Gå til innhold
Arkivverket

[#19261] Anna Andersdtr, Tjøtta 1888

Gjest Gjermund Westgaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Gjermund Westgaard

Anna Lovise Andersdatter, f. 1888 i Vevelstad, Tjøtta, kom til Stor-Elvdal i Hedmark. Hennes far er oppgitt å hete Anders Johan Olsen. Er det noen som kan gi flere opplysninger om hennes opphav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar Johansen

Hei.Min mormor kommer fra Vevelstad kommune, og jeg har av den grunn forsket endel på slekter fra området, og har bl.a. kopiert endel fra kirkebøkene fra denne kommunen. Dersom Anders Johan Olsen er hennes far, finner du ham som bosatt på gården Tangvig i Tjøtta kommune ved folketellingen i 1865, og bosatt Ausen i Tjøtta kommune ved folketellingen i 1875. Han var ved begge folketellingene opplyst å være gift med Ingeborg Nilsdatter. Anders Johan ble tydeligvis enkemann noe senere, for 21. mai 1882 ble det i Vevelstad kirke døpt en pike kalt Olga Andersfine Petrine Andersdatter, født 7.mars 1881, av foreldre Anders Johan Olsen, Ausen født 1827, og Kristine Amalia Andersdatter Ausen fødr 1857. Barnet er innført i kirkeboken som ekte, så foreldrene var gifte på dette tidspunkt. Jeg har i kirkebøkene funnet at de hadde to barn til, Olga Arnelia født 7. mai 1884 og Konrad, født 7. februa 1887. Jeg har desverre ikke kopi av døpte barn i Vevelstad 1888, men derom Anders Johan Olsen var faren er det nok sannsynlig at Kristine Amalie var moren. Når det gjelder sistnevnte så har jeg i Skifter fra Tjøtta 1846/1880 av Svein Edvardsen funnet at hun kom fra gården Kilmarken av foreldre Anders Knutsen og Karen Regina Pedersdatter. Sistnevnte føde 7. februar 1858. Christine Amalie Andersdatter var ved folketellingen i 1865 pleiedatter hos Andreas Andreasen på gården Kilvigen, Kilen Ytre i Tjøtta kommune, og ved folketellingen 1875 var hun tjenestepike på gården Ausen hos sin senere ektemann Anders Olsen. Hennes bror Paul Gunelius var på samme tidspunkt tjenestekar på samme gård. For å dokumentere opphavet til Anna Lovise må man ha adgang til kirkebøker for Vevelstad på microfilm, noe som jeg desverre for tiden ikke har adgang til.mvhAgnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Gjermund Westgaard

Hei Til Agnar Johansen Tjongsfjorden Jeg vil takke deg for opplysningen om min kones aner i Kjøtta. Jeg hadde funnet noe men jeg fikk bekrreftet at Anders Johan Olsen var gift to ganger,Gjermund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Agnar Johansen

Hei.Jeg har endelig fått sjekket kirkebøkene for Vevelstad, og har funnet følgende:Anna Lovise Andersdatter, født 6. januar 1888. Foreldre, husmann Anders Joh. Olsen, Ausen født 1827 og Kristine Amalie Andersdatter, født 1856. Anna Lovise ble hjemmedøpt 19. januar 1888 av Kjerten Guttormsdatter, Kilen. Faddere: Lars Danielsen og Pernille Jacobsdatter, Storvig og Jacob M Jacobsen og Elen M Torgersdatter, Ausen. Dåpen ble bekreftet i kirken 15. juli 1888.Giftemål 7. september 1879 mellom enkemann Anders Johan Olsen 51 år, og pike Kristine Amalie Andersdatter 23 år. Brudgommens far: Ole Andersen Lakselv, brudens far Anders Knudsen, Kilmarken.mvhAgnar Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.