Gå til innhold
Arkivverket

[#19627] Nekrologar


Gjest Bård Gram Økland
 Del

Recommended Posts

Gjest Bård Gram Økland

Hei,Er det nokon som veit om det finst ein web side eller database over norske nekrologar? I dette materialet ligg det jo eigentlig eit interessant kjeldemateriale for slektsgransking.Mvh Bård Gram Økland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Jørgen Gløersens 'Dødsfall i Norge 1763-1825' (NSF 1964), 'Dødsfall i Norge 1826-1840' (NSF 1970) og 'Dødsfall i Norge 1841-1850' (NSF 1983-1987) er stort sett basert på nekrologer/dødsannonser i de viktigste aviser i perioden 1763-1850. Selvfølgelig var det på den tiden stort sett folk i de øverste samfunnslag som ble omtalt i avisene, men da også meget grundig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Vestli.

Jeg har samlet kopi av nekrologer som ble trykt i en nord-norsk avis fra 1918 til 1935.(Avisen er nå nedlagt) En gammel lærer skrev utfyllende nekrologer om alle som døde i Lavangen kommune. Er dette noe som ville være av interesse å legge ut på en web side ? Hva skal en gjøre da ? Stoffet har vært trykt i et slektshefte på begynnelsen av 1980 tallet. Mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bård Gram Økland

Hei Marianne,Eg veit ikkje korleis ein skulle bygge opp ein slik database, men eg synest det var nyttig då eg fekk tips om ein database frå USA i eit anna innlegg her. Sjå linken. Det burde i vert fall ha eksistert ein slik database. Kanskje noko for Digitalarkivet?http://freepages.genealogy.rootsweb.com/~wisobits/ mvh Bård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Den største samlingen nekrologer jeg kjenner til, befinner seg på Nasjonalbiblioteket i Oslo. Disse befinner seg i utklippsarkivet som inneholder avisutklipp om både kjente og helt vanlige mennesker. Det er såvidt jeg husker flere hundre bøker med utklipp, vel å merke ikke bare nekrologer. Et navneregister gjør letingen etter enkeltpersoner rask.Hvordan det er med tilgang til dette arkivet mens NB er under ombygning, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bård Gram Økland

Hei Tor og takk for fin lenke,Det digitale avisbiblioteket (Nasjonalbiblioteket) ser ut til å vere ein god database. Her kan ein søke i fleire store aviser t.d. på dato eller ord i tekst (Adresseavisa, Aftenposten, Dagbladet, Morgenbladet, Nordlands Avis, Ranens Tidende og Social-Demokraten). Det er visst eit mål å få med fleire norske aviser på sikt.Det ser jo også ut til å vere planar om å laga ein internasjonal søkbar database for aviser.mvh Bård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Norsk-amerikanske nekrologer er samlet i NAHA = Norwegian American Historical Association, en avdeling v/St. Olaf College, nær Minneapolis. Jeg så samlingen i september og tok noen pröver. Den er arrangert med avisutklipp på kort i utallige skap, slik som NB's samling i Oslo. Jeg kjenner ikke til at noe av dette er satt på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.