Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#19044] Seljeset i Hornindal

Recommended Posts

Gjest Kjell Ove Hattrem

I 1701 bodde 24 år gamle Elling Andersson på Seljeset i Hornindal. Han skal ha bygslet gården i 1695.1. Boken 'Eid og Hornindal' av Edvard Os (etter Jacob Aalands 'Nordfjord frå gamle dagar til no') har ledet meg til å tro at han kan ha vært sønn av tidligere bruker Anders Olsson, hvis enke skal ha vært bruker mellom dem -- men jeg finner ikke denne Anders i primærkilder!2. Neste bruker er Anders Ellingsson (f. ca. 1704), som jeg langt fra er alene om å stamme fra, men han er ingen steder nevnt som sønn av Elling Andersson. Har noen synspunkter på dette?Kjell Ove Hattrem

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/104781-19044-seljeset-i-hornindal/
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg vet ikke noe om disse, men finner dem også omtalt i Knut Svaar-Seljesæters 'Hornindal, Nordfjord. Ættelister for kvar bygd i bygda'. Utg 1989. Se s 219.Jeg vet ikke om Svaar-Seljesæter bygger på Aaland, på de samme kilder, - eller...?Han refererer innledningsvis - på brnr 4 - Anders Olufs. br 1602, Oluf Anderss. br. 1626 - gm Lisbet, Oluf Ols. 1648, Peder Ols.Siden kommer - som førstemann med oppgitt biografiske data/barneflokk - Elling Anderss. 1669-1747.Etter ham kommer Anders Ellingss. 1700-1764.Anders er ikke nevnt i Ellings barneflokk, selv om der er kronologisk plass i barneflokken.... - Lykke til med videre gransking!Jarl

• 3 uker senere...
Gjest Tor Kvien

Kanskje kan skiftet etter Elling Andersen kaste lys over saken? Prøve arkivforum, og skifte:4522 Elling Andersen Seljesæter Hornindal 466b 16b 1777-1780Jeg antar dette kan være samme person, selv om han må være svært gammel ved skiftet. Men dette kan jo også være en sønne/sønn.

Gjest Kjell Ove Hattrem

Ja, dette er nok hans sønnesønn Elling Andersson, som døde i 1776.Men tanken er god! Mon tro om der finnes skifte etter Elling Andersson på Seljeset, død 1747? Jeg finner det i alle tilfelle ikke i skifteregister for Nordfjord 1690--1853.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.