Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#18918] Elling Johannessen Hegrenes - fødested? - Fylke: Sogn & Fjordane

Recommended Posts

Gjest Karen Waage

Min tipp-tipp oldefar Elling Johannessen Hegrenes fra Sunnfjord skal være født ca. 1772, etter det jeg har fått oppgitt (muntlig, fra en annen slektning). Vi har imidlertid hatt vansker med å bestemme Elling Johannessens fødested. Nå lurer jeg på om det i de aktuelle kirkebøkene kan være opplysninger om fødested, eksakt fødselsår og foreldrenes navn.Jeg har funnet følgende i databasen for viede i Sogn & Fjordane: Elling Johannessen Hegrenes, viet den 2.2.1814 med Torbjør Nielsdatter Tysse. Både brud og brudgom står oppført med Ytre Holmedal prestegjeld. Bruden står i tillegg oppført med 'Tysse' som bosted, mens feltet for brudgommens bosted er blankt.Videre skal Elling Johannessen Hegrenes` dødsdato være 7.2.1852. Denne datoen skal min slektning ha funnet i kirkeboken for enten Førde, Kinn eller Jølster prestegjeld. På dette punktet var det imidlertid litt usikkert, da min slektning ikke husker eksakt i hvilken kirkebok han fant den aktuelle dødsdatoen. Førde er antagelig den mest aktuelle, Hegrenes-navnet stammer sannsynligvis ikke fra Hegrenes i Jølster, men Hegrenes i nærheten av Førde. Her kan det imidlertid hende at geografi-kunnskapene mine svikter litt, men jeg mener at det skal finnes to steder som heter Hegrenes i Sogn & Fjordane.Går det frem av kirkebøkene for vielse/død hvor og når Elling Johannessen er født, og evt. navnet på hans far?Jeg har prøvd å søke i folketellingen for 1801, men finner, ihvertfall på landsbasis, flere aktuelle kandidater. Det har vært grunn til å tro at Elling Johannessen kan ha kommet fra et annet sted/fylke enn Hegrenes/Sogn & Fjordane, og i en annen forbindelse skal navnet 'Erlend' ha vært brukt, istedet for 'Elling'.I første omgang ville jeg altså undersøke om det fantest relevante opplysninger i forbindelse med vielsen og begravelsen.Med vennlig hilsen Karen Waage

Gjest Rune Thorstensen

Her er i allefall dåpen til et av barna deres i Førde 1816. [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=FORDFO81&variabel=0&postnr=3397&fulle=true&spraak=n>LenkeOg her er dåpen til at annet av barna.Da står han oppført som Elias. Lenke. Johannes ble forøvrig født på Tysse i Y. Holmedal 04.07.1814 og døpt 17.07.1814.Her er forøvrig ekteskapet deres 02.02.1814.

Gjest Yngve Nedrebø

Ifølge Askvoll bygdebok, Folket III, kom Elling (Erlend) Johannessen Hegrenes fra Indre Ålen i Vevring, var sønn av Johannes Andersen og Ingeborg Ottosdtr (fra Liset). Foreldrene står under Indre Ålen ved folketellingen i 1801: LenkeElling Johannessen var husmann på Hegrenes i Vevring, og Torbjør Nilsdatter døde der i 1830, 40 år gammel.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.