Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#19358] Kjellaug 1500 - 1800

Recommended Posts

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Ofte kan sjeldne kvinnenavn være ledetråder som gir muligheten til å finne uante slektsforbindelser. Dette i de tilfeller oppkalling ser ut til å følge det sedvanlige mønsteret.I Gjallarhorn nr. 31 hadde jeg en artikkel som tok for seg flere personer med tilknytning til gården Lindum i Skoger (nåværende Drammen kommune). En sentral person var den Kjellaug Jonsdotter (arveskifte 1655) som er nøkkelen til å forstå sammenhengen blant brukerne på Lindum fra 1632 og fremover. I Skogerboken finner vi to ytterligere Kjellaug i tiden frem mot 1801, og disse ser ut til å tilhøre etterslekten til Kjellaug Jonsdotter.I 1801-tellingen finner vi følgende 5 Kjellaug:Kjellaug Elisabeth Bentsdatter, 2 år gammel, på gården Stammeland i Eidanger.Kjellaug Torsdotter, 35 år og ugift, i Larvik.Kjellaug Jørgensdatter, 8 år. på gården Berge i Tjølling.Kjellaug Olsdotter, 39 år, på gården Østby i Tjølling.Kjellaug Ellefsdatter, 56 år, på gården Åsgården i Borre.Dermed later Kjellaug til å være et kvinnenavn med forekomst kun i Vestfold og Grenland. Er det noen som kjenner til ytterligere personer ved navn Kjellaug i perioden 1500 - 1800 som kan settes i forbindelse med de jeg har nevnt her?mvh Are

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/105093-19358-kjellaug-1500-1800/
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Den eneste Kjellaug i diplomatariet er nevnt i Hjartdal 1423: LenkeKjellaug Roaldsdotter [*Kætiulaugh Roalsdott(er)] opptrådde som vitne i forbindelse med en tvist vedrørende utførte kirkelige ritualer.I tillegg er det en referanse til en 'Geteloch' hos E. H. Lind, samt det svenske 'Kætilløgh'/'Kæteløgh'.Det jeg primært var opptatt av, var andre kvinner i perioden 1500 - 1800, enn de jeg allerede har nevnt, som bærere av dette sjeldne navnet. Finnes det flere?mvh Are

Gjest Ketil Harbek

http://www.vestfold-slekt.net/ fant jeg to til i Tjølling kirkebok (viede): Kjellaug Olufsdatter (Vikerøya) viet 1709 og Kjellaug Andersdatter (Ø. Skåra) viet 1773. I andre kirkebøker på Vestfold-slekt fant jeg ingen ved et raskt søk (søkte bare på skrivemåten Kjellaug).

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Takk for de to nye fra Tjølling. Til dette med Gitlaug/Getlaug: Jeg ser at Eivind Vågslid i 'Norderlendske fyrenamn' gir referanser mellom Kjellaug og Gislaug, hvor han tydeligvis mener at disse kan gå om hverandre på Vestlandet.mvh Are

Gjest Are S. Gustavsen

Nok en Kjellaug:I Våle bygdebok (bd. I, Annen del, s. 1418) finner vi en Kjellaug Hansdatter, som datter av Hans Lauritsson og dennes ektefelle Ingeborg Pålsdotter på Søndre Heum i Undrumsdal. Hun giftet seg i år 1700 med lensmann Hans Nilsson på Steinbjørnrød (Skoppum i Borre).mvh Are

Gjest Ketil Firing Hanssen

På Jareteigen i Sem:'Peder Stenssøn, 1650 - ca. 1679. Han tjente i 1643 på Brekke. F. ca. 1618, muligens g. m. Kellou (Kjellaug) Jareteigen, som døde 1702, 83 år gammel. Ett barn: Maren, g. m. Jørgen Svendsen, se nedenfor. - Peders bror Klaus bodde på Sanderød, og broren Kristen på Mellem Berg.'Kilde: Sem og Slagen bygdebok, Lenke

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Da har vi jo fått fram relativt mange navnebærere av Kjellaug i Vestfold (m/Eidanger i Telemark)(geografisk og kronologisk sortert):NORDFYLKETKjellaug Jonsdotter på Lindum i Skoger, arveskifte 1655. Kjellaug Kristensdotter på Lindum i Skoger , f. ca. 1665. Kjellaug Nilsdotter på Konnerud i Skoger, f. 1736MIDTFYLKETKjellaug (??) på Jarteigen, f. ca. 1619(?), d. 1702 Kjellaug Hansdotter, gift med Hans Nilssen Steinbjørnrød, på Søndre Heum i Undrumsdal og Steinbjørnrød i Borre Kjellaug Ellefsdotter, på Åsgården i Borre (56 år i 1801)SYDFYLKETKjellaug Olsdotter på Vikerøya i Tjølling, viet 1709. Kjellaug Andersdatter på Ø. Skåra i Tjølling, viet 1773. Kjellaug Olsdotter, 39 år, på gården Østby i Tjølling. Kjellaug Torsdotter, 35 år og ugift, i Larvik. Kjellaug Jørgensdatter, 8 år. på gården Berge i Tjølling. Kjellaug Elisabeth Bentsdatter, 2 år gammel, på gården Stammeland i Eidanger.Etter denne oversikten, har det ikke kommet til noen nye i nordfylket. Tre stykker er funnet, med mange års spredning, i midtfylket. Og vi finner en sterk konsentrasjon om Tjølling i sydfylket. Jeg tror Kjellaug Toresdotter i Larvik og Kjellaug Bentsdotter i Eidanger i 1801 skal knyttes til sine navnsøstre i Tjølling.Hittil har det ikke dukket opp noen Kjellaug i årene 1500 - 1800 fra området utenfor Vestfold med tilstøtende kommuner. Det er for tidlig å trekke noen konklusjon, men det kan allikevel virke som om Kjellaug i tillegg til å være sjeldent som kvinnenavn, har sin første spredning via oppkalling gjennom Vestfold.mvh Are

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.