nystu? bodde på Staven.Det var inntressant. Det var vel han som var gift med Fredrikke(Rosenberg) Men ble hun senere i lag med Carl Staven,sønn av Hans Andreassen Staven? Ser du sier han var svensk.Men hvor står dette og at Alexander bodde på Staven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger M. Hanssen

Hei. alle opplysningene jeg har om Nystua er fra kirkebøker eller folketellinger. Jeg driver med slekts- gransking i dette distriktet, har dessuten en gammel venninne som har store kunnskaper om dette området, dette med Staven er fra henne. Ho trudde Nystu hadde stått på Staven sin grund ei stund. Carl Martin Hansen og Fredrikke budde i Nystu på Namdalseid i 1866 til 1871 i alle fall. Håper dette var til litt hjelp. Hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Takket være deg inger, ser det ut som vi må skrive om litt av historien til Fredrikke.Hun ble altså f.30/8 1829 Follebu Oppland.Foreldre står som Marte Henriksdtr.(Av Børresen)og Fredrik Karlsen(Moen Rosenberg?)Vi tror det er den Fredrik.Fredrikke fikk flere barn med Alexander Pedersen Nystu. Se lengre opp. Så ser det ut som hun slo seg i lag med Karl Martin Hansen Stav. De fikk en datter Fredrikke dpt.27/2 1870 Åfjord.Hun ble i følge telling 1900 gift med Even Hansen kopperslager f.1875 Overhalden(hvem?)Barn:Karl 1894, Petter 1897, Karl?1899.Fra Telling 1875 Er følgende ført opp som barn av Karl Martin Stav og Fredrikke;1.Magdalena Katrine 1869(ble gift med Fredrik Andersen Holan)2.fredrikke 1871. 3.Henrik 1872. 4.Gulbrand 1875.i telling 1900 med Karl Stav er Fredrikke oppført med Moe som etternavn. Det er inntressant da hennes antatte far Fredrik Moen kaller seg det. Fredrikke og Magdalena Katrine er også navn flittig bentytta i slekta Moen Rosenberg.Men hun bruker ikke Marte som står oppført som mor.Kan det være Katrine Henriksdtr.GM.Fredrik Moen og Martes søster som er mor likevel?Feil med innførsel av dåp har forekommet før..Som du ser Inger har vi litt dårlig oversikt på hva som skjedde med Nystufamilien oppe på Namdalseid. Bygdeboka er heller ikke til hjelp.Peder og Magnus Pedersen Nystu f.eks. Der er det som du ser her inne veldig tynt.Hva skjedde med de og deres etterkommere der oppe. Fikk de flere barn og med hvem.? Takknemlig for all hjelp her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger M. Hanssen

Hei igjen. Skal skrive litt om Per og Kari her på Namdalseid. Det er ikke så mye, desverre.Per og Kari kom hit i 1832 med 4 barn: 1. Peder Pedersen f. 1819 gift med Malene Olsdatter Overgaardplads. Peder død i 1858 Holstadplads (Nystu) 2. Magnus Pedersen f. 1822, død 27 år gammel 3. Alexander Pedersen f. 1825 gift i 1849 med Fredrikke Fredriksdatter fra Gausdal, ho er da 20 år gammel, han 23 år og f. i Land pr.gjeld. Etter at Alexander døde budde Fredrikke Fredriksdatter sammen med Carl Martin Hansen fra Sverige. Disse hadde 4 barn f. i Nystu. 4. Johannes Pedersen f. 1827 i Holtålen, død 25 år. Det er stor etterslekt etter Per og Kari i distriktet her. Det er svært musikalske slekter etterkommerne etter Per og Kari. Både på Steinkjer og Namsos er det kjente musikere. Namdalseid ligg millom Namos og Steinkjer.Kari Andersdatter f. ca 1782 i Fron. Foreldre Anders Johansen og Marie Nilsdatter. Ho døde her på Namdalseid i 1871, 93 år gammel. Peder Johannesen, f. 1787 i Lesja, død 1958 her på Namdalseid. Foreldre: Johannes Pedersen og Anna Christensdatter. (Foreldre kan nok være usikker, er ikke sikker på kildene her.) Hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

En liten oppsumering av slekta Nystu på NamdalseidForeldre Peder Johannesen f.25/8 1787 Lesja D.31/3 1858 Namdalseid.Gift 28/4 1811 med Kari Andersdtr.f.ca 1782 Froen? D.4/12 1871 Namdalseid.Kom opp til Beitstad i 1832.Fikk satt seg opp ei lita stue.Nystua.Den ble flytta rundt.De fikk tak i glass fra glassverket på Beitstad.Som de reiste rundt i distriktet og solgte.Delvis også i båt på sommeren.Kari kunne også lese på dyra.Og var kjent for sine gode talegaver.Derfor sa da også Peder at han ville ikke bytte bort Kari for den største gården på hele Namdalseid.BARN: Anne Marie.24/4 1814 Vang.GM.Henrik Stølan(grisilla)2.Johannes f.3/11 1811 Vardal3.Johannes f.2/8 1816 Fron D.1876 Øksnes.GM.Katrine Jakobsdtr.4.Anders Holand f.1/5 1817 Jevnaker.D.19/3 1904 Bud.M&R.RM.Johanna Olsdtr.Lian og GM.20/6 1893 M&R Nikoline Larsdtr.(av Rosenberg)5.Peder f.7/2 1820 Elverum. D.1858 Holstadplass. Nystu.Namdalseid.RM.Malene Olsdtr.Barn:Magdalena Peternille 1852 og Peder 1858 begge Namdalseid.(Flere Her?)6.Magnus f.13/10 1822 Kvikne. D.27 år gml.ca.1849. RM. Anne Marie Larsdtr.(Hvem?)Søster av Nikoline? Barn:Johannes f.8/1 1850.Nystu.(fler?)7.Alexander f.ca.1825.D.på 1860 tallet?Namdalseid. GM.1849 Fredrikke Fredriksdtr.Moe.(Rosenberg?)hun senere med Karl Martin Hansen på Staven Namdalseid.8.Johannes? f.1827 Holtaalen.D.27/2 1853 Nystua.25 år.gml.RM.også han ei Anne Marie Larsdtr.?Barn:Magnus f.14/5 1853 Nystua.(Hvor ble det av han og hannes mor?)Og hvor var gamle Karen i telling for 1865?Jeg finner ingen av de.Julianna Alexandersdtr.f.1854 tjenestepige på Kalddal Beitstad i 1865.(Hvor ble hun av?)Takk for dine raske svar Inger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

OK. Jeg fant jeg fant.Ser ut som det virkelig er Anne Marie søster av Nikoline Larsdtr.gift med Anders Holand.Deres foreldre er Anne Katrine Karlsdtr.Rosenberg og Lars Bertelsen(Grevle?)Johannes Bertelsen og Anna Nilsdtr.Flere av Grevle- slekta er inngifta med Palm, Børane på vestlandet.Anne Marie er notert i 1850 årene reiser rundt med 2 barn.johannes f.ca 1850 og Magnus Johannesen f.ca 1853. Da var hun altså i lag med først Magnus og så broren Johannes Pedersen Nystu.Begge døde fra henne før barna ble født.? Hun kom et par år senere i lag med Nikolai Nilsen Landmark.Dattersønn av Grisilla. De har ei stor etterslekt. Men hva skjedde vidre med de 2 barna Johannes Magnussen og Magnus Johannesen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger M. Hanssen

Hei, etterkommere etter Per og Kari.Jeg samler historier om inn og utflyttede fra 'Beitstaden', dvs. Namdalseid, Beitstad og Malm. Historier og slekt til folk som arbeidet og budde på Aasnæs glasværk på Sjøåsen, Namdalseid, også historier om andre som flytta inn og ut fra distriktet. Det hadde vært fint å ha med litt om Kari og Per, er det noen som har historier om dem eller barna så er jeg vært veldig interessert i det.Hilsen Inger setter@start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.