Gå til innhold
Arkivverket

[#19850] Forfedre Jochum Jørgensen Althand(t).

Gjest John O. Svenning
 Del

Recommended Posts

Gjest John O. Svenning

Takker for all hjelp. Det er fortsatt Ilsvåg, Ryfylke som forvirrer. Setningen som jeg begynner med: Angivelig født Ilsvåg, Ryfylke er hentet fra den gamle boken om prestene i Sunnhordland prosti, kopi av siden har jeg som nevnt arkivert litt for godt. Har vel lært av en gammel arkivar i forsvaret som sa: Ja den saken skal jeg finne, hvis den ikke er arkivert. mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Harald Dahl

Er det slik å forstå utifra diskusjonen her at man antyder at faren til Jochum J. Althand er Jørgen Althand bosatt i Trondheim?Refererer til innlegg (24), hvor det antydes at det kan dreie seg om Jochums foreldre? Er det noen som kan undersøke dette og som kan bekrefte dette? mvh Tom Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jo, det var igrunnen det jeg mente å antyde. Men jeg har jo intet mere å fare med enn følgende:Jørgen Althand er borger og bor i Trondhjem 1699, død 1700 da hans enke er skattyter.Jochum Jørgensen Althand uteksamineres fra Trondhjem Katedragskole (ifølge innlegg ovenfor) i 1697, og må da forventes å være en borgersønn i byen.Jørgen Althand [Jochumsen] forventes å være en nær slektning av Jochum Jochumsen Althand, borger i Trondhjem 1684 ff, kanskje også tidligere. Kanskje far og sønn. J.J.A. er 1687 svoger til Peder Gertsen, og muligens gift med dennes eller dennes hustrus søster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Gjest Randi Rostrup

Mens jeg tidligere i dag undersøkte noe i «Norske Innlegg» (RA, Danske kanselli), fant jeg tilfeldigvis en supplikk fra «Jochum Jørgens-søn Althandtt» (slik skrev han seg selv ved denne anledningen), i tilknytning til hans kallsbrev som sogneprest til Røst og Værøy sogn, datert 6. februar 1711.I sin søknad om kallet, datert Christiania 3. desember 1710, skriver han bl.a.: «Jeg haver værit beschichit til huus Capellan paa Vordehuus udj Findmarken, mens formedelst Mangell af Subsistance og den mig tilfaldende svaghed haver værit orsaget lige med formanden samme tieniste at qvittere, og som der ved døden er afgangen sl: hr: Anders Pedersøn Nordmand Pastor til Røst og Verøens Meenighed som er et lidit fischevhær beliggende J havit blant schier og klipper, der og af consideration er det ringeste kald J Trondh: Stift og det aller besværligste brød for Moschestrømmens overfart til Annexet, og Jeg tviler herudj at finde nogle Competitores, Men guds ære og min egen tarf hvor der hverchen saais eller høstis driver mig dertil...»Det som er å merke seg her, er at han hadde fått jobb som huskapellan i Vardø, men både fordi han ble syk og fordi det ikke var nok inntekt til å kunne leve av, sa han fra seg stillingen. (Så vidt jeg kan forstå, betyr «qvittere» her å avstå fra, be seg fri fra.) Der ser dermed ut til å være riktig når enkelte hevder at han aldri tiltrådte kallet i Vardø. Det samme ser ut til å være tilfellet med hans her ikke navngitte forgjenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 år senere...
Gjest Svein Rindedal

Vet ikke om det kommet noe nytt siden 2004, men så vidt jeg klarer å lese så er en av fadderne til Hans Jørgen en viss Ingeborg Ørbech sal.Jørgen Althand. Dette er fra Buksnes.Brukervalg: Bildestørrelse: Bildeinformasjon: Vis sidehode: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Buksnes, Residerende kapellans bok nr. 881B01 (1704-1748), Kronologisk liste 1713, uten sidenr. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16699&idx_id=16699&uid=ny&idx_side=-74>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.