Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#19911] Dødsfall innan baptistkyrkjelyden i Bergen

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane

Overpolitikonstabel Peter Joakim Rasmusson Skare (1842-1912) var gift med Gjørond Pedersdotter frå Lærdalsøyri i Lærdal, fødd i Lærdal 1848.Paret var baptistar og budde i Bergen. Gjørond levde i 1891, men var død før 1900. Eg kan ikkje finna dødsfallet i databasen over avlidne i Bergen. Kvar skal eg leita?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Gjest Yngve Nedrebø

Her vil nok menighetsprotokollen være en god kilde. Baptistmenigheten i Bergen har ikke avlevert sin.Alternativet er å gå til skifterettens register, og der ser vi at 'Jørund Skare', 51 år gammel, døde i Bergen 19. desember 1899.Hun bodde da i 'Klaus Ockens Smug 11', og etterlot seg 'Gjl. Mand og 5 Fællesbørn'.

Gjest Leif Erik Nilsen

I og med at kirkebøkene skal leveres til arkivet 80 år etter siste innførsel, vil jeg ikke tro det er så mange frikirker som har kirkebøker å levere inn. Jeg er selv i Den Evangelisk Lutherske Frikirke. Den første kirkeboken var svært tykk. Den ble tatt i bruk i 1892 - og har sin siste innførsel i 1971. Så i 2051...

Gjest Yngve Nedrebø

Mange menigheter har en protokoll som er eldre enn 1892, og det viser seg dessverre at papiret i 1892-protokollene er så dårlig at bøkene for lengst er i ferd med å falle fra hverandre. Mange menigheter har derfor valgt å levere inn til oss også de nyere, mot at de får innbundne kopier. Det er sannsynligvis den beste ordningen for menigheten, publikum, oss - og ikke minst arkivsakene.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.