Gå til innhold
Arkivverket

[#18023] Oppslag i Sarpsborg KB etter Anker Eug. Edell f. ca. 1908.


Gjest Magne Grasto
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Grasto

Har noen mulighet til å slå opp Anker Eug. Edell for meg i nevnte kirkebok? Hans mor er trolig Lydia Karlson. Jeg kan ikke finne henne i FT1900, så mest sannsynlig har hun innflyttet etter dette.Mvh,Magne Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Holsve

Sarpsborg KLOK 1, 1902-1911, k 3/9, s98, nr 73.År 1908 Født 7. januar, døpt 17. mai, Anker Eugen. Foreldre: Bruksarb. Bgd. Anders Edv. Edell sv f. 1877 hustr. Lydia Andersdotter sv. f. 1881. Foreldrenes Bopæl: Oskarsgate.Faddere: Tjenestepike Margit Karlsd., fabrikarb. Oskar Pettersen, do August Pettersen s.borg. Ægte. Anmærkninger: Viet i Fr.hald 26.3.05. Se 92 mandlig 1906.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Takk skal du ha for hjelpen Turid. Da fikk jeg en brikke til på plass.Men da gjenstår det å sjekke Lydia og Anders vielse i Fredrikshald den 26.03.1905. Sannsynligvis fremkommer det der hvem foreldrene er.Jeg har forsøkt å søke på Släktdata og FS, men kan ikke finne noe der.Derfor: har noen mulighet til å se etter i Fr.hald KB for meg?Mvh,Magne Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Lydia Andersdotter og Anders Edv. Edell fikk i allefall to barn, Anker Eugen Edell og Johan Herbert Edell. På et ukjent tidspunkt ble Lydia enke, og skal ha giftet seg igjen med en ved navn Ernst Karlson. Dette skjedde sannsynligvis i Sarpsborg, da både Anker og Johan skal være født i Sarpsborg. Johan har jeg vel å merke ikke funnet i KB, men går ut ifra at han er født noen år fra eller til i forhold til broren Anker. I Sarpsborgs gamle lokalavis 'Sarpen', har jeg funnet Ankers dødsannonse fra 1930, hvor det opplyses at han er omkommet i en gruveulykke i Canada.Har noen mulighet til å hjelpe meg å finne Lydia og Anders vielse i Fredrikshald i 1905 og/eller Johan Herbert Edells fødsel i Sarpsborg?Mvh,M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Holsve

Har ikke den kirkeboken for Fredrikshald, men her kommer 2 barn til:KB Sarpsborg KLOK 1, 1902-1911, k 2/9, s 68, nr 92.Einar Leonhard f. 29. juli og døpt 16. sept. 1906. Foreldre: Brugsarb. v. Bgd. Anders Edvard Edell, sv. från Jolsäter Hogsäter f. 1877 og hustr. Lydia Andersdotter sv. f. 1881. Foreldrenes Bopæl: Vilhelm Andersens gaard, Oskarsgade. Faddere: Barnets mor, pige Klara Petersen, skomager Oskar Johansen, brugsarb. Aug. Petersen. Ægte. Anmærkninger: Viede i Fredrikshald 190?? 26.3. Se 88 kv. 1905.Samme KB og kort s. 53, nr. 88.Ester Gunhild f. 28. juni døpt 20. aug. 1905. Foreldre: Brugsarb. v. Bgd. Anders Edvard Edell f. 20.4.1877 från Jolsäter, Höysäter og hstr. Lydia Andersdotter sv. f. 28.9.1881. Adr. Anton Kristiansens gaard, Pellygaden. Faddere: Kone Anna Olsen, pige Sofie Edell, brugsarb. Oskar Petersen, skomager Oskar Johansen. Ægte. Viede i Fredrikshald 1905 i Marts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Neimen... DEM har jeg aldri hørt om. Utrolig hva som dukker opp. Tusen takk skal du ha Turid!!! Nå begynner jeg å kunne danne meg et bilde av denne familien også.Mvh,M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Holsve

Sarpsborg KLOK 1, 1902-1911, k 4/9, s 132, nr 31.Johan Herbert f. 23. dsmb. 1909 og døpt 27. febr. 1910. Foreldre: Bruksarb v. Bg. Anders Edvard Edell sv. f. 1877 og hstr. Lydia Andersdotter sv. f. 1881. Adr: Oskarsgate. Faddere: Arb. Johan Edell, arb. Oskar Pettersen og pike Sofie Edell. Sborg. Ægte. Anmærkninger: Se nr 73 mandkj. 08.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Den var jo kjapp! Johan og Sofie Edell skulle man jo tro var noe familie.På FT1900 ser jeg at det bor en Edvard og en Oskar Edell i Sarpsborg. Spørsmålet er om Edvard kan være Anders Edv. Edell.I FT1900 for Berg finnes 3 Edell: Sofie, Anna og Augusta, samtlige oppgis å være 'Væveriarbeiderske'. Det spørs om ikke hele slekta har tatt turen over grensa etter arbeide...Jeg skal se om jeg kan finne noe mer...Turid: vet du hvor Jolsäter Hogsäter er hen i Sverige?Hilsen Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Forresten, mens jeg allikevel utnytter deg Turid; kunne du sett om du kunne funnet noe mer for meg i Sarpsborg KB? På et ukjent tidspunkt dør Anders Edv. Edell og Lydia blir enke. Husker jeg rett, går i allefall klokkerbøkene for Sarpsborg frem til ca 1928. Har du derfor mulighet til å se om du kan finne ham død i dette tidspunktet?Lydia skal ha giftet seg igjen, med en Ernst Karlsson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Holsve

Har ikke KB for Berg, men er kommer 1 barn til:Sarpsborg KLOK 1, 1902-1911, k 5/9, s154, nr 64.Frank Henry f. 23. mars døpt 5. juni 1911. Foreldre: Brugsarb. v. Bgd. Anders Edv. Edell sv. f. 1877 og hstr. Lydia Andersdotter sv. f. 1881. Adr: Oskarsgt. Faddere: Oskar Pettersen, arb. Johan Karlsen. Ægte. Anmærkninger: Se 31 mandkj. 10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Så var det endel av dem allikevel da. Litt rart en aldri har hørt noe om dem, spesielt når det ikke er så lenge siden.Jeg kom til å tenke på noe: disse barna; ble de dåpt i Sarpsborg eller Tune Kirke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Holsve

Dette står først i KB:Kirkebog for Sarpsborg %sogn i% præstegjeld, V. Borgesyssel Provsti. Det er heller ikke nevnt noen spesiell kirke ved dåp. Ikke øverst på siden heller :)Skal se etter dødsfallet. KLOK'n går frem til 1931.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Nei, men jeg mener det må være slik, at Sarpsborg fikk sin egen kirkebok etter resolusjonen av 1859.Det er fælt som man føler man utnytter folk når man setter dem til å finlese kirkebøkene:) Vel...kan jeg hjelpe deg med noe, er det bare å rope opp!:)Hilsen Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Holsve

Sarpsborg KLOK 2, 1912-1913 k 9/10, 310, nr 20.Bjarne Harry Edell, egte. død 25. april begr. 30. april og jordf. 30. april. 1913. Far: Bruksarb. v. Bgd. Anders Edv. Edell. Født 7.4.1912 i Sarpsborg. Adr: Oskarsgt. 27. (Ingen dødsårsak oppgitt)Sarpsborg KLOK 2, 1912-1913 k 9/10, s324, nr. 4.g.arb. v. Bgd. Anders Edvard Edell død 30. jan. begr. 5. febr. og jordf. 5.febr. 1917. Født 1877 i Högsäter, Elfsb??rg län, Sverige. Bopæl: Oskarsgt. 27. Lege var tilkaldt og dødsfaldet anmeldt skifteretten (lensmanden) Dødsårsak er ikke oppgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Tusen takk skal du ha Turid!Da vet jeg i allefall når han døde, og fra hvilket tidspunkt Lydia kan tenkes å ha giftet seg igjen. Jeg vil da tro hun har ektet Ernst Karlsson en gang etter 1917, og nok ikke så mange år etter det.M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Merkelig...Min farmor, som er Lydias barnebarn, har alltid sagt at Lydia giftet seg igjen med en Ernst Karlsson etter at hun ble enke.Det kan jo ha vært etter 1935 også, men synes det virker veldig sent, i 1935 var hun jo 54 år. Det kan jo være tilfelle men...Men iallefall, takk for at du ville sjekke!M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Holsve

Må ha oversett henne i Lysn.Sarpsborg KLOK 2, 1912-1931, k 8/10, s 288, nr. 26.21. april 1923. 2. gangs gifte for begge. Anlægsarb. Ernst Wilhelm Karlsen sv., S.borg. f. 27.4.1883 i Sverige og Husmor Lydia Andersdtr. Edell sv. f. 28.9.1881 (eller 25.) Fedrenes navn er ikke oppgitt kun at hans far er snekker og hennes far er husmand.Forloverne trenger jeg litt tid til å tyde. Kommer tilbake med dem senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Holsve

Forloverne:Karel Gustavsen, ?Kullegt? 43 og Knut ??dor Wall, En??, i ??. (ordet som begynner på En?? skal være en adr.)Lyst: 7.9.1923. Borgelig v. byfogden i S.borg.Vielsesdagen skal være 21. sept. 1923 (ikke april, leste feil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Ettersom Lydia ved første gifte giftet seg kirkelig, skulle man nesten tro hun hadde meldt seg ut av statskirken etter den tid, eventuelt at Ernst Karlsson var utmeldt.FOR: selv om man var svensk statsborger og medlem av svensk statskirke, skulle man vel tro at de kunne gifte seg kirkelig i en norsk kirke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.