Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#19580] Kan noen hjelpe med et skifte i Bergen ca 1810. Bøckman

Recommended Posts

Gjest Runar Juvang

kan noen hjelpe meg å finne et mulig skifte etter denne mannen:Iver Bøckman, født 03.08.1736 i Rollag. Død 13.12.1809 i Bergen. Gift med Mette Marie Kiemp som overlevde mannen med ca 20 år. De hadde barna Christian 1762-1851, Arent Christian 1767 1836, Marie 1774-1776, Marcus 1775-1775 og Sjur 1777-1777. legger også ved det jeg har notert om han fra andre kilder: Iver tjenestegjorde i militæret og var underoffiser fra 1756 til 1763. På grunn av svakhet måtte han gå av. Hva svakheten besto i er ikke kjent, men det er slik beskrevet i 'bøckmanslekten'. Han var så gjestegiver på Øren i Skånevig (eller Øen i Åkra?) i 24 år. Etterpå ble han arrestforvarer i Bergen. Var pensjonist i 1801 og bodde da i 6. rode nr 83 i Bergen sammen med kona Mette og sønnen Christian Bøckman og hans kone Karen Margrethe Eriksdatter fra Romsdal. I en lang gravskrift står det at '.. Intet skummende bæger og ingen vaiende faner passer ved hans båre, men den tålmodighet, sinnsro og det lyse sind, hvormed han fant seg i alle de tunge tilskikkelser og de vanskelige kår, som ble han tildelt, skulle i høy grad prises, og det kjærlige, lykkelige 48 årige familieliv med hustruen og 5 barn måtte beundres' ( Jeg får ikke dette helt til å stemme. Han hadde 5 barn, men bare 2 som ble over 2 år.)

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.