Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#18285] Hellebust - Hvem var Marthe Isachd.?

Recommended Posts

Den 29.6.1760 gifter Peder Gregoriussen Myklebust i Davik sogn i Nordfjord seg med Marthe Isachd. Hellebust, bosatt i Davik. LenkeVed gjennomgang av bygdeboka for Sunnylven finner jeg ingen Marthe Isachdtr., og heller ingen Isach som kan være far.Under Hellebust, bruk nr. 3, Isakbruket finner jeg derimot i 1740 en Ole Rasmussen gift med Anne Eriksdotter Sæter (eller Vollset). Boka sier at hun døde i 1769, 52 år gammel, og i skiftet etter henne er bl.a. nevnt barna Isak (ingen alder oppgitt), og Marta, 15 år gammel.Men hvem var foreldrene til Martha Isachsd. Hellebust?

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/104027-18285-hellebust-hvem-var-marthe-isachd/
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Hellebust (Hellebost) er også namnet på to gardar (Søre og Nøre H) i Vanylven, og sidan Vanylven ligg mykje nærare Davik enn Sunnylven, vil det vere rimelig å leite der ute først.På Nøre Hellebost (gnr 53) finn eg ingen Isak som brukar, på Søre Hellebost (gnr 61) derimot ein Isak Isakson (Sætrenes) 1703-65, 1725 gm Marte Åmundsdt Hellebost -1737 og 1738 gm Mari Ivarsdt Åheim. Sjå H M Fiskaa: Bygdebok for Vanylven - Gard og ætt, side 371.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.