Gå til innhold
Arkivverket

[#19303] Kaas

Gjest Kjetil Arntzen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjetil Arntzen

Jeg søker en slektning av Kaas; Sophie Elisabeth Kathrine Jørgensen døpt ? 22.04.1770 og d. 20.06.1846 Jeg finner ikke ut hvor hun er født eller hvem hennes foreldre er. Hun var gift med Peter/Peder Christensen Lagaard født på Materup Ladegaard. (Han var fetter/slekt med Paul Leegaard skattmester / kammerråd i Skanderborg og oldebarn av Simon Ørting og barne barn oldebarn av Peder Simonsen Ørting g .m. Bodel Pedersdatter på Materup Ladegaard.)Peder var gift to ganger. 1. gang med Elisabeth Christensen i 1791. Hun skal være født i 1770 2. gang med Sophie Elisabeth Kathrine Jørgensen døpt ? 22.04.1770 og d.20.06.1846 En av konene skal være født 17.5.1769, og i et notat finner jeg at en av dem kanskje har fødested Slangerup Fredriksborg. Men alt er usikkert. Det familiære ryktet er at Sophie er av slekten Kaas, og at slekten også kommer fra en løsunge til Kong Christian av Danmark. Sofie/Sophie har navnet Jørgensen m,en de kan kanskje være Jørnsen. Mener hun er født i Danmark (kanskje Norge?)De gifter seg i Gentofte kirkebog. Sogn nr 131.1793. no 13. Den 16 September. Copuleret.I kirken efter forudgaaende trolovelse den 30 August I de første år etter de ble gift bodd de i Borgergade, Skindergade 69 og Laxegade. Barna døpes i Holmen Kirke.I 1789 bor hankbhv, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, , , Gothersgade 3, 6, FT-1787 hos Hr.Henrich Bolten, 52, Gift, Herre af Gaarden, Baron, Johan Henrich Bolten, 15, Ugift, Søn ag 2.Ægteskab, , Jørgen Kærulf, 29, Ugift, , Hofmester.Kanskje hadde denne Sofie har familiære forhold til der Peder bodde i København eller til Materup, Ørting, Skanderborg?Jeg trenger hjelpKjetil Rørtveit Arntzen Solduggsvingen 10, 6518 Kristiansund 907 23 108, Arntzek@frisurf.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.