Gå til innhold
Arkivverket

[#19783] Skifte i Bergen 1699 - Glassmakar Hans Jenssen

Gjest Bjørn Jonson Dale
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Jonson Dale

Eg er først og fremst interessert i namnet på enka og barna, så omfanget av aktiva og passiva. Og eg er spent på om mannen hadde eigedom på Sunnmøre (Brunholmen, Ålesund, Borgund). Eg er nemlig på jakt etter den glassmakarutdanna byfutsonen Hans Jenssen Frørup som slo seg ned som kremmar på Brunholmen i Ålesund, men som blei vekke midt i 1690-åra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Glassmakeren Hans Jensen tok borgerskap i Bergen 25. sept. 1671, var gift først med Mette Hansdatter, deretter med Karen Lauritzdatter, og badde barna Marie (fra første ekteskap) og Mette, Hans, Birgitte, Jan, Jens og Anne Marie (fra ander ekteskap), men denne glassmaker H. J. ble det ikke skiftet etter før i 1704.Vi har en anglemaker Hans Jensen, som det ble skiftet etter i 1696.Og vi har byfogd Hens Jensen Frørup, gift med Sophie Knudsdatter Gaas, som hadde barn født på Sunnmøre, blant disse glassmaker Jens Hansen Frørup, født på Sunnmøre, som tok borgerskap 6. desember 1703. Glassmaker Jens Hansen Frørup døde i Bergen i januar 1751, og det ble skiftet etter ham 10. feb. 1751. Til arv 572 rdr. Han var enkemann etter Janniche Philipsdatter Lammers (1683-1743), og de hadde barna Hans, Janniche, Ester, Sophie og en sønn som døde i 1734.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.