Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#19413] Med fødested: Søndmør Bergensstift, hvor er det?

Recommended Posts

Gjest Egil Sundelius

Ole Thores. Huusfader Farvermester g 68 m Søndmør Bergensstift. finner jeg her i 1865: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60101&variabel=0&postnr=3592&fulle=true&spraak=n>Lenke i Halden, hvor er det? Har en

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Det skal vel helst lesast som 'Søndmør, Bergens stift', altså Sunnmøre i Bergens bispedøme. (Sunnmøre var ein del av Bergens stift/Bjørgvin bispedøme fram til Møre bispedøme vart oppretta på 1970-talet.)

Gjest Egil Sundelius

Ja, vi er på 'riktig retning' (nesten /\) trur jeg.Kilden minn sier dette: Fredrikshald, Viet 25 juli 1834 Ungkarl,Farvemester og borger Ole Thoresen 37 år født i Grytten prestegjeld bor nå Busterud. Hans far Thore Johnsen.Men og finne denne Ole Født 1798/87 ? MVH Egil

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Fant ingen Ole Thoresen i Grytten 1801, men finner èn kandidat i hele fylket i samme telling. Denne finner du igjen på Familysearch som Ole døpt 15.7.1798 i Stranda, sønn av Thore Johnsen og Enger Olsdtr. Dette er rett nok i Romsdal: LenkeMen det kan muligens være en pekepinn videre?

Gjest Egil Sundelius

Fra KB funn i Halden: - Fredrikshald 1832 Innflyttet Ole Thoresen 34 år Farvemester og Borger fra Trondhjem -.Mange t. takk Heidi, vi må prøve oss på denne fammilien ja. (heldi med skrivemåten, så for meg å lete etter Thore uten h og mange måter og skrive etternavne på). Hilsen Egil

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Grytten prestegjeld er i Romsdal (fogderi), inkluderer Åndalsnes m.m. - ikkje på Sunnmøre. (Men det er ein gard og var -til 1822- ei skipreide nord for Ålesund som heiter Grytten eller Gryta.) Stranda er på Sunnmøre. Til 1917 heitte MR fylke Romsdals amt, difor 'Romsdal' i teljinga.Dersom du utvidar søket i F1801 med eit fødselsår eller to til, får du endå ein Ole Thoresen, han også i Stranda.

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Til info: Da jeg fant kandidaten, søkte jeg i 1801 etter Ole f. 1797-98-99 med far Thore Johnsen (alle stavemåter). Da fant jeg bare èn i hele M&R. Det er rett nok flere Ole Thoresen, både eldre og yngre, men ikke sønner av T.J., såvidt jeg kan se.Døpte i Stranda 1759 - 1827 ligger forøvrig tilgjengelig på familysearch.com, IGI, batch C422291.Så spørsmålet blir vel om Ole er født i Grytten/Romsdal eller på Sunnmøre, da, skjønner jeg Ertesvåg rett. Kildene veksler jo mellom disse.

Gjest Egil Sundelius

Takk Heidi for ALL info. Grensene her er vel ikke helt gått å sette. 'Tenker' også hva Ole har sakt til presten og så FT.Som innflytter fra Trondheim, så har det vel litt med utdannelsen også? Hilsen Egil

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.