Gå til innhold
Arkivverket

[#19989] Hans Johnsen Lindgaard, Beistad, Sollidalen, Lenvik


Gjest Gøran Henriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gøran Henriksen

Hans ble født ca 1786, Beistad i Nord-Trøndelag. Han reiste rundt og var med på å bygge kirker. Etter å ha vært i Flakstad i Lofoten, kom han til Lenvik i Troms, hvor han var med på å bygge Lenvik kirke. Han giftet seg i Lenvik kirke med Johanna Hansdatter/Amundsdatter 21 november 1822. Hun var fra Trondheim. Johanna og Hans bosatte seg i Lenvik og fikk barna:Bendix Andreas Hansen Lindgaard John Amund Anna Regina Johannes Richard Johanna Bergitte JohnEr det noen som vet mer om Hans Johnsen Lindgaard ? Han slutta vistnok å bruke JohnsennavnetLegenden sier at Hans ble forvist/rømte til Nord-Norge etter å ha drept et menneske. Noen sier det var hhans gårdsherre på beitstad, mens andre historier sier at Hans var krigsfange i Sverige og tok livet av et par fangevoktere før han rømte over til Norge og videre nordover for å unngå å bli tatt.Hvor mye sannhet det ligger i disse historiene er diskuterbare, men dersom det er noen kloke sjeler der ute som kan ha peiling så hadde det vært flott.Jeg har heller ikke klart å finne ut hvem foreldrenen til Hans Lindgaard var...noen tips?Mvh, Gøran

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Gøran:)Jeg søkte på navnet Lindgaard da jeg var innom Dis-treff, og der sto det atHANS JOHNSEN LINDGAARD f. 1788 Beitstad N.Trøndelag.JOHANNA HANSDATTER f. 1802 Trondheim S.Trøndelag.Jeg fant desverre ingenting om foreldrene til de nevnte personene.Av deres barn var.Anna Regina f. 1823, Amund f. 1825, Johannes f.1827, Richard f.1830, Bendik Andreas f. 1832, og Johanna Bergitte f. 1837Hilsen og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.