Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#18074] Norsk familiejournal - eksisterer det en oversikt over gamle utgaver?

Recommended Posts

Gjest Bjørn Davidsen

Eg vil tru dei har dei på Nasjonalbiblioteket (NB) i Oslo. Der har vore pliktavlevering av alt som er trykt i mange tiår, både frå utgjevar og prenteverk, så du finn det nok der. NB har eiga heimeside med høve til søk i ymse basar. Den finn du under 'Nyttige lenker'.

'Norsk Familie-Journal' med undertittelen 'Illustreret ugeblad for alle hjem' kom ut i Kristiania i perioden 1897-1911. Det var ikke dette, men konkurrenten 'Illustreret Familie-Journal' som ble til Allers. Iflg. BIBSYS har Nasjonalbiblioteket i Oslo i alle fall mikrofilm av 1. årgang. De som vil studere flere årganger, må trolig til Trondheim der Universitetsbiblioteket har årgangene 1897-1905.

Jeg må visst komme med en liten tilføyelse. Som det framgår av historikken som Allergruppen selv har lagt ut på nettet: Lenke , så var det krig på kniven mellom det dansk-norske Allers og det helnorske 'Norsk Familie-Jorunal' omkring forrige århundreskiftet. Krigen endte med at Allers kjøpte opp det norske bladet, trolig i 1912. Det kan vel derfor tenkes at deler av familiejournalens innhold ble overført til Allers. Til slutt må jeg korriger min første setning i forrige innlegg. 'Norsk Familie-Journal' kom ut i perioden 1897-1912 (ikke 1897-1911).

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.