Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#19295] Rennebuboka 2; oppslag ?

Recommended Posts

Gjest Helge Hålåsæter

Et stikkordsnotat forteller meg at Rønnaug Skultbakken fra Vågå skal ha vært på Hol; gnr. 48 i Rennebu. Jeg leter etter hennes sønn, Jon Pedersen f 25.02.1848. De var i Vågå i 1865. Han var (halv-)bror til en av mine oldefedre. På forhånd takk for hjelp. Helge Hålåsæter

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/105030-19295-rennebuboka-2-oppslag/
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Rønnaug er omtalt i Rb 2 s. 191. Der står det: 'Rønnaug hadde 5 born da ho kom hit til bygda ... Da ho døde, levde to gutar og ei jente i Amerika og ei jente i Trondheim. Berre 3 av borna kjenner vi namnet til' - Dessverre er ikke Jon Pedersen blant disse: Ragnhild f. 1856, Trh. 1899, seinare til Steinkjer; Ane Olsdtr. f. 1859 i Vågå, til USA; Knut Olss. f. ca 1872, til USA.Knut tok ellers navnet Skulte i USA, og det har vært kontakt med han i nyere tid. Det framgår av Rb. at han var søskenbarn til Knut Hamsun.

Gjest Inger Bjørnaas

HeiVet ikke med sikkerhet om det er samme dame, men jeg fant et skifte i 1902:Rønnaug Johnsdt. Hol el. Sandbakken, Rennebu.Orkdal Sorenskriveri, skiftebehandlingsprotokoll( 1888-1902): 6: 177b, 200, sl.prot. s. 555.Det kan være vært et forsøk å sjekke denne. Den befinner seg på Statsarkivet i Trondheim.Så raskt igjennom innflytterlistene for Rennebu f.o.m. 1865, men kunne ikke finne Rønnaug der.Beste hilsen Inger

Gjest Helge Hålåsæter

Takk til Inger og Arnfinn med gode, utfyllende opplysninger. Til USA: Jeg har registrert i hukommelsen at noen fra Skultbakken hadde Woodstock i Illinois som reisemål. Som vanlig har jeg tittet litt i telefonkatalogen og funnet et titall Skulte'er. Så den opplysningen kan ha vært særlig nyttig. Hilsen Helge Hålåsæter, helge.haa@tiscali.no

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.