Gå til innhold
Arkivverket

[#19994] Oluf Affewerton, oppsitter 1520 på Elton gård, Stange

Gjest Marianne Vestli
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne Vestli

Jeg har funnet i Stange Bygdebok I at det i 1520 årene heter oppsitteren Oluf Affwerton. Gården Elton er i 1600-1660 tilhørende Nonneklosterets gods. Hvem er denne karen og hvor kommer hans etternavn fra ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Så vidt jeg vet kommer du ikke lengre med denne karen. I 1520-årene var det tre Eltongårder som alle tilhørte Nonneklostrets gods. Oppsitterne het Oluf, Jon og Ivar. Affwerton = Elton. Alt dette ifølge Stange bygdebok.MVH Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Vasaasen

Elton uttales på lokal dialekt 'erton'. Affwerton kan da godt bety som Bengt skriver, 'Aff Elton', altså rett og slett 'Oluf fra Elton'. Dette navnet stammer fra kilden 'Hedmarkens gjengjerd 1528' som er publisert på Hedmark Slektshistorielags nettsider: LenkeMed hilsen Steinar Vasaasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg kan igrunnen kun tilføye at kilden er, som Vasaasen skriver, et skattemanntall fra 1528. Tidligere er kilden datert til 1520 (som Oluf Ryghs Norske Gaardnavne, og herfra igjen i diverse bygdebøker). Det er ikke mulig å finne ut mere om bøndene i 1528 som var leilendinger på kloster- og adelsgods. De bondeætter som lar seg dokumentere lenger bakover, var selveiere og gjerne også godseiere. Nonneklosteret lå i Oslo og ble først sekularisert i 1537 for så å bli nedlagt omkring 1567-70.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.