Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#19575] 'Crimen bestialisatis', hva betyr dette?

Recommended Posts

Gjest Ole Arild Vesthagen

Seksuell omgang med dyr ble på 1600-tallet og i allefall tidlig på 1700-tallet straffen med døden. I 1729 ble en mann fra Jevnaker dømt til døden ved å brennes på bål fordi han hadde hatt omgang med en hest. Jeg har skrevet av saken i sin helhet og den finnes på min hjemmeside: http://home.c2i.net/oavesthagen/rettsak.pdf

Gjest Terje Hatvik

Eg veit ikkje kor 'vanleg' seksuell omgang med dyr var på 15-16- eller 1700-talet (eg vil tru at dette både er og har vore uvanleg), men like fullt så fins det døme på dette i gamle rettsprotokollar, truleg frå dei fleste bygder.Eg har i alle høve ikkje grunnlag for å hevda eller tru at 'Crimen Bestialisatis' var meir utbreidd i enkelte delar av landet enn i andre. Omgang med ein hest er nemnd her; seksuell omgang med kyr og sauer var truleg like vanleg, dvs. like uvanleg.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.