Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#19721] Jacob Davidsen Frich, Bergen og Finnmark

Recommended Posts

Gjest Rune Kaino Nikolaisen

Hei,jeg lurer på om noen 'out there' har informasjon om denne karen som tok borgerskap som skipper i Bergen 6. mars 1710. Han er 'stamfar' (hvis man kan bruke et slikt uttrykk da) til slekten Frich i Norge. Mange har kommet med teser om at slekten nedstammer fra Tyskland (det finnes flere Frich'er i Danmark og Tyskland), men ingen har visst klart å finne en sammenheng mellom de norske og 'utenlandske' Frich'ene.Nedtegnelsene fra borgerbrevet hvor det altså står at Jacob Davidsen Frich er født i 'Kjeldvig i Finmarken' er en gåte for meg. Er det noen som vet mer om karen, f.eks. har funnet ham i 1701? Andre kilder?All informasjon mottas med takk.Mvh Rune Kaino Nikolaisen

Gjest Yngve Nedrebø

I Bergen var det rundt år 1700 en rekke personer Frich, blant disse også Ingeborg Davidsdatter Frich, som giftet seg i Nykirken 14. okt. 1716 med Andreas Colbanus fra Trondheim. Hun døde i mars 1770, angivelig 88 år gammel. Hun må antas å være datter av en David (Frich), og det er fristende å gjette på at hun kan være søster av Jacob Davidsen Frich, som døde i 1733.Bytingsskriver Hans Frich (død 1699) var en av Frich-ene i Bergen. Han er åpenbart ikke far til Jacob og Ingeborg, men kan være en slektning.Mulig slektskap kan det også være til Johanne Petersdatter Frich, som i 1683 var i Bergen hos søsteren Susanne Sophie Frich, og senere samme år giftet seg med rådmann Niels Sørensen Hyld. Johanne døde i pesthuset i København i 1710.Søsteren Susanne Sophie Petersdatter Frich var gift med byfogd Hans Henningsen Smith, hadde mange barn, og døde i 1720.

Gjest Rune Kaino Nikolaisen

Takk for informasjonen.Ingeborg Davidsdatter Frich er nok en søster av Jacob Davidsen Frich ja. Hun finnes oppført som fadder enkelte steder i perioden som passer.Jeg har også forsøkt tidligere å finne forbindelser mellom de andre Frich'ene du nevner, men slik finnes visst ikke. Trolig er disse fra Danmark nedstammende.Viktig er det i denne sammenhengen å legge merke til navneforskjellen. Disse 'Hans/Peter-Frich'ene' ser ut til å bruke versjonen Frick oftere, mens 'Jacob/David-Frich'ene' (grunnen til at jeg kaller dem slik er at disse variantene går igjen nedover i slektleddene) oftere bruker Frich eller Frik.Hva slags kilder finnes egentlig tilgjengelig for 'Kjeldvig i Finmarken' og hvor er egentlig dette? Alta?

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.