Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#18743] Sorenskriver Nils Rasmussen Muus

Recommended Posts

Gjest Randi Hagen

Jeg har samlet noe om sorenskriver Niels Rasmussen Muus (ca. 1595-14.12.1663), men det er stort sett annenhånds informasjon. Har fått oppgitt følgende kilder til det jeg har:* Norsk Biografisk leksikon IX side 531 * Norsk Personalhistorisk Tidsskrift III side 213 * Furnes bygdebok side 688 * Langes notater om Nils Muus Slekt side 3 * Thaarup Mag II side 190 * Altertavlen i Ottestad kirke, Stange i Hedmark. * Kerteminde Lokalhistoriske Arkiv for Muus-slekten generelt * Gram 1987 - bok om slekten Muus * ”Nils Muus’s ætt” av Bernt Julius Muus 1888 (annen Nils, men vår Niels står nevnt) * HST Bind 2, ”Litt om sorenskriver Nils Rasmussen Muus’s etterslekt i Søndre Hedemarken” Ved M. Veflingstad * Dansk Biografisk Leksikon: MuusEllers kan nok skattelister og pantebøker benyttes.Viser også til tidligere innlegg om Muus-slekten i dette debattforumet. (Bruk søkefunksjonen)Dersom du ønsker å ha mine opplysninger, ta gjerne kontakt på randihag@hotmail.comMed hilsen Randi

• 5 år senere...
  • 3 måneder senere...
Gjest Tage Andresen

Hei.Kunne tenkt meg en kopi av artikkelen du nevner Lars Ove!Jeg er etterkommer etter Sorenskriverens sønn Christopher Nielsen Muus (1630-1714)som bygde Musstua på Stange. Og videre etterkommer etter hans datter Bente Christophersdatter Muus(1680-1752) g.m Erik Eriksen Opsal.tage1976@start.noMvh Tage.

Gjest Kai Werner Østreng

Hei, Lars Ove (4) Jeg er interessert i artikkelen om Muus da jeg leter etter en mulig Catrine Augustinusdatter Muus fra midten av 1700-tallet nevnt på en Ancestry file, men uten referanser.Er det noen andre som vet om hun har eksistert, er jeg takknemlig for tilbakemelding, enten her på DA eller til kai@ostreng.comMvh Kai

• 2 måneder senere...
  • 4 uker senere...
Gjest bjørn andreas løkken

Hei Lars Ove Wangsten Er det mulig å få tilsendt artikkelen om NRM som du nevner i ditt innlegg Nr. 4 På forhånd takk . Det er innviklet det her , men i samarbeid med en lokalhistoriker i Romedal , er det blitt funnet ut at min tipp tipp oldefar Nils Olssønn født ca. 1775-80 , i Romedalsboka står det 1785, men dette er i følge ekspertisen i Romedal feil , var sønn av Ole Nilsen v. Bryni søndre , i sitt andre ekteskap med Christense Amundrud. Ole Nilsen var sønn av Nils Christoffersen Muus og Anna Olsdatter , Nils Christoffersen Muus er i linjen etter NMR 2 ekteskap med Marie Diederichsdatter Nøff , Christoffer blir vel da sønnesønn av NMR ( er ikke sikker her enda , da jeg ikke har fått i noe mer utfyllende anetre enda ) Vennlig hilsen Bjørn Løkken : bjoernler@live.no

hei Lars Ove , jeg takker og bukker , er det andre som kan bistå med informasjon og som kanskje også tilhører ' min linje ' som er beskrevet i innlegg Nr. 9 så mottas alt med takk og likeledes evt. kontakt ogsåVennlig hilsen Bjørn Løkken

• 3 uker senere...

Hei Tage , hyggelig med kontakt , kunne vært interesant og utveksle informasjon . Det er såpass mange rundt omkring som forsker på Muus at jeg og Randi i innlegg nummer 1 har såvidt fundert på om vi skal opprette en ny Muus tråd , men en er avhengig av og kunne samle alle tråder på en oversiktelig måte en eller annen plass på nettet ( ha en moderator ) samtidig så kunne vi linke det opp til det Danske DIS forumet også fordi jeg tror det sitter mange i Danmark som også forsker på ætten Muus . Og så hadde det vært fantastisk hvis noen i Oslo som forsker på Muus , kunne være behjelpelig med og gjøre en innsats på riksarkivet for og lete frem gamle Muus dokumenter , fått dem scannet eller avfotografert. Hva synes du om ideen ? Tar gjerne imot synspunkter fra andre også . Min mail adresse er bjoernler@live.no Ta gjerne kontakt om du / dere vil .God påske til Lars OveVennlig hilsen Bjørn Løkken

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.