Gå til innhold
Arkivverket

[#19494] Jordemødre uddannet i København - efter 1739...

Gjest Gudrun Wallengren
 Del

Recommended Posts

Gjest Gudrun Wallengren

Nogle af de første kommer her - som de sidste:25. juni 1772. Johanne Grau, Frederikshald i Norge.10. sept. 1772. Margrethe Catrina Nielsdt. fra Bergen.August 1775. Magdalena Dorthea Hollenhöyser, til Tronheim.25. juli 1776. Cecilia Lovisa Lehn fra Brevig i Norge.24. sept. 1778. Cathrine Melde, nu meget fattig jordemoder, skænket af de fattiges bøsse til rejsepenge til Bergen: 3 Rd.- Nu kan jeg jo lige se om om der er nogle jeg har glemt! Mvh. Gudrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkil Lier

Hei Gudrun Wallengren. Har med interesse fulgt med på 'dine' jordmødre, og nå i ditt siste innlegg ser jeg 25.juli 1776 'Cecilia Lovisa Lehn fra Brevig i Norge'. Jeg undrer på om denne dame kan være identisk med Abraham Erichsen Liens hustru Cecilia Ludvigsdatter Bøgh. Dette ektepar forsvinner fra Brevik ca.1773/74,og jeg har tidligere mistenkt dem for å ha bosatt seg i København. Er det en mulighet for at du har feillest navnet, og at det i virkeligheten står 'Cecilia Ludvigsd. Lien fra Brevig'? Mvh. Torkil Lier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gudrun Wallengren

Til Torkil Lier: Jeg kan se efter hende igen, det bliver nok engang i næste uge.Til Bodil Brøgger: Jeg arbejder i forvejen netop med kirkebøger fra Helsingør. Har du i forvejen søskende til Catharina Regina?Mvh Gudrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Brøgger

Takk skal du ha. Ja, Catharina Reginae Schick/Brøgger skal ha hatt fire brødre. Men jeg tar heller det opp i et annet tema, så kan dette konsentrere seg om jordemødrene.Det er tydeligvis et stykke kvinnehistorie som er temmelig ukjent, iallfall blant vanlige mennesker. Du har nå funnet over 50 navngitte norske kvinner som har fått utdannelsen. Hvor mange er det i alt i de øvrige danske områdene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gudrun Wallengren

Jeg har nu igen set i protokollen efter Cecilia Lovisa Lehn fra Brevik i Norge. - Jeg har ikke fejllæst hendes navn, faktisk er skriften i dette tilfælde meget let at læse. Men der kan jo sagtens have været sprogproblemer, måske er der slet og ret skrevet forkert?På Stadsarkivet i København har så jeg set efter hende i en protokol:'Kgl. Bevillingsmænd', 1700- (til ca 1850). Det ser nemlig ud til at en hel del af de jordemødre, der har fået lov til at arbejde i København er nævnt her. - Jeg kan undersøge sagen lidt nærmere, men hun er i det mindste ikke med her.Jeg har set efter Cecilia under alle tænkelige efternavne. Men hun kan jo også være rejst til Danmark, uden at have slået sig ned i København. Mvh Gudrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Bodil Brøgger

Hei Gudrun. Har du bruk for en kopi av skiftet etter Jordemoder, Enchen Cathrina Brøgger? Det er fra Nørholm og begynner 21.10.1791. Blant sakene hennes finnes brev fra sønnen Christian Brøgger, 'graver ved vor frælsers Kirche i Christiania'. I skiftet henvises det til sønnen Johann, 'som maake endnu er i Christiania' og annen sønn Peter 'der for nogle aar siiden havde været her på gaarden og reiste som hattemagger Sven, men hvis opholdssted iche af Brevene Kunde erfares.'Stakkars gamle dame, det høres ut som ble etterlat et fremmed sted av sønnen, og døde der. Det mest interessante hun etterlater seg som jordemoder og datter av en barber (kirurg) er '12 stkr smaae og store Baufaiter flasker, 9 stkr sorte potter, en rød ditto, 1 æske med plaster, 2 par Briller.' Ellers er det litt møbler, sengetøy og klær, men ikke noen kontanter.Hvis du er interessert kan du sende en e-post til bodille@online.no, og si om du vil ha en papirkopi eller pr e-post.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

Hei Gudrun.Takk for alle opplysningene om jordmødrene fra Moss. Den under 11 Birthe (Berthe) Marie Samuelsdtr. er i min slekt.Hun var datter av Canonformer på Moss Jernverk Samuel Samuelsen og Stine Jansdtr. Gilius og ble i 1794 gift med smed Michel Gregernsen Camboe bare 17 år gammel og han var 30 år. Ekteskapet var ikke særlig lykkelig, de fikk fem barn hvorav fire døde tidlig. Berthe ville ta jordmorutdanning men det ville ikke ektemannen, men Berthe reiste allikevel til Kjøbenhavn og tok sin utdanning.Da hun kom tilbake i 1804 tok hun ut skillsmisse for 'Bord og seng'. Hun fikk sin skillsmisse i 1805 som var meget vanskelig å få på den tiden.For mannen Michel var det et stort nederlag, han sa opp sitt borgerskap og flyttet fra byen.Den under 26 nevnte Johanne Grau (Johanne Torgersdtr. Grav)var først jordmor i Fredrikstad, senere i Moss, gift med Lars Nielsen Biørsel.Hun må ha vært ganske kjent for da hun døde i 1806 sto følgende annonse i Norske Intelligenssedler:Den 30. Maji døde Mosse Byes Jordemoder. På Pladen sto:Johanne Grav fød Aar 1737 den 23de Junii, død Aar 1806 den 30te Maji, var Jordemoder 34 Aar i Fredrikstad og Moss. 'Sødt slumre Du , som saa ofte vaagede for at lindre Dine Søstres Lidelser; taknemlige erindre Mødrene Din Duelighed og Blidhed, Din Omhyggelighed for 6200 modtagne Spæde'Trolig er tre av de andre fra Moss hennes døtre.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gudrun Wallengren

Hej KnutTak for dine beretninger om Birthe Samuelsdt. og om Johanne Grav. - Jeg har naturligvis tænkt lidt over alle disse kvinder og deres skæbne, undervejs i gennemgangen af bogen. Derfor er det fint at høre lidt mere om nogle af dem.Der er i Danmark kun denne ene fortegnelse over jordemødre. Egentlig kan jeg ikke forstå at den ikke for længe siden er blevet renskrevet og udgivet. Den er af omfang som en middelstor kirkebog. En del kirkebøger af samme omfang er allerede skrevet rent og er tilgængelige. Fortegnelsen over jordemodrene indeholder også en hel del klagesager, også derfor er den interessant.Venlig hilsen Gudrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.