Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#18579] Leter etter et småbruk ved navn laksnes,laksneset i gutvik i Namdalen

Recommended Posts

Gjest Knut Bryn

Dette må vel være Gutvik i Leka kommune? Det er akkurat der ferga går over til øya Leka. Her er flere matrikkelgårder. Under Mid-Gutvik var det iflg. matrikkelutkastet fra 1950 en plass som het Laksnesset (g.nr. 2, b.nr. 14). Innehaver i 1950 var Julius Mikalsens enke. Lenke

Gjest Jan Tiller

Hei Marian Jeg vokste opp som nærmeste nabo til Laksneset i Gutvik. Plassen ble såvidt jeg vet solgt for 2-3 år siden. Var det Lovise og Anton Julius som var dine besteforeldre? Jeg har dem i min file. Jan

Hei, Marian! Så fint at du kom så raskt i mål. Du spør om hvordan jeg fant fram til bestemora di. Det var egentlig ganske enkelt. Det såkalte 'Matrikkelutkastet av 1950' har i flere år ligget ute på nettet på denne adressen: http://www.dokpro.uio.no/cgi-bin/stad/matr50Her finnes nesten alle gårder og bruk i Norge med navn på innehaver/bruker. Jeg husket fergeleiet på Gutvik og klikket meg derfor rett inn på Nord-Trøndelag/Leka og brukte 'Laks%' som søkebegrep. Databasen er lett å søke i når man har gårds- eller bruksnavn. Personnavnene er foreløpig ikke søkbare såvidt jeg vet, men det kommer kanskje??

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.