Gå til innhold
Arkivverket

[#19136] Nöste i Bragernes eller Lier - ca. 1701

Gjest Helge R. Næss
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Det jeg savner her er navn på konene til Christopher, men det synes som om du ikke vet det. Du sier han ble far i en alder av bare 70 år. Du har vel kanskje opplysninger om dette barnet og navnet på barnets mor?Jeg leter ikke spesielt etter Christopher, men han ligger bak i hodet på meg og om jeg kommer over noe dukker han frem igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Jeg er usikker på om denne informasjonen er til hjelp, men i alle fall: I dag er Nøste et område på Bragernes-siden i Drammen. Faktisk så går dagens grense mellom Drammen og Lier gjennom Nøste.Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Ikke helt riktig, Nøste ligger nok i Lier. Kommunegrensen går blant annet nede på Bragernesbanen og i området mellom Nøste og Frydenhaug, hvis jeg ikke husker helt feil og uten at det har noen betydening for denne debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Takk til Berit Knudsen og andre for nye innlegg. Jeg holder på med en omfattende revisjon av Lier/Bærum og vil gjerne sende noe materiale til Berit Knudsen hvis du ikke har noe imot å gi meg din e-post- og brev-adresse ? PS: Jeg arbeider også med noen grener i Höland. Jeg er helt ufarlig.Kildeangivelser: a: Nöste (Tove Dahl Johansen, Oppl.avd.,NB,Oslo) b: Nöste og Bærum Verk (gartneren):Thor Maarud, Oslo. Mere konkrete kildebekreftelser savnes, stort sett.'De 4 konene' ? Forelöpig svar til Berit K. innl.26: Jeg vet nok endel, men på dette feltet er det mange spörsmålstegn. Derfor har jeg 'holdt tilbake' i håp om mere oppklaring. Noen 'koner' har vel bare vært partnere eller husholdersker eller det har vært barn utenfor ekteskap. Det var en drivandes kar denne 101 år gamle Christopher Rolfsen ('som brukte så mange koner') og sönnen Svend C. Hammer 1770-1835 stammer jeg fra. Det var det barnet han avlet med naboenken i en alder av 70 år. Svend var selvlært hos Anker på Bærum Verk =BV (som må ha hatt stor tillit til ham)og fra 1793, da Svend var bare 23 år, og fremover i 42 år var han en av pionerene på jernindustri i Norge. Undskyld selvskrytet mitt. Jfr. nr. 4 nedenfor.Listen av kandidater ser slik ut: 1: ukjent - barn Jörgen Christophersen f.1728 2: Ingebor Ingebretsdtr. 1704-1763 (ubekreftet) 3: Kari Hansdtr. Dæli/Helset/Bærum 1727-? Hun er velkjent og jeg nedstammer fra henne, men hennes dödsfall finnes ikke. 4: Margrethe Aslachsdtr. Ubewkreftet. Kan vekl ha v♫4rt husholderske ? 90 år 1801. En av hans sönner holder hus samme sted iflg.FT 1801. Nr. 1 kan vel bare ha vært barn utenfor ekteskap, men nr.2 og 3 dokumentert ekteskap. Christopher Rolfsen har altså vandret omkring til mange steder: födt Nöste-Eyet,(Lier) - oppvokst Holmen i Lier. Så til Bærum Verk: bor Guribyaasen - Aasbraaten (et duplikat av foregaaende ?) - Helset - Loki.(De fleste av disse var vel plasser under BV).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Christopher Rolfsen: noe materiale til å identifisere ham, men det hjelper ikke mht. hans födested. / Jeg har igjen slått opp FT 1801 for - Asker/Bærum: - Löke(=Loki, Lökke, Lökkja)/Som anfört tidl. finner vi:/ 2546 - Christopher Rolfsen 98 (?), enkemann (året etter sies det ved död 101 år. Det er vel ikke umulig at han ble f. mellom 1700 - 1703 !/ 2547 Magrete Aslachsdtr.'Hans kone' ! =90 år / 2529 Even Christophersen huusbonde 52 år = en sönn ? = Ubekreftet. Se 2544. / 2530 Birte Christensdtr., hans kone, 61 år. / 2531 Christopher Evensen, hans sönn, 23 år / 2544 Hendrik Christophersen 'Mand' - 58 år, gift 2, 'kulle modtager' BV Det står uttrykkelig at Christen Rolfsen er hans fader, som jeg visste fra för. / Det er uvisst om 2529 og 2544 er brödre, men vel ikke usannsynlig ? / 2545 Birte Christophersdtr. 47, hans kone. / Min e-postadr.: helge.naess2@btopenworld.com Beste hilsen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ved litt titting i Lierbøkene (på nettet) har jeg funnet navnet Rolf på følgende gårder: Lahell, Vestre Kjelstad og Åby. Nå levde riktignok de fleste i 1500-1600, men navnet er der. På Åby er det til og med en Christopher som overtar etter Rolf. Det er mulig det kan være flere for jeg har ikke sett på alle gårdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Lierbøkene er absolutt ikke komplette når det gjelder navn. Jeg har opptil flere eksempler fra min egen slekt på at de ikke er nevnt på det aktuelle stedet i Lierboka. Det kan skyldes at de har bodd kort tid der, eller at de er husmenn. Har intrykk av at disse er noe underrepresentert, men det er litt variabelt fra bind til bind. Gården Nøste er forresten en av gårdene som er verst. Jeg har selv forfedre som bodde der en tid midt på 1800-tallet, men det er ikke spor etter dem i gårdshistorien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Til (33) Björndal: interessant å vite dette. Til (32) Knudsen: Ja, jeg kjenner den broren, men jeg har av og til spekulert om vi her har en eller to personer. Den 'andre' kalles her Christen Rolfsen f. ca. 1703. De blandet ofte sammen Christen og Christopher og sistnevnte er i FT 1801 angitt å være 'bare' 98 år, hvilket kunne stemme med f. 1703 istf. f. 1701...Christen Rolfsens Nöstes tenkte familie: g.m. Rönnaug Jörgensdtr. ca. 1692-1773 3 kjente barn: 1) Sören Christensen f. 12/3-1728 / 2) Jören (Jörgen ?) f. 14/2-1729 (?)/ 3) Lars f. 31/8-1733 / 4) Marie f. 31/3-1735. / BIK: Se forövrig min e-mail idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.