Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#18383] Første verdenskrig - register over amerikanske soldater?

Recommended Posts

Gjest Marianne Hella

Er det noen som vet hvor man kan finne opplysninger om amerikanske soldater i 1. verdenskrig? En slektning født i USA var nemlig soldat da - og jeg lurer på om det kan være mulig å finne nærmere opplysninger om f eks når han tjenestegjorde, i hva slags tjeneste, hvor osv.

Gjest Marianne Hella

Hvis noen vil sjekke for meg, blir jeg kjempeglad! Jeg tror ikke jeg har mer enn én amerika-slektning som har deltatt i 1. verdenskrig.Han het John A. Lyngstad og ble født 17. mars 1887 i Duluth.....ELLER født 1888, opplysningene er litt variable. Han bodde hele livet i Duluth-trakten i Minnesota. Han overlevde krigen og ble 89 år gammel.

Gjest Tor Rustad

WW1; Minnesota er ikke utlagt enda. Et raskt søk på navnet du oppgir ga heller ikke tilslag (om han skulle vært registrert på annen stat)Laila kan mer om dette enn meg; men det er sikkert andre muligheter, en amerikansk venn av meg har i hvert fall hostet opp opplysninger på soldater fra WW1 fra et eller annet arkiv; såvidt jeg husker fra et stort bibliotek i Fort Wayne, Indiana.

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Tor, jeg kan nok veldig lite om militære registre i US... men, jeg så en eller annen adresse her om dagen, så jeg skal se om jeg ikke greier å få rotet fram den igjen... må bare bli hypnotisert først... :)Laila

Gjest Marianne Hella

For 2. verdenskrig kan du forsøke å se på siden ww2.vet.org. Her var det en del adresser man kunne skrive til for evt å få informasjon. Jeg har ikke prøvd dette selv...fikk det opp ved søk på 'world war 2 veterans'. Dessverre finner jeg ikke noe relevant angående 1. verdenskrig, så jeg håper fortsatt på hjelp.

• 1 måned senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.